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
auto
2024. 11. 27. szerda
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

Januártól egyes tölthető hibridekre már cégautóadót és gépjárműadót kell fizetni, függetlenül attól, hogy még zöld, vagy már fehér rendszám van az autókon. Ugyanakkor előfordulhat, hogy fehér rendszámos hibrid is adómentes marad még két évig. A kedden elfogadott adótörvény-módosításból derültek ki a részletek.

2024. szeptemberétől nem kapnak zöld rendszámot a korábban arra jogosult (5P és 5N kategóriába sorolt) tölthető hibrid és hatótávnövelt elektromos autók, az augusztus végéig zöld rendszámmal ellátott járművek azonban legkésőbb 2026. november 30-ig megtarthatják a zöld alapszínű plakettjüket.

A zöld rendszám közvetlenül csak a parkolási kedvezményeket érinti azokban a városokban, ahol ezt a helyi parkolási rendelet a rendszám színéhez köti.

Mely városokban lehet zöld rendszámmal ingyen parkolni?

Vannak azonban kedvezmények, melyek nem a rendszám színéhez kapcsolódnak, a közvélekedés mégis összemosta ezzel, hiszen a jogosultak köre sokáig azonos volt.

Ilyen kedvezmények a regisztrációs adó, a cégautóadó, a gépjárműadó és az átíráskor fizetendő vagyonszerzési illeték alóli mentesség. 2024. augusztus 31-ig egyértelműen minden tisztán elektromos, valamint konnektoros hibrid jogosult volt ezekre a kedvezményekre, sőt jogosult ma is, hiszen a rendszám színének változása nem befolyásolta az adókat.

A korábbi minisztériumi kommunikáció alapján várható volt, hogy hamarosan a hibridek adókedvezményei is megszűnnek. Kedden megszavazta a kormány az adótörvény 2025 elejétől hatályos módosításait, így néhány kérdőjel helyére pont került, azonban a kivezetés módja bonyolultabb, mint vártuk. Nem vesznek el azonnal minden adókedvezményt mindenkitől, az illetékkedvezmény pedig – talán egy tévedés miatt – újabb módosításig meg is marad.

Regisztrációs adó

A legegyszerűbb a helyzet a regisztrációs adóval, ez a kötelezettség ugyanis a jármű első magyarországi forgalomba helyezésekor keletkezik, a január 1-től hatályos módosító pedig így fogalmaz:

71. §
A Rega tv. melléklete I. részében
a) foglalt 1. táblázat 8. sorában az „5E, 5P, 5N, 5Z” szövegrész helyébe az „5E, 5Z” szöveg lép.
b) foglalt 2. táblázat 6. sorában az „elektromos és hibrid meghajtású” szövegrész helyébe az „elektromos meghajtású” lép

Egyértelmű tehát, hogy 2025. január 1-jét követően meg kell fizetni a regisztrációs adót a hibridek után.

Gépjárműadó és cégautóadó

Bonyolultabb a helyzet a magánszemélyek által is fizetendő gépjárműadó, valamint a vállalkozásokra vonatkozó cégautóadó esetén.

94. §
A Gjt. a következő 19/D. §-sal egészül ki:

19/D. §
(1) Az 5P és az 5N környezetvédelmi osztályjelzésű gépjármű esetében az e törvény 2024. december 31-én hatályos rendelkezései szerinti gépjármű adó alóli mentesség [5. § g) pont], illetve
a cégautó adó tárgyi hatálya alóli mentesség [17/A. § (1) bekezdés] 2026. december 31-ig érvényesíthető, amennyiben az adófizetésre kötelezett személy adóalanyisága vagy adókötelezettsége (ezek közül bármelyik) 2025. január 1-jén vagy azt megelőzően keletkezett.
(2) A 7/A. §, a 16. § és a 17/E. § (2) bekezdés szerint megállapított adómértékeket az állami adó- és vámhatóság első alkalommal 2024. december 15-éig teszi közzé honlapján.

Azaz a gépjárműadó és cégautóadó alóli mentesség a tulajdonszerzés időpontjától függ majd a következő két évben.

Amennyiben valaki még 2025. január 1-jét megelőzően vásárol 5P vagy 5N kategóriába sorolt tölthető hibridet vagy hatótávnövelt elektromos autót, akkor 2026. december 31-ig mentesül a gépjárműadó és a cégautóadó fizetési kötelezettség alól, függetlenül attól, hogy az adott jármű még világoszöld vagy már fehér alapszínű rendszámmal rendelkezik.

Aki viszont jövő év január 2-től vásárol tölthető hibridet, már akkor is adót kell fizessen majd, ha a jármű 2026. november 30-ig még zöld rendszámmal közlekedhet.

A cégautóadó mértékét 2024 december 15-ig teszik közzé.

Vagyonszerzési illeték

A legizgalmasabb helyzet a vagyonszerzési illeték esetében áll fenn, ugyanis bár a KÖHÉM rendelet környezetkímélő gépkocsit meghatározó bekezdését idén szeptemberben „elektromos gépkocsiról” módosították „tisztán elektromos gépkocsira”, az illetéket nem a jelenleg hatályos, hanem a 2015 nyarán hatályos változat szerint kell kiszabni.

Az illetéktörvény hatályos változata az illetékmentességek felsorolásánál a gépjárműadóról szóló törvényben környezetkímélő gépkocsiként meghatározott gépkocsikra hivatkozik.

A gépjárműadóról szóló törvény szerint pedig környezetkímélő gépkocsi az, amely „a KöHÉM rendelet 2015. július 1-jén hatályos 2. § (6) bekezdése szerint környezetkímélő gépkocsinak minősül, valamint a környezetkímélő motorkerékpár.”

Hiába került be tehát az „elektromos gépkocsi” helyére a „tisztán elektromos gépkocsi” megnevezés a KÖHÉM rendeletbe idén szeptembertől, mivel az illetéktörvény a gépjárműadó törvényen keresztül a KÖHÉM 2015. júliusi verziójára hivatkozik, a gyakorlatban jelenleg sem kell vagyonszerzési illetéket fizetni a hibridek átírásakor, és ha év végéig nem módosítják ismét a gépjárműadóról szóló törvényt, és nem távolítják el a 2015. július 1-jei dátumot, akkor jövőre is illetékmentes marad az 5P és 5N kategóriába sorolt gépkocsik átírása.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.