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
auto
2024. 12. 19. csütörtök
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

Nyolc év után 2024-ben több módosítás is történt az elektromos autók adózását meghatározó jogszabályokban, amely változások többsége 2025. január 1-től hatályos. Az adószabályok változása a tisztán elektromos autókat nem érintette, de a külső töltésű hibrid (5P) és a növelt hatótávolságú hibrid (5N) járművek (együttesen tölthető hibridek) tulajdonosainak illetve az ilyen autót vásárlóknak érdemes tisztában lenniük a részletekkel.

Nem minden környezetkímélő, ami külső forrásból tölthető

A legfontosabb, hogy megváltozott a környezetkímélő jármű fogalma. A 2024. július 31-én elfogadott módosítás apró, mégis nagyon jelentős. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerint 2024. szeptember 1-től nem számít környezetkímélő gépkocsinak a külső töltésű hibrid (5P környezetvédelmi osztály) és a növelt hatótávú hibrid (5N környezetvédelmi osztály), így ettől a dátumtól csak tisztán elektromos (5E környezetvédelmi osztály) és nulla emissziós (5Z környezetvédelmi osztály) járművek kaphatnak zöld alapszínű rendszámot. Az augusztus végéig kiadott rendszámokat az 5P és 5N kategóriás járművek legkésőbb 2026. november 30-ig használhatják a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet szerint. Ez előtt a dátum előtt sem tulajdonosváltásnál, sem vizsgánál nem kell leadni a rendszámot, így még közel két évig jogosultak ezek az autók is az ingyenes parkolásra, ahol ezt a zöld rendszámos autóknak biztosítják (és nincs belőle kizárva a két hibrid kategória).

Gépjárműadó alóli mentesség

A fenti módosítás nem jelentette automatikusan az adó- és illetékmentességek megszűnését, mivel ezeket külön jogszabályokban meghatározott feltételek szabályozták. A gépjárműadót a 1991. évi LXXXII törvény (Gépjármű törvény, Gjt)  szabályozza, amely a környezetkímélő gépkocsit mentesíti az adófizetés alól. A környezetkímélő gépkocsit viszont a fentebb már említett KöHÉM rendelet 2015. július 1-én hatályos változata szerint definiálták. Hiába változott tehát a KöHÉM hatályos változatában a környezetkímélő gépkocsi definíciója, az ennek a törvénynek a hatályát nem érintette, így a tölthető hibridek a KöHÉM módosítás után is környezetkímélő járműnek számítottak.

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

A jogszabályt végül 2024. november 29-én módosították, így 2025. január 1-től már csak a KöHÉM rendelet 2024. szeptember 1-én érvényben lévő változata szerinti környezetkímélő gépkocsik, vagyis csak a tisztán elektromos (5E) és az egyéb zéró kibocsátású (5Z) járművek mentesülnek a gépjárműadó fizetése alól. A tölthető hibridek (5P és 5N) után tehát 2025. január 1-től gépjárműadót kell fizetni, de van a törvényben egy csavar.

A Gjt átmeneti rendelkezéseket tartalmazó blokkja az alábbi ponttal egészült ki:

19/D. § (1) 2025. január 1-je előtt 5P, illetve 5N környezetvédelmi osztályjelzéssel forgalomba helyezett, vagy hatósági nyilvántartásba bejegyzett gépjármű 2026. december 31-ig – az e törvény 2024. december 31-én hatályos rendelkezései szerint – mentes a gépjármű adó alól [5. § g) pont], illetve nem tartozik a cégautó adó hatálya alá [17/A. § (1) bekezdés].

A 2025. január 1. előtt forgalomba helyezett 5P és 5N besorolású autók tehát 2026. december 31-ig mentesülnek a gépjárműadó fizetése alól. 2025. január 1. és 2026. december 31. között kizárólag azok után a tölthető hibridek után kell gépjárműadót fizetni, amiket 2025. január 1-én vagy azt követően helyeztek fogalomba vagy vettek hatósági nyilvántartásba.

A jogszabályok változása a tisztán elektromos (5E) és az egyéb zéró emissziós (5Z, pl. hidrogén üzemanyagcellás) járműveket nem érinti, azok 2025-ben is mentesülnek a gépjárműadó fizetési kötelezettség alól.

Cégautóadó alóli mentesség

A cégautóadót szintén az előző pontban már emlegetett Gjt rendezi, és mivel az adómentesség ugyanúgy a környezetkímélő gépkocsi fogalmához volt kötve, a 2025. január 1-től forgalomba helyezett tölthető hibridek után már cégautóadót kell fizetni. A 2025. január 1. előtt forgalomba helyezett tölthető hibridek (5p és 5N) 2026. december 31-ig azonban a gépjárműadóhoz hasonlóan adómentességet élveznek.

A változás a tisztán elektromos (5E) és az egyéb zéró emissziós (5Z) járműveket nem érinti, azok 2025. január 1. után is mentesülnek a cégautóadó fizetési kötelezettség alól.

Regisztrációs adó alóli mentesség

A regisztrációs adó szabályait a 2003. évi CX. törvény (Regisztrációs adó törvény) határozza meg, aminek I. mellékletének táblázata 2025. január 1-től már nem említi az 5P és 5N környezetvédelmi jelöléseket a környezetkímélő, és ezért 0 forint regisztrációs adót fizető járművek között. Így ettől a dátumtól forgalomba helyezéskor ennél a két kategóriánál (tehát a külső forrásból tölthető hibrideknél) meg kell fizetni a regisztrációs adót. Ennek mértéke a belső égésű motor űrtartalmától illetve a környezetvédelmi besorolástól (ezeknél az autóknál egységesen 5) függően autónként 270.000 forinttól 2.400.000 forintig terjedhet. Így egy 1,6 literes belső égésű motorral rendelkező plug-in hibrid autó vételára 2025. január 1-től akár fél millió forinttal is megdrágulhat pusztán a regisztrációs adó miatt.

A változás a tisztán elektromos (5E) és az egyéb zéró emissziós (5Z) járműveket nem érinti, azokra forgalomba helyezéskor 2025. január 1. után sem kell regisztrációs adót fizetni.

Átírási illeték (vagyonszerzési illeték) mentesség

A 1990. évi XCIII. törvény (Illetéktörvény) gépjárműadó törvény (Gjt) szerint környezetkímélő gépkocsinak számító járműveket mentesíti az illeték megfizetése alól. Ez az a törvény, amiben a környezetkímélő járművet korábban a KöHÉM rendelet 2015. július 1-én hatályos változatában meghatározott definíció alapján határozták meg. Mivel a Gjt 2025. január 1-től hatályos változata már a KöHÉM rendelet 2024. szeptember 1-től érvényes definíciójára utal, 2025-től ez a kedvezmény sem jár az 5P és 5N környezetvédelmi osztályba sorolt járművek számára.

A változás a tisztán elektromos (5E) és az egyéb zéró emissziós (5Z) járműveket nem érinti, azok 2025. január 1. után is mentesülnek a vagyonszerzési illeték megfizetése alól.

Zöld rendszám

A fentebb már említett KöHÉM rendelet módosítása miatt 2024. szeptember 1-től nem kaphatnak zöld rendszámot a frissen forgalomba helyezett külső töltésű hibrid (5P) és növelt hatótávolságú hibrid (5N) járművek, de a korábban szerzett rendszámot 2026. november 31-ig használhatják. A zöld alapszínű plaketteket a járművek az időszakos műszaki vizsga és a tulajdonosváltás során is megtarthatják, de amennyiben 2026. november 30. után is az autón vannak, akkor közúti ellenőrzés alkalmával a rendőr levetetheti.

A változás a tisztán elektromos (5E) és az egyéb zéró emissziós (5Z) járműveket nem érinti, azok 2025. január 1. (illetve 2024. szeptember 1.) után is jogosultak a zöld rendszámra.

Ingyen parkolás

A zöld rendszámhoz kötött egyetlen kedvezmény az ingyenes parkolási lehetőség, amit az elmúlt években több kisebb-nagyobb város, köztük Budapest is biztosított az ilyen módon megkülönböztetett környezetkímélő járművek számára. A budapesti közgyűlés azonban 2024. november 27-én megszavazta, hogy 2027. január 1-től a zöld rendszámos járművek se mentesüljenek a parkolási díj megfizetése alól.

A közgyűlés arról is döntött, hogy az 1800 kg-nál nagyobb saját tömegű belső égésű motorral hajtott járművek után dupla parkolási díj lesz fizetendő, míg a tisztán elektromos járműveknél ez a határ 2000 kg lesz. Ez a módosítás szintén 2027. január 1-től lép életbe.

Hatályos szabályok 2025-ben

(2024. végi adatok szerint)

tisztán elektromos (5E), egyéb zéró emissziós (5Z külső töltésű hibrid (5P),
növelt hatótávolságú hibrid (5N)
Gépjárműadó mentesül az adófizetés alól 2025. január 1-től fizetendő, ha 2024. december 31. után helyezték forgalomba, a korábban forgalomba helyezettek 2026. december 31-ig mentesülnek
Cégautóadó mentesül, nem alanya az adónak
Regisztrációs adó mentesül, 0 forint a fizetendő díj 2025. január 1-től fizetendő
Átírási illeték mentesül az illeték megfizetése alól 2025. január 1-től fizetendő
Zöld rendszám jogosult 2024. szeptember 1-től forgalomba helyezett járművek nem jogosultak, a meglévő rendszámok 2026. november 30-
Ingyenes parkolás településtől függ
(Budapesten 2026. december 31-ingyenesen parkol)
településtől függ (Budapesten a zöld rendszámmal rendelkező példányok legkésőbb 2026. december 31-ig parkolhatnak ingyen)

A tisztán elektromos és az egyéb zéró emissziós, tehát a helyben a hajtásukkal nem szennyező autók 2025-ben is élvezik az adókedvezményeket és illetékmentességet, míg a belső égésű motorral is felszerelt tölthető hibridek után többnyire fizetni kell majd. Két év haladékot csak a gépjárműadó és a cégautó adó fizetése alól kapnak és csak azok az autók, amelyek 2024. vége előtt kerülnek forgalomba.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.