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
auto
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

2024-ben 7 százalékra emelkedett hazánkban a tisztán elektromos személyautók aránya az újautó-piacon, miután 48 százalékkal több villanyautót adtak el, mint 2023-ban.

De hogyan alakult a többi hajtáslánc aránya?

Növekvő eladások

Bár elsőre jó hírnek tűnhet a közel 50 százalékos növekedés, a nyugat-európai számokhoz képest még mindig viszonylag alacsony a 7 százalékos elektromos arány a magyar piacon. Remélhetőleg az olcsóbb modellek megjelenése ezen változtatni fog.

Újautó-piac Összes személyautó Tisztán elektromos Arány
2016 101.383 172 0,17%
2017 122.098 749 0,61%
2018 141.819 1.300 0,92%
2019 157.909 1.833 1,16%
2020 128.031 3.046 2,38%
2021 121.920 4.311 3,54%
2022 111.540 4.707 4,22%
2023 107.748 5.797 5,38%
2024 121.611 8.565 7,04%

Adatok: MTI, Datahouse, Villanyautósok.hu

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) egyébként 2024-re 7500 villanyautó eladását prognosztizálta, amiből végül 8565 lett, tehát a várakozásokat felülmúlta a növekedés.

2025-ben az MGE 9000 villanyautóval számol – mi nem bánnánk, ha megint tévednének és 10 ezer felett lenne a szám.

A teljes magyar újautó-piac egyébként 121.611 regisztrációt számlált a Datahouse adatai szerint, ami ugyan 12,9 százalékos növekedés, de ezzel még csak a 2021-es szintet értük el. Az utóbbi 10 év csúcspontja 2019 volt közel 158 ezer új személyautóval.

Lassú változás

Az elektromos hajtás népszerűségét Magyarországon az általános európai trendek mellett az egyre megfizethetőbb modellek megjelenése és az időnként feltűnő állami programok is befolyásolják, de utóbbi kapcsán azért érdemes emlékezni rá, hogy 2023-ban, mindenfajta vásárlási támogatás nélkül is 23 százalékos növekedést láttunk.

A biztató adatok ellenére a magyar újautó-piacon azonban még mindig azok az autók a meghatározóak, amelyekben belső égésű motor (is) van.

A szokásos grafikonunk mellett most az év végi összesítésben kibontjuk kicsit a hibrid hajtások adatait is.

Az egyszerűbb áttekinthetőség kedvéért a havi statisztikákban ezeket össze szoktuk vonni, de alapvetően mind a három jelenleg használt hibrid hajtáslánc tekintetében vannak benzines és dízel variánsok is.

Érdekesség, hogy technikailag létezik ezeknek gázüzemmel kombinált verziója is, de 2024-ben ilyet hazánkban – újonnan – már nem adtak el. A korábbi években is csak egy számjegyű eladásokat láttunk az egyes kategóriákban az ilyen nagyon extra meghajtásoknál a Datahouse adataiban, így ezeket mi most az egyéb közé soroltuk és az alábbi oszlopokat nem komplikáltuk velük.

A hagyományos hibrideknél soha nem játszottak nagy szerepet a dízelek a magyar piacon, de 2024-re egészen marginálisra csökkent a számuk. A 18.470 hibrid személyautóból mindössze 89-be kellett gázolajat tankolni, ami még a fél százalékot sem éri el.

A plug-in hibridek esetében már kicsit más a helyzet. Még mindig nem jelentős, de már szemmel látható a dízelek 6 százaléka – igaz, ez a szám 2022-ben még majdnem 9 százalék volt.

A konnektoros hibridekből egyébként 2024-ben összesen 5694 fogyott, szemben a 2023-as 5542-vel, így egyelőre jelentős változást nem hoztak a jogszabályváltozások. Tavaly szeptembertől azonban ezek az autók már nem kapnak zöld rendszámot, az újonnan, 2025.01.01. után forgalomba helyezett példányok pedig már nem mentesülnek a gépjárműadó, cégautóadó, valamint a regisztrációs adó alól és átírási illetéket is fizetni kell, ha használtan veszünk plug-in-t.

Adókedvezmények elektromos és tölthető hibrid autókra 2025-ben

A korábban berendelt, de csak idén év elején kiszállított autókat nem biztos, hogy visszamondják emiatt, sőt, lehet már többe kerülne a vásárlástól elállni, mint amit fizetni kell a kocsi megszerzése után. De 2025 során érdekes lesz megfigyelni, hogy változtat-e a plug-in hibridek népszerűségén a fenti kedvezmények kivezetése, és ha igen, akkor a tisztán elektromos, vagy a hagyományos meghajtás felé tereli-e a vásárlókat.

Bár továbbra is meglehetősen vitathatónak tartjuk a mild hibrid hajtáslánc környezetvédelmi előnyeit, ez a hajtási mód egyre népszerűbb. Korábban itt viszonylag magas, 20 százalék feletti dízel arányt láttunk, de tavaly ez 14 százalékra csökkent.

Ez a hajtáslánc rohamosan bővül, ahogy a szigorodó CO2 szabályok hatására egyre több gyártó váltja le ezekre a teljesen hagyományos megoldásait. 2024-ben már 37.566 mild hibrid került újonnan forgalomba hazánkban (+39%) és a sima benzineseket megelőzve ez lett a legnépszerűbb meghajtás a magyar újautó-piacon.

Kiderült, melyek voltak 2024 legnépszerűbb új villanyautói Magyarországon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.