Január közepén egy hétig teszteltem a Kia EV3 nagy akkus, Earth Plus felszereltségű verzióját, amit az őszi portugál villámteszt és 10 hónap saját e-Niro használat után már kedves ismerősként fogadtam. A részletes teszt hamarosan érkezik, addig is olvassátok el, hogyan viselkedett az autó -2 és -9 fok közötti hőmérsékleten, részben havas, jeges utakon, tehát valódi téli körülmények között. Hajnal 5-re állítottuk az ébresztőórát, negyed órával később már az előfűtött, teletöltött EV3-ban ültünk. Az úti cél Bialka Tatrzanska, egy kezdőknek ideális lengyel síterep, melynek szuperereje, hogy minden nap este 10-ig nyitva van minden pálya. Déltájban hétvégén elég sokan szoktak lenni, ezért mindenképp szerettünk volna a 9 órai felvonó-indításra odaérni. Az odaút kerek 200 km volt, hegyen-völgyön át a Miskolc – Aggtelek – Rozsnyó – Poprád – Zdiar – Bialka Tatrzanska útvonalon. A napkelte már a dobsinai jégbarlang környékén ért, ahol egészen -9 fokig süllyedt a külső hőmérséklet. Az út utolsó harmadán havas, jeges, jégbordás utakon haladtunk, hosszan nem tudtuk megelőzni az előttünk nem túl bátran 40-45 km/h-val haladó autóstársakat, ezért a 200 kilométeres út időben körülbelül 3 óra 20 percig tartott.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 A szkeptikusokat el kell keserítsem, nem merültünk le, nem fagytunk meg, az EV3 belső hőmérsékletét 22 fokra állítva nekem a volánnál melegem volt, hátul a gyerekek viszont így érezték komfortosnak. A műszerfalról érkezéskor 19,4 kWh-s átlagfogyasztás volt leolvasható, 55% maradékkal értünk célba. Nem esett jól a -6 fokba kiszállni a jó meleg autóból, de legalább mindenki gyorsan átöltözött síruhába, és ha elsők nem is voltunk a felvonón, 9 után néhány perccel már felfelé mentünk a remekül kifagyott sípályákra. A síelés részleteivel nem untatnék senkit, elvégre villanyautós oldal vagyunk, esetleg annyit érdemes megjegyezni, hogy a sípálya parkolójában van egy ingyenes AC töltő. Kilenc órát parkoltunk amíg síeltünk, ami alatt akár teljesen üresről is teletöltött volna az EV3 méretes akkuja. Mi ezúttal a töltési lehetőséget nem vettük igénybe, ha ideútra – sok emelkedővel – elég volt az akku kapacitás 45 százaléka, nem lehet gond a hazaút sem a lejtőkön. Apró csalás: ezt a tengerszint-grafikont nem a Kia, hanem a Teslafi rajzolta, de pontosan ugyanezt az utat tettük meg decemberben a saját Teslánkkal is. Az este 6 körüli indulásra az akku töltöttsége 52%-ra csökkent: az érkezéskor jó meleg akku lehűlt a fagypont körüli hőmérsékleten parkolva. Miskolcot úti célként a navigációban megadva az autó betervezett egy 14 perces töltést Poprádon, ezért indulás után nem sokkal elkezdte melegíteni az akkumulátort, amiről felugró üzenetben tájékoztatott is. Az autónak ellent mondva én töltés nélkül terveztem a hazautat, ezért az akku fűtést kézzel kikapcsoltam, nem akartam erre energiát pazarolni. Az autó kicsit erősködött és visszakapcsolta, de miután másodszor is kikapcsoltam, már engedett az erőszaknak. Hazafelé megálltunk egy gyors bevásárlásra, és láss csodát, az üzlet parkolójában épp volt egy 50 kW-os DC töltő. Nekem küldetésem volt töltés nélkül megtenni az utat, így a töltőt itt sem vettük igénybe, pedig az itt töltött fél óra alatt több mint 100 kilométerre elegendő energia mehetett volna az akkuba. Este 10-re értünk haza, a gyerekek az odaút és visszaút felét egyaránt átaludták. Az akkuban 12% maradt, összesen 407 kilométert tettünk meg, 17,2 kWh/100 km-es kijelzett fogyasztással. A hazaút 206 kilométerére az autó 15-ös átlagot jelzett. Ha mindkét töltési lehetőséget kihasználtuk volna, akkor 70% körüli maradék töltöttséggel érhettünk volna haza 400 kilométer után úgy, hogy töltésre egyetlen percet sem vártunk, az autó csak ott és csak annyi ideig töltődött volna, ahol és amennyit egyébként is parkoltunk. Az üzemanyagköltség otthoni 70 forintos piaci áras elektromos energiával kalkulálva kb. 5500 forint volt, amit hagyományos üzemanyagra átszámítva kb. 2 literes fogyasztásnak felelne meg. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!