Kisteherautó, személyszállító busz és alvázas verzióban, sőt speciális felépítményekkel is megvásárolható lesz a Kia PV5, melynek egyik érdekessége, hogy a márka életében elsőként LFP (azaz lítium-vas-foszfát) akkumulátorral is megvásárolható lesz egy modelljük. Az idén Európában, Spanyolországban rendezett Kia EV Day esemény nem kizárólag az elektromobilitás szemszögéből jelent fordulópontot a Kia és vásárlóik számára: sokéves szünet után a Kia visszatér a kishaszonjárművek piacára. Ráadásul az újdonságot hagyományos hajtással nem, kizárólag tisztán elektromos verzióban gyártják. A közepes méretű PV5 az első sorozatgyártású modell a PBV (Platform Beyond Vehicle) stratégiában. Az E-GMP.S „gördeszka” platform a korábbi kisteherautóknál nagyobb rugalmasságot és modularitást eredményez a felépítmények tervezésekor, és mivel alvázként is megvásárolható lesz, egyedi autók kialakítására is lehetőség nyílik. Passenger (2-3-0) Cargo (Long) Hossz 4,695 mm 4,695 mm Szélesség 1,895 mm 1,895 mm Magasság (antennával) 1923 mm 1923 mm Magasság (antenna nélkül) 1899 mm 1899 mm Tengelytáv 2995 mm 2995 mm Akkumulátor 71,2 kWh 51,5 kWh 71,2 kWh 51,5 kWh 43,3 kWh Teljesítmény / nyomaték Max. 120 kW / 250 Nm Max. 120 kW / 250 Nm DC töltés (10-80%) 30 perc Hatótáv Max. 400 km Az E-GMP.S platformot kiegészítő IMA (Integrated Modular Architecture) egységes akkumulátorokat és motorokat alkalmaz a gyártás egyszerűsítésére, a rugalmas karosszériarendszer (Flexible Body System) segítségével pedig több különböző karosszériaváltozat is létrehozható. Erre példaként egy kerekesszékes utas szállítását megkönnyítő céljárművet is bemutattak, de érkezik majd például hűtőkocsis változat is. A kategória számára a Kia egy külön PBV gyártóüzemet hoz létre EVO Plant néven, a különböző üzleti felhasználók számára pedig konverziós központok biztosítják majd a testreszabott átalakításokat. A Kia nyitott szoftverplatformja lehetővé teszi külső fejlesztők és üzleti partnerek számára az alkalmazások integrálását. Azért mert kisteherautóról beszélünk, nem kell lemondani a technológiai és csatlakoztathatósági megoldásokról, így a PV5 is kap 12,9″ méretű navigációs kijelzőt, a legfontosabb információk pedig a kormány mögötti 7″-os műszeregységről olvashatók le. Fontos mérföldkő, hogy a PV5-be már Android Automotive alapú infotainment rendszer kerül, így természetesnek tekinthető a vezetéknélküli (OTA – Over-the-Air) frissítések lehetősége. Egy szakemberek, szolgáltatók által is használt kisteherautóknál talán még a személyautóknál is nagyobb előny a V2L funkció, amellyel külső elektromos berendezések, akár kéziszerszámok is használhatók, de ha már minden szaki akkus szerszámgépekre vált, akkor akár menet közben is töltheti az eszközök akkumulátorait. Külső Végre nem csak a funkcionalitás, de a dizájn, a megjelenés is fontos egy kisteherautó gyártónak. A PV5 első fényszórói az A oszlopig emelkednek, amely igazán látványos és egyedi megjelenést ad az autónak, messziről felismerjük majd, milyen típus közeledik. A PV5 formaterve a Kia személyautóknál is követett opposites united filozófia mentén készült, ami jelen esetben azt jelenti, hogy a jármű felső része elegáns, míg az alsó része robusztus, ami egy kisteherautónál különösen fontos előny. A strapabíró megjelenést a fekete kerékívek és masszív lökhárítók erősítik, az optimalizált A-oszlop, valamint a nagy üvegfelületek jobb kilátást biztosítanak a járművezető számára. PV5 Passenger, a személyszállító A személyszállító változat három üléssor számára biztosít tekintélyes belső teret, mi a kétsoros konfigurációba ülhettük be. Ebben az első sorban két kényelmes fotel, a második sorban pedig egy három személyes pad volt. Utóbbinál számomra apró csalódás, hogy még ebben a méretben is csak a két szélső ülés kapott isofix rögzítési pontot, de remélhetőleg az opciók között három különálló, teljes értékű ülés is szerepel majd. A hátul ülők kétoldali tolóajtón juthatnak be a járműbe, amely a kiállított példányon elektromos mozgatást is kapott. A tolóajtó üvegére szerencsére egy eltolva nyitható kis ablak is jutott. A kormány dőlésszöge már-már személyautós, de a vezetőülésbe viszonylag magasra kell „felmászni”. A felkapaszkodásért kárpótol a kényelmes és tágas utastér, azonnal szembeötlő a két első ajtó hatalmas üvegfelülete. Az ötszemélyes buszban természetesen óriási csomagtér marad a második üléssor mögött, de a második sort lehajtva, két személyes változatban extra csomagtérhez juthatunk, és kempingautónak is ideális lehet a jármű, ahol a kényelmet az autóba épített V2L rendszer belső konnektora fokozza. A személyszállító PV5 érdekes, 1-2-3 üléses kialakítással is készül majd, amely ride-sharing szolgáltatásokhoz lehet ideális. Ennek kialakításához az Uberrel is együttműködik a gyártó. A személyszállító verzió hatalmas hátsó csomagtérajtaja felfelé nyílik, amely esőben pakoláskor hatalmas előny, cserében a parkoláskor figyelni kell, hogy tartsunk elegendő helyet az autó mögött, hogy ki tudjuk nyitni. PV5 Cargo, a teherautó változat A PV5 dobozos kisáruszállítója háromféle kivitelben készül majd, Standard, Long (hosszú) és High Roof (magas) változatban. Az 5,1 m3-es raktérkapacitás két Euro raklap elhelyezésére alkalmas. A hátsó ajtó a személyautóval ellentétben nem felfelé, hanem kétoldalra nyitható, 180 fokban, hogy emelővillás targoncával is rakodható legyen, esetleg rámpára tolathasson. A kiállított példányon azonban nem volt teljesen visszahajtható a karosszéria oldalához. Előnyként kiemelhető az alacsony belépő magasság a raktérben, valamint az ún. Walk-Through változat, amely lehetővé teszi az utastérből a raktérbe való könnyű átjutást. Egyedi kialakítás is elérhető Az alvázként megvásárolható PV5 különböző felépítmények, például hűtőkocsi kialakítására is alkalmassá teszi a járművet, a sima hátsó rész és az akkumulátort védő oldalsó ütközésvédelmi elemek egyszerűbbé teszik az átalakítást, a 4525 mm-es hossz pedig optimális méretet jelent különböző vállalkozások számára. Az EV Day eseményen bemutatták a mozgáskorlátozottak által is hozzáférhető változatot, a PV5 Crew verzió extra csomagrögzítő pontokat és raktérmodulokat kínál, később pedig lakóautó, prémium kivitelű személyszállító, valamint egyéb speciális változatok is érkeznek majd. Mi hajtja és meddig jut? A legérdekesebb fejlemény talán, hogy ez lesz a Kia első LFP akkumulátorral is megvásárolható tisztán elektromos járműve, bár a 43,3 kWh-s lítium-vasfoszfát energiatároló csak a Cargo változathoz rendelhető. A személy- és teherautóhoz egyaránt választható az 51,5 kWh-s és a 71,2 kWh-s NCM akku, amelyhez 30 perces egyenáramú töltést ígérnek a 10-80% tartományban, a hatótáv pedig akár 400 km is lehet. Mikortól kapható? A PV5 értékesítése 2025 második felében indul Európában és Koreában egyaránt, 2026-tól pedig globálisan elérhető lesz. A konverziós modellek gyártása 2025-ben és 2026-ban fokozatosan fog beindulni. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!