PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L3NoZWxsLXJlY2hhcmdlLW11bHQtam92by0xMzAweDYwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SUZSQU1FIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNraW1waS9OMjIzNzI5MC4zNzMzNDI4VklMTEFOWUFVVE9TT0suSC9CMzM2MjIwODAuNDIwNzkwNTM3O2RjX3Rya19haWQ9NjEzNjA5OTAyO2RjX3Rya19jaWQ9MjM0ODg5MzkwO29yZD1bdGltZXN0YW1wXTtkY19sYXQ9O2RjX3JkaWQ9O3RhZ19mb3JfY2hpbGRfZGlyZWN0ZWRfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPTtnZHByPSR7R0RQUn07Z2Rwcl9jb25zZW50PSR7R0RQUl9DT05TRU5UXzc1NX07bHRkPTtkY190ZHY9MT8iIFdJRFRIPTEgSEVJR0hUPTEgTUFSR0lOV0lEVEg9MCBNQVJHSU5IRUlHSFQ9MCBIU1BBQ0U9MCBWU1BBQ0U9MCBGUkFNRUJPUkRFUj0wIFNDUk9MTElORz1ubyBCT1JERVJDT0xPUj0nIzAwMDAwMCc+PC9JRlJBTUU+ Általában szkeptikusak vagyunk a bombasztikus akkubejelentések kapcsán, de a kínai Hina akkumulátora már gyártásra kész. A cég 2017 óta készít nátriumion-akkumulátorokat. Biztató A lítiumion-akkumulátorok egyeduralmát valószínűleg a nátriumion-aksik fogják megtörni a következő években – már amennyiben beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. Az új kémia előnye, hogy az alapanyagok elvileg olcsók és nagy mennyiségben rendelkezésre állnak, nem kell hozzá se kobalt, se nikkel, a gyártástechnológia pedig kompatibilis a jelenlegi lítiumos sorokkal. Persze hátrányok is vannak, eddig leginkább az LFP aksinál is alacsonyabb energiasűrűség a legismertebb kompromisszum, de ipari energiatárolókban, valamint tehergépjárművekben ez kevésbé probléma. Mostanra már több nagy akkugyártó bejelentette, hogy a fejlesztés és próbagyártás különböző fázisaiban vannak nátriumos cellái, sőt, pár termékben már találhatunk is ilyen cellát. Az egyik ilyen úttörő a kínai Hina, egy viszonylag kis szereplő, amely 2017-ben lépett piacra és azóta gyárt nátriumion-cellákat. A vállalat akkumulátorai már most is megtalálhatóak kétkerekű járművekben, 2024 januárja óta pedig már egy kompakt kínai autóban is. A Hina GWh-s kapacitású gyártósora 2022 végén kezdte meg a termelést. A Hina most március 28-án jelentette be K150, K210, K280 és K350 jelű nátriumion-celláit, amelyeket tehergépjárművekbe tervezett. Előbbi kettő az alacsonyabb hatótávú helyi szállítást, utóbbiak viszont a nagyobb távokat bejáró teherautókat célozzák meg. Hina nátriumion-akkumulátor. Az igazi nagy szenzáció még csak nem is ez, hanem hogy ezek az akkucellák elérik a 165 Wh/kg energiasűrűséget, 20-25 perc alatt 100 százalékra tölthetőek és élettartamuk még akkor is meghaladja a 8000 ciklust, ha egyfolytában villámtöltőt használunk. Ez az energiasűrűség már eléri az LFP-s lítiumion-akkumulátorokét és a töltési idő is a legjobbak közé emeli a cellát. Ha igaz a szenzációs élettartam, akkor az a hagyományos NMC celláknál négyszer jobb, de még az LFP aksikét is duplázza. A cég szerint az új akkucellák -40°C és + 45°C között is stabilan tudnak működni és a villámtöltés hatására sem emelkedik 10 foknál jobban a hőmérsékletük – írja a CnEVPost kínai villanyautós oldal. A CATL és a BYD is jövőre dobná piacra a nátriumion-akkumulátorokat Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!