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
auto

25 perc alatt teletölthető, elpusztíthatatlan nátriumion-akkut mutattak be

elektromosautó-akkumulátor

Általában szkeptikusak vagyunk a bombasztikus akkubejelentések kapcsán, de a kínai Hina akkumulátora már gyártásra kész.

A cég 2017 óta készít nátriumion-akkumulátorokat.

Biztató

A lítiumion-akkumulátorok egyeduralmát valószínűleg a nátriumion-aksik fogják megtörni a következő években – már amennyiben beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.

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

Az új kémia előnye, hogy az alapanyagok elvileg olcsók és nagy mennyiségben rendelkezésre állnak, nem kell hozzá se kobalt, se nikkel, a gyártástechnológia pedig kompatibilis a jelenlegi lítiumos sorokkal.

Persze hátrányok is vannak, eddig leginkább az LFP aksinál is alacsonyabb energiasűrűség a legismertebb kompromisszum, de ipari energiatárolókban, valamint tehergépjárművekben ez kevésbé probléma.

Mostanra már több nagy akkugyártó bejelentette, hogy a fejlesztés és próbagyártás különböző fázisaiban vannak nátriumos cellái, sőt, pár termékben már találhatunk is ilyen cellát. Az egyik ilyen úttörő a kínai Hina, egy viszonylag kis szereplő, amely 2017-ben lépett piacra és azóta gyárt nátriumion-cellákat. A vállalat akkumulátorai már most is megtalálhatóak kétkerekű járművekben, 2024 januárja óta pedig már egy kompakt kínai autóban is. A Hina GWh-s kapacitású gyártósora 2022 végén kezdte meg a termelést.

A Hina most március 28-án jelentette be K150, K210, K280 és K350 jelű nátriumion-celláit, amelyeket tehergépjárművekbe tervezett. Előbbi kettő az alacsonyabb hatótávú helyi szállítást, utóbbiak viszont a nagyobb távokat bejáró teherautókat célozzák meg.

Hina nátriumion-akkumulátor.

Az igazi nagy szenzáció még csak nem is ez, hanem hogy

ezek az akkucellák elérik a 165 Wh/kg energiasűrűséget, 20-25 perc alatt 100 százalékra tölthetőek és élettartamuk még akkor is meghaladja a 8000 ciklust, ha egyfolytában villámtöltőt használunk.

Ez az energiasűrűség már eléri az LFP-s lítiumion-akkumulátorokét és a töltési idő is a legjobbak közé emeli a cellát. Ha igaz a szenzációs élettartam, akkor az a hagyományos NMC celláknál négyszer jobb, de még az LFP aksikét is duplázza.

A cég szerint az új akkucellák -40°C és + 45°C között is stabilan tudnak működni és a villámtöltés hatására sem emelkedik 10 foknál jobban a hőmérsékletük – írja a CnEVPost kínai villanyautós oldal.

A CATL és a BYD is jövőre dobná piacra a nátriumion-akkumulátorokat

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.