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 Közgazdasági alaptézis, hogy ingyen ebéd nem létezik. Ahhoz hogy kapjunk valamit, nekünk vagy a társadalomnak le kell mondania valami más értékes dologról. Ehhez képest a Tesla évek óta a Supercharger hálózaton való ingyenes töltéssel csalogatja a vevőit, ami nyilván nem csak a Model S és a Model X vásárlásokat, de a Model 3 előrendeléseket is megnyomta. Azt már eddig is lehetett sejteni, hogy a felső kategóriás Teslák high-tech megoldásaiból nem lesz minden alapértelmezett a Model 3-ban, de most az ingyenes Supercharger töltésről is kiderült, hogy nem jár majd minden autóhoz. A hosszú távú utazást lehetővé tevő villámtöltő hálózathoz való hozzáférés lehetőségéért a Tesla külön díjat fog számolni. Összeg ugyan nem hangzott el, de a Model S 60 kWh-ás változatánál ezért a lehetőségért (nettó) 2500 dollárt kell hozzácsapni a vételárhoz. (A drágább verziókban ezt az összeget a magasabb vételár már tartalmazza.) Mire elég 2500 dollár? Ha azzal számolunk, hogy egy új Supercharger töltési helyszín kialakításának költsége 150 ezer dollár, akkor minden 60 eladott Supercharger töltésre képes Model 3 után lesz elég pénze a cégnek egy új Supercharger telepítésre. Ha az előrendelt 400 ezer Model 3-ból csak minden negyedikbe veszik meg a Supercharger opciót, akkor a kifizetett felárból 1600 új Supercharger épülhet. De érdemes a másik irányból is megnézni a dolgot. Ha nettó 2500 dollárt, vagyis mai árfolyamon nagyjából 700 ezer forintot kell fizetni előre a Supercharger használatáért, akkor az autós tulajdonképpen évekre előre kifizeti a töltőn vételezett áram árát. 700 ezer forintból kb. 2600 liter benzin vásárolható, amivel 9 liter/100 km-es fogyasztás mellett nagyjából ~29 ezer km-t lehet megtenni. Ennyit persze sokan autóznak egy évben, de mivel a Tesla a Supercharger hálózatot a hosszú utak leküzdésére tervezte, a lakóhely környéki közlekedést célszerű otthoni áramról megoldani. Így a 29 ezer km-t csak a hosszabb utakra érdemes számolni. Olyanból pedig kevesen hoznak össze évi 5-6 ezernél több km-t. Természetesen a Tesla nem benzines autókat gyárt, így célszerűbb inkább árammal számolni. Nettó 700 ezer forintból háztartási tarifával számolva nagyjából 24 ezer kWh áram vásárolható. Ha feltételezzük, hogy a Model 3 fogyasztása 100 km-en megáll 18 kWh-ban, akkor a Supercharger opcióval 130 ezer km-re váltunk előre áramot a Tesla rendszerében. Természetesen a valós képlet nem ennyire egyszerű, hiszen a Supercharger hálózatot építeni, karbantartani és árammal táplálni is kell, így a fenti költségek valamilyen formában vegyesen jelentkeznek. De talán jól szemlélteti, hogy még a Tesla ingyen áram sincs ingyen, és valószínűleg nem is éri meg mindenkinek kifizetni rá a beugrót. Aki többnyire a lakóhelye környékén autózik és évente 5-10 ezer km-nyi utat tesz meg Supercharger használatával, annak a dedikált villámtöltő extra díjának megváltása valószínűleg nem túl racionális döntés. Ingyen van-e a töltés a Tesla Supercharger hálózaton? Természetesen nem. A Tesla ugyan nem foglalkozik azzal, hogy néhány dollárokról vagy eurókról számlát adjon és azokat a pénzeket behajtsa, helyette előre megfizetteti a rendszer használatának költségeit a Tesla tulajdonosokkal. A Model S és a Model X ára elbírta, hogy abból néhány ezer dollár a rendszer kiépítésére és üzemeltetésére menjen, de a Model 3 ára csak akkor lehet versenyképes, ha azt minden sallangtól megszabadítják. Ilyen kihúzható tétel a Supercharger töltési lehetőség is, így most mindenki számára láthatóvá válik, hogy mibe is kerül pontosan az ingyenes töltés. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!