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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Rengetegen voltak kíváncsiak a Tesla Semi első teherszállító útjára

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

Miután Elon Musk Instagram oldalán egy fénykép társaságában hírül adta, hogy a Tesla Semi mindkét változata megindul legelső útjára a Model 3 akkumulátoraival megpakolt trailert maguk mögött húzva, több rajongó is már kamerákkal, mobiltelefonokkal a kézben várta az elektromos kamionokat a nevadai Gigafactory 1 és a kaliforniai fremonti üzem közötti szakaszon. A végeredmény rengeteg fotó és videó a járművekről, melyek továbbra is alátámasztják eddigi érveinket a Semi mellett a hagyományos kamionokkal szemben: nincs kipufogófüst, nincs fülsüketítő zaj, és még több tonnás rakománnyal is olyan fürge a Tesla teherautója, hogy még néhány személygépkocsi is alig tudta vele tartani az iramot. Kiderült viszont az is, hogy az autógyártó vezérigazgatója nem egy hatótáv-demonstrációnak szánta az első teherszállító utat a két létesítmény között, mellyel a kétkedők arcáról törölné le a rosszindulatú vigyort, sokkal inkább egy tesztútnak, hiszen a 2019-ben gyártásba kerülő kamionon még mindig van fejleszteni való.

Néhányan észrevették például, hogy a nagyobbik villanykamion egyedi tervezésű, elektromosan vezérelhető aero paneljai, melyek biztonsági okok mellett elsősorban a légellenállást hivatottak csökkenteni, a novemberi bemutató rendezvényen látottakkal ellentétben most úgy tűnik, hogy nem működtek. Az alábbi videón megfigyelhető, hogy kanyarodáskor a kamion és a trailer közötti távolság, melyet ez a megoldás ideális esetben a minimálisra redukálna, sokkal nagyobb, mint amit korábban láthattunk. A felvétel viszont a városban készült, ahol a légellenállás elhanyagolható mértékű az autópályán jelentkezőhöz képest,  így az is feltételezhető, hogy a panelek csupán a városon kívül léptek működésbe.

További kérdéseket vetnek fel azok a felvételek, melyek azt mutatják, ahogy a két Semi félrehúzódott a rocklini Supercharger állomásra Sacramento mellett, nagyjából 210 kilométerre elindulási helyüktől, és a szemtanúk szerint az egyik kamion biztosan rá is csatlakozott a töltőre. Egy illető megkérdezte a sofőröket, hogy miért álltak meg az állomáson, de ők a laptopjukkal látszólag nagyon elfoglalva nem adtak egyértelmű választ, a szavaikból viszont azt vette ki az érdeklődő személy, hogy már a visszaútra töltenek. A sofőrök azt viszont világosan leszögezték, hogy mindkét kamion a kisebbik akkumulátorral van ellátva, azaz hatótávjuk körülbelül 480 kilométer. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a közel 400 kilométeres úton miért állt meg tölteni a két Semi, de több valószínű lehetőség is van. Az egyik, hogy nem volt szükségük plusz energiára, csupán a kamion Superchargerről való töltését tesztelték a rocklini állomáson. Az is elképzelhető, hogy a járművek nem teljesen feltöltött állapotban indultak el a Gigafactory gyárból, de persze azt sem zárhatjuk ki, hogy a Tesla még nem érte el, vagy nem akarta bemutatni azt a fejlettségi szintet a kamionjaiban használt akkumulátorai terén, amelyre mindannyian számítunk. A gyártó hivatalos reakciójáig csak találgatni tudunk minderről, az viszont biztos, hogy a villanykamionoknak rengeteg alkalmuk lesz még, hogy a többi előnyös tulajdonságaik mellett beígért hatótávjukat is bizonyítsák.

És végezetül persze nem maradhatnak el azok a videók sem, melyek a Semi hihetetlen gyorsulásáról adnak tanúbizonyságot. Már többször is meggyőződhettünk róla, hogy trailer nélkül nem okoz gondot a kamionnak füstölő gumikkal hirtelen kilőni akár álló helyzetből sem. Nyilvánvalóan néhány tonnányi plusz súly egy kicsit visszahúzza a járművet, de még mindig olyat képes mutatni, amit a dízeles teherautóktól nem fogunk soha látni. A legelső videó mutatja legjobban, hogy milyen könnyedén gyorsul a Semi rakománnyal együtt. A második felvételt 1:45-nél érdemes figyelni, hogy mire a videót rögzítő autó befordul a kamion után a felhajtón, addigra a Teslának már szinte hűlt helye. A harmadik videó pedig leginkább a Semi villanymotorjának hangja miatt érdekes.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.