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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A norvégok folyamatosan bizonyítják, hogy abszolút komolyan gondolják a közlekedésből fakadó légszennyezés teljes megszüntetését, amihez elengedhetetlen az ország tengerpartját tagoló ezernyi kis sziget közötti kompok meghajtásának korszerűsítése. Nemrég beszámoltunk róla, hogy az ország 2015-ben már meg is tette az első lépést a tisztább tengeri közlekedés felé, amikor munkába állt a legelső tisztán elektromos komp, az Ampere, és a közel három éve tartó pályafutása alatt olyan hihetetlen eredményeket tudott felmutatni – mint például a légszennyezés 95%-os és a működtetési költség 80%-os csökkentése – hogy egyből több másik hasonló projekt is elindult, és a hajókat üzemeltető vállalatok nem győzik rendelni a kibocsátásmentes járműveket.

Az Ampere nevű elektromos komp, Forrás: Siemens

A partközeli kompközlekedés azonban továbbra is jelentős légszennyezéssel jár, ami kiemelten veszélyezteti a fjordokban lakó emberek egészségi, és a páratlan természeti értékű területek környezeti állapotát. A Geiranger-fjordhoz például – ami az ország egyik legfestőibb és leginkább látogatott tengeröble – tavaly több, mint 300 000 látogató érkezett hajóval, ami egy időszakosan megjelenő egészségügyi kockázatot generált a helyiek számára. Éppen ezért a norvég kormány most egy drasztikus lépésre szánta el magát a legsérülékenyebb fjordok és a lakosság védelme érdekében: amikor a technológia megengedi, de legkésőbb 2026-ra minden, a világörökségi listán szereplő fjord zéró emissziós zónának tekintendő – a világon legelső tengeri területekként -, ahova kizárólag tisztán elektromos kompok és hajók hajthatnak be. Jelenleg két norvég fjord tartozik az UNESCO védelme alá, ezek hajóforgalma azonban kiemelkedő, és várhatóan a döntés később további fjordokra és tengeri területekre is kiterjed majd.

Geiranger-fjord

„A világon most először született követelmény a kibocsátásmentes hajózásra a fjordokban és kikötőikben. Norvégia régóta élenjáró a zéró emissziós kompok tekintetében, ami a józan a politikai döntéseken alapul. Most egy újabb lépést tesz az ország a tengeri zöld átállás felé, globális hatásokat kiváltva. Nemzeti szinten ez a döntés megnyitja az utat a kibocsátásmentes technológiák fejlesztése felé a turistahajókon, jelentősen csökkenti az üvegházgáz-kibocsátásokat, és megszünteti a káros helyi légszennyezést – nyilatkozott Marius Holm, azon ZERO környezetvédelmi alapítvány igazgatója, mely már régóta kampányolt a szennyező kompközlekedés ellen a védett fjordokban.

Érdekes módon a partközelben működő hajók üzemeltetői sem vonultak utcára tüntetni, vagy kezdtek el lobbizni a Parlament döntése ellen. A Havila Holding AS – mely vállalat 2021-től egy hatalmas távolságon, Bergen és Kirkenes között fogja működtetni hajóit – vezetője szerint például tökéletesen lehetséges, hogy a norvég fjordokba pár éven belül már csak teljesen elektromos hajók menjenek be, köszönhetően a kormány 2015-ös határozatának, miszerint minden, a kompokra vonatkozó új tenderben csakis alacsony-, vagy nulla kibocsátású technológia szerepelhet. „A Havila örömmel fogadja a döntést, már majdnem túl késő is volt. 2021 elejére készen fogunk állni, hogy kibocsátásmentes hajókat indítsunk a fjordokba” – mondta Per Sævik vezérigazgató. Katrin Blomvik, a Geiranger-fjord Világörökségi Alapítvány vezetője továbbá hozzátette, hogy a turisták az érintetlen természetet megcsodálni érkeznek a fjordokba, és nem a kipufogógázokat szívni. Ezen területek nem csak a norvégoké, hanem az egész emberiségé, viszont a norvégok felelőssége, hogy a későbbi generációk számára is megőrizzék.

The Future of the Fjords, Forrás: Electrek

Éppen a döntéssel egy időben érkezett meg az egyik legnagyobb üzemeltetőhöz a 400 fő férőhelyű, „The Future of the Fjords”, azaz A Fjordok Jövője névre keresztelt teljesen elektromos katamarán, mely évente 700 körtúrát fog megtenni Flåm és Gudvangen városa között május végétől kezdődően, és tökéletesen alkalmas a fjordon belüli környezetbarát utasszállításra. A hajó energiáját egy masszív 1800 kWh-s akkumulátor biztosítja, a jármű mozgatását pedig két 450 kW-os villanymotor végzi. A hajó gyártója elmondta, hogy eredetileg plug-in hibridnek készült a katamarán, ám most már teljesen biztos benne, hogy a tisztán elektromos meghajtás minden szempontból előnyösebb lesz.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.