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
auto
2024. 04. 19. péntek

„Vérfürdő lesz a shortok között!” – Mire készül Elon Musk?

elektromos autó

Elon Musk mostanában több időt tölt a Twitteren mint az amerikai elnök. Bár ezzel nem mindig okoz könnyű perceket a Tesla részvényeseinek, gyakran érdekes információkat tudhatunk így meg. Most azonban egy elég nagy bombát dobott be, mi pedig csak találgathatunk mire is készül pontosan.

De előtte muszáj kicsit alapoznunk, hogy a kedves olvasó értse a körülményeket.

Mi vagy ki az a „Short”?

A részvénypiacokon alapvetően két nagy erő feszül egymásnak egy cég papírjai kapcsán: azok akik szerint az adott cég jó irányba halad és a részvények árfolyama emelkedni fog és azok aki szerint a vállalat bukásra van ítélve.

A fenti felosztás két „extrém” képviselője a „Long”, aki megveszi és akár évekig tartja a részvényeket a jövőbeni magasabb árfolyam reményében, illetve a „Short”, aki rövid távon is nagy zuhanásra lát kilátást. Úgymond a bukásra spekulál. Csak a tisztesség kedvéért, én a Tesla kapcsán az előbbi csoportba tartozom, mindazonáltal nem tartom ördögtől valónak a shortolást, csak szerintem a Tesla esetében a shortok a történelem rossz oldalán állnak.

A TSLA elmúlt 5 éve. Forrás: Yahoo Finance

Így működik

Amikor valaki „short pozíciót” vesz fel egy részvényben, az a gyakorlatban azt jelenti, hogy – egy brókercégeken keresztül – adott árfolyamon kölcsönbe veszi a részvényeket és eladja azokat. Majd, amikor a várt árfolyam zuhanás bekövetkezik, alacsonyabb árfolyamon visszavásárolja és visszaadja a részvényeket – a különbséget pedig zsebre teszi.

Tehát, konkrét példával élve, ha én shortolni szeretném a TSLA részvényeket, akkor pl. a múlt pénteki 294 dolláros árfolyamon kölcsön vehettem volna mondjuk 1,000 részvényt, a példának okáért tegyük fel 3%-os díj ellenében. Azaz 294,000 dollárnyi Tesla részvényért cserébe mindössze 8,800 dollárnyi kölcsön díjat fizettem volna. Amikor a TSLA az általam várt mondjuk 200 dollár alá esik, visszavásárolom, visszaadom a részvényeket és realizálok kicsivel több mint 85 ezer dollárnyi nyereséget (294,000 – 200,000 – 8,800).

Hát ez baromi jó! Aki ezen bukni tud az maximum a buta Long. Majd amikor el akarja adni a részvényeit amik akkor már csak 200 dollárt (vagy annyit se) érnek, megfizeti a hiszékenysége árát! Kellett neki Elon Muskot mint valami szekta vezért követnie!

A shortok kifacsarása

Persze ha ez ennyire egyszerű és kockázatmentes lenne, mindenki ezt csinálná. Csakhogy én mint Long, legfeljebb a befektetett tőkémet veszíthetem el. (A realitás pedig az, hogy ha időben szállok ki, akkor maximum az eddigi virtuális nyereségemet). A shortok azonban, nos, hogy stilszerűek legyünk, a gatyájukat is bukhatják. Nekik ugyanis, ha bizonyos feltételek teljesülnek, kötelező az aktuális árfolyamon zárni/fedezni a pozícióikat.

Az előbbi példával élve, tegyük fel, hogy az a fránya Tesla csak nem akar csődbe menni és a részvények – mondjuk egy a vártnál jobb negyedéves jelentés hatására – megindulnak felfelé. Ha én 294-es árfolyamon nyitottam a pozíciót de a részvények hirtelen pár nap alatt 400 dollárra mennek fel, a brókerem pedig felszólít a pozíció zárására, akkor hirtelen 400,000 dollárt kell kifizetnem. És akkor buktam 106 ezret, no meg azt a 8,800-at amit díjnak fizettem.

A VW-nél már megtörtént

2008 október végét írtuk amikor bekövetkezett a történelem eddigi legnagyobb short „facsarása” (angolul „short squeeze”). A világméretű tőzsde krízis következtében a VW már jelentősen meggyengült és a cég elérhető részvényeinek mintegy 12%-a shortolva volt. Ebbe a puskaporos hordóba repült a szikra, miszerint (a cég belső hatalmi villongásainak újabb stációja kapcsán) a Porsche jelentősen emelni kívánja részesedését, hogy ezzel döntő pozícióba kerüljön a konszernen belül. A pletyka hatására a korábbi 200  euró körüli szintről majd 1000 euróra lőtt ki az árfolyam – részben a shortok kapitulálása miatt.

Az a bizonyos ugrás a VW árfolyamában. Forrás: Yahoo Finance

Ez a folyamat, ugyanis dominóként viselkedik: a felfelé kilövő árfolyam több száz vagy ezer shortot kényszeríthet arra, hogy zárja a pozícióit, ami tulajdonképpen egy egyre növekvő árfolyamon történő részvény vásárlást jelent. Ez ismét csak feljebb tolja az árfolyamot, ami újabb shortokat dönt be… és így tovább.

Coming soon

Elnézést a hosszú bevezetőért, de talán így válik igazán érthetővé Musk legújabb tweet-jének jelentősége.

Forrás: Elon Musk Twitter

Szabad fordításban tehát:

„O, és ízé, az évszázad short facsarása következik hamarosan.”

A második mondatban a poén a Boring Company viccből kiadott lángszóróira utal, de nekünk ez most lényegtelen. Érdekesebb a következő tweet.

Forrás: Elon Musk Twitter

„Úgy néz ki hamarabb következik be mint vártuk. Hihetetlen lesz, hogy mennyi short esik majd áldozatul a mészárlásnak. Ha jelenleg shortolod a Teslát, akkor azt javaslom halkan, lábujjhegyen indulj meg a kijárat felé…”

Utóbbi bejegyzése egyébként arra a Barrons.com-on megjelent cikkre utal, amely szerint most már 40 millió Tesla részvény van shortolva, ami az elérhető részvények kb 1/3-a.  Ne felejtsük el, ez a szám a VW-nél 12% volt.

És hogy ne hagyjon kétséget, amikor valaki a VW példájára emlékezteti, Musk így válaszol:

Forrás: Elon Musk Twitter

„Ez nagyobb lesz.”

Csak a rend kedvéért, még ha egy VW méretű ugrás is következne be és mondjuk 1,000 dollár fölé szaladna a TSLA (nem prognózis, csak példa!), a német esetben sem bizonyult tartósnak az árszínvonal.  Előbb-utóbb visszamenne egy valamivel reálisabb szintre, de addigra már a „mészárlás”, ahogy Musk hívta, megtörtént.

De mégis mire utalt Musk?

Nos ez a sok millió dolláros kérdés.

Olvastam spekulációkat már arról is, hogy a kínai gyártással egyetemben egy nagyobb kínai befektetés, avagy bevásárlás is történhet a Teslába. Egyesek szerint a Tencent kínai befektetési alap, amely már most is tulajdonol igen nagy számú TSLA részvényt, tovább bővítheti a portfóliót. Én ezt nem tartom valószínűnek. Egyrészt a mostani negyedéves jelentésben, vagy a konferencia híváson már említették volna, hogy nyitottak befektetőkre, ellenben kifejezetten azt hangsúlyozták, hogy nem kívánnak tőkét bevonni. Másrészt Musk biztosan nem szeretné, ha egy-egy nagyobb alap túl nagy súlyra tenne szert – nem akarja kiadni az irányítást a kezéből.

Én inkább amondó vagyok, hogy remekül halad a Model 3 gyártása és már a második negyedévben is várakozáson felüli pénzügyi eredményt érnek el. Nevesül, nullszaldó, vagy szerény profit lesz.

Forrás: CBS Television

Számomra ez azért tűnik valószínűnek, mert alapvetően úgy néz ki, a heti 5,000 darabszám lehet az a határ, ahonnan már pénzt hoz a kis Tesla. A legutóbbi jelentésben és a konf híváson is egyértelműen pozitív GAAP (az amerikai számviteli szabályok) szerinti pénzügyi eredményről beszéltek a 3. és 4. negyedév kapcsán, de ami a jelenlegi, 2. negyedévet jelenti, nagyon ködösen fogalmaztak. Véleményem szerint, ha a várakozásoknál gyorsabban érik el az 5000-et és esetleg nem csak június végén, hanem már egy teljes hónapon át ilyen ütemben termelnek, akkor akár 40 ezernél is több Model 3 találhat gazdára, ami a 2 milliárd körüli S/X árbevételt megduplázná. Az ebből származó profit akár már elég is lehet a kiadások fedezésére.

Persze ez csak spekuláció. Legrosszabb esetben ez marad a 3. negyedévre – aki „long”, azt nagyon nem gyötrik álmatlan éjszakák emiatt. De, ha „short lennék”, nos… halkan, lábujjhegyen, balra el.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.