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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az elektromos autók után járó bőséges kedvezményeknek köszönhetően Norvégia a villanyautók legnagyobb európai piacává vált, ahol nem csupán arányait tekintve kiemelkedő a csökkentett kibocsátású járművek súlya az összes újonnan eladott gépkocsihoz viszonyítva (52% 2017 végén), de a villanyautó-értékesítések darabszámát illetően is jóval a többi ország előtt jár a skandináv nemzet, alacsony, mindössze 5,2 millió fős lakosságszáma ellenére is. 2018 első negyedévében azonban a „legnagyobb európai elektromos autó-piac” büszke címéről le kellett mondania, ugyanis Németországban hirtelen nagy érdeklődés kerekedett a villanymotoros gépkocsik iránt, aminek köszönhetően több tisztán elektromos és plug-in hibrid került összesen eladásra, mint Norvégiában – írja a legfrissebb statisztikáira hivatkozva az ACEA (European Automobile Manufacturer’s Association).

Alternatív meghajtású gépkocsik értékesítése 2017 Q1-ben és 2018 Q1-ben Európában, ECV: tisztán elektromos+konnektoros hibrid, HEV: hibrid, APV: más alternatív meghajtású, Forrás: ACEA

A trónfosztás valójában a plug-in hibrideknek köszönhető, ugyanis teljesen elektromos autóból továbbra is több talált gazdára az északi országban, egész pontosan 9694 darab a németországi 9127 villanyautóval szemben. A konnektoros hibridek viszont a németeknél népszerűbbek, ott 8447 darabot vásárolt a lakosság, míg a norvégoknál csupán 6488-at. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest Németországban nőtt a legnagyobbat, mintegy 73,4 %-kal az alternatív meghajtású járművek eladási mutatója, majd pedig Spanyolország és Franciaország követte 53,4 és 15,3%-kal. Ami a füstös gépkocsikat illeti, 2017 első három hónapjához képest 17%-kal zuhant a dízeles autók iránti kereslet a kontinensen, ami egyértelműen a dízelbotrány következménye, ezt viszont a benzines autók iránti érdeklődés 14,6%-os növekedése kompenzálta idén január és március között.

Az újonnan értékesített gépkocsik 2018 első negyedévében meghajtás szerint, Forrás: ACEA

Összességében Európában az újonnan értékesített személygépkocsik majdnem 38%-a dízellel fut, a domináns üzemanyag pedig továbbra is a benzin a maga 55,5%-ával, míg az alternatív meghajtású kocsik 6,5%-os részesedést tudtak kiharcolni. Az újratölthető elektromos autók továbbra is igen csekély százalékban vannak jelen az eladási listákon (1,7%), ráadásul a vásárlók továbbra is óvatosan merészkednek az elektromosítás ingoványosnak gondolt talajára, amit alátámaszt az a tény, hogy 2018 január eleje és március vége között a konnektoros hibridek eladásai majdnem kétszer akkora arányban növekedtek, mint a tisztán elektromosaké.

Tisztán elektromos autó-értékesítés Európában, Forrás: ACEA

Magyarországon ebben az évben eddig 311 teljesen villanyos kocsit értékesítettek az ACEA információi szerint, ami egy jelentős fejlődés a tavalyi Q1 119 darabjához képest, és a szomszédos országok közül is egyedül Ausztria előz meg minket, habár Horvátországból és Szerbiában nincsenek adatok. A plug-in hibridek is jobban kellettek a magyaroknak ez év első három hónapjában, mint tavaly, 65-ről 170-re ugrott a megvásárolt darabok száma.

Plug-in hibrid értékesítés Európában, Forrás: ACEA

Németországban tehát valami elindulni látszik, remélhetőleg az emberek ténylegesen kezdik felismerni az elektromos meghajtás előnyeit az üzemanyag-égetéssel szemben, és Norvégia megelőzése az akkumulátoros autók eladási listáján nem csak egy átmeneti állapot. A folyamatosan szigorodó EU-s követelmények, az egyre bővülő modellkínálat, és a már több, mint elégséges töltőinfrastruktúra – melynek kiépítése már javában zajlik nem csak Németországban, de az egész kontinensen – minden akadályt ledönt a villanyautók elterjedése előtt.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.