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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler Automobiles vezérigazgatója korábban többször is nyíltan bírálta az elektromos járműveket, mondván hogy nincs értelme pénzt fektetni a villanymeghajtásba, hiszen nem életképes, így az ezzel foglalkozó vállalatok – kiemelten a Tesla – mind csak a pénzüket pazarolják. Az ilyesfajta nem túl példamutató hozzáállás következtében az olasz-amerikai autógyártó nem is remekelt a villanyautó-fejlesztésben, s legjelentősebb eredményei az elektromos közlekedés terén a Fiat 500e, valamint a Chrysler Pacifica Hybrid, melyek közül egyik sem kimondottan sikeres, leginkább a limitált rendelkezésre állás miatt, ám az utóbbi legalább a Waymo önvezető flottájában fontos szerepet kap. A makacs és idejétmúlt gondolkodás meg is tette a hatását jelentős lemaradásba taszítva a vállalatot, hiszen mostanra gyakorlatilag alig találunk olyan autógyártót, mely ne kezdett volna bele komolyabban egy villanyautó építésébe a környezetvédelmi előírások betartása végett, melyek könyörtelenül végigsöpörnek minden egyes gyártón horrorisztikus összegű bírságokat hagyva maguk után. Így bármennyire is ragaszkodik a Fiat-Chrysler konszern a hagyományos meghajtáshoz, eljött az idő a termékkínálat alapos újragondolására, és a felzárkózás megkezdésére a rivális gyártókhoz.

Szerencsére a most bemutatott ötéves üzleti terv már számos biztató ígéretet tartalmaz, és a tisztán elektromos modellek nem is egy leányvállalat életében megjelennek a következő néhány évben. A Fiat-Chrysler 2022-ig mintegy 9 milliárd eurót szán az elektromos meghajtású járműveinek megépítésére, ami az összes elkölteni tervezett pénz egyötöde, ám ez elég arra, hogy a Jeep, a Fiat, és a Maserati is kapjon tisztán elektromos, valamint plug-in hibrid gépkocsikat.

Az a bejelentés, miszerint a terepjárók koronázatlan királya, a Jeep is elindul az elektromosítás útján, már tavaly decemberben kiverte a biztosítékot néhány rajongónál, míg mások természetesen örültek, hogy újabb gyártó teszi meg az első lépést az elkerülhetetlen megtisztulás felé. Bár akkor csupán a Wrangler plug-in hibrid változatáról tett említést a gyártó, az új prezentáció már egy sokkal komolyabb villamosítást mutat, sőt, a legtöbb elektromos modell a Jeep emblémáját fogja viselni. Ez egészen pontosan négy kibocsátásmentes terepjárót jelent, ám az egyelőre kérdéses, hogy melyik típusok jelennek meg kizárólag villanymotorral 2022-re. Az biztos, hogy a Renegade, a Compass, a Wrangler, a Cherokee és a Grand Commander közül kerülnek majd ki a győztesek, amik mellett 10 plug-in hibrid Jeep is napvilágot fog látni. Hogy Európába ezek közül melyik fog eljutni, arról még nem tudunk nyilatkozni, ugyanis a gyártó sajnos elsősorban a kínai piacra szánja ezeket az autókat.

A luxussportautók gyártói között a Maserati az, amely ugyan tett bejelentést az autópalettájának elektromosításáról, kezdve az Alfieri modellel, eddig meglehetősen passzívan állt a villanymeghajtáshoz. Most viszont a Fiat-Chrysler megerősítette, hogy valóban minden Maserati kap elektromos változatot, ami annyit tesz, hogy 4 tisztán villanyos, és 8 konnektoros hibrid közül választhatunk 2022 után. Az elektromos Alfieri bizonyosan nem fog szégyent hozni építőjére: 300 km/h fölötti végsebességet, és 2 másodperc körüli gyorsulást ígér a gyártó 0-ról 100-ra. A Fiat esetében az előadáson bemutatott diák szerint a felújított 500-as és az 500 Giardiniera érkezik tisztán elektromosként, a pickupjairól híres RAM viszont csak úgynevezett „mild” (enyhe) hibrideket kap. Tisztán elektromos Alfa Romeo-ba sem fogunk ülni egy darabig, hiszen a termékportfólióban kizárólag konnektoros hibridek formájában jelenik meg a villanymeghajtás.

A Fiat-Chrysler elektromobilitási stratégiája tehát már jó irányba halad, már csak néhány bizonyíték szükséges ahhoz, hogy el tudjuk hinni az ígérgetés mögötti valódi szándékot, amelyre viszont  3-4 évig biztosan várnunk kell.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.