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
auto
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

A CHAdeMO szabvány 2009-es megjelenése óta az eredeti protokoll több fejlesztésen is átesett a piaci igényeknek megfelelően, ami főleg a gyorsabb töltési képességet jelenti, így például 2017 márciusában a CHAdeMO csatlakozók már 500 V-on 400 A mellett a 200 kW-os töltést is támogatták (elméletben), most pedig a szövetség megjelentette a 400 kW-os töltést lehetővé tévő protokollt, amivel már az 1000 voltos, azaz 1 kilovoltos töltés sem jelent problémát. Ez az újítás kifejezetten fontos lesz a jövőben az autóknál nagyobb akkumulátorral rendelkező elektromos buszok és teherautók elterjedésével, melyekre a CHAdeMO csatlakozó kerül. A csatlakozó formája továbbra is ugyanaz marad, és a gyorsabb töltésből a jelenleg a piacon lévő villanyautók, és a következő generációs modellek is egyaránt profitálhatnak. Az új protokoll továbbá kompatibilis a CHAdeMO PnC (plug-and-charge) rendszerével, azaz mikor a fogyasztó összekapcsolja a töltőt a járművével, az azonosítás és a számlázás automatikusan megtörténik. Dave Yoshida, a szövetség főtitkárának szavai olvashatók a sajtóközleményben:

„A protokoll legújabb verziójának publikálása azon átfogóbb terveink részét képezi, hogy a CHAdeMO protokollt a járművek egy nagyobb választékára terjesszük ki, beleértve a buszokat és teherautókat. A CAN-alapú kommunikációval relatíve egyszerű, de megbízható lesz a nagy kereskedelmi járművek és egyéb ipari technológiák töltése. Ezen járművek kombinálása a V2X technológiával – amit jelenleg egyedül a CHAdeMO tesz lehetővé a piacon is elérhető termékekkel rendelkező nagyobb nemzetközi sztenderdek közül – még nagyobb szabadságot ad a flottatulajdonosoknak a járműveik teljes tulajdonlási költségeinek újragondolásában, hiszen ezek a gépjárművek nem csupán feltöltődni tudnak, hanem elektromosságot is vissza tudnak táplálni a hálózatba, támogatva a villamosenergia-rendszert.”

A CHAdeMO május 30-án tartotta az éves általános közgyűlését Tokióban, ahol szóba került a szabvány gyors terjedése is – jelen pillanatban a világ 71 országában több mint 18 000 töltő áll a CHAdeMO csatlakozóval felszerelt autók tulajdonosainak rendelkezésére. Az ábrákból kiderül, hogy bár a szabvány minden lakott kontinensen jelen van, igazán Japánban és Európában népszerű – ez utóbbi esetében ugyan továbbra is a CHAdeMO töltőpontjai dominálnak, a CCS vészesen közelít az elkövetkezendő években piacra kerülő CCS sztenderdet támogató villanyautók számára használható villámtöltő-hálózat rohamos kiépülése miatt. Bár egyelőre a CHAdeMO töltők többsége maximálisan 50 kW-os teljesítményű töltést enged, a 100 és 200 kW-os töltőállomások is egyre nagyobb számban érkeznek, hamarosan pedig a 400 kW-on töltés is elérhető lesz az állomásokon.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás