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
auto
2024. 07. 27. szombat

Jelentős átalakulások lépnek életbe november 9-től az elektromos autókért járó támogatási rendszerben Nagy-Britanniában, miután a kormány úgy ítélte meg, hogy a kereslet túlságosan gyorsan növekszik ahhoz, hogy a árkedvezményeket az erre félretett keretből biztosítani lehessen. A változások a plug-in hibridek leendő vásárlói számára jelentik a legnagyobb érvágást, ugyanis az elektromos üzemben 70 mérföldnél (112 kilométernél) kisebb hatótávval bíró gépkocsik teljes mértékben elveszítik a támogatást. A brit Plug-In Car Grant program három kategóriába sorolja az elektromos meghajtású járműveket, hatótáv és szén-dioxid-kibocsátás szerint: a kettes (50 g/km-nél alacsonyabb kibocsátás, és 10 és 69 mérföld közötti hatótáv), valamint a hármas (50 és 75 g/km közötti CO2-emisszió és legalább 20 mérföld hatótáv) kategóriába tartozó autókra, tehát a legtöbb konnektoros hibridre alig egy hónap múlva már nem érvényes a korábbi 2500 font értékű állami támogatás. Az elmúlt 7 év alatt kiadott 160 000 darab árengedményből körülbelül 100 000 darab plug-in hibrid tulajdonosok pénztárcájában realizálódott, ám a kormány most azt mondja, hogy a részben elektromos autók piacának stabilizálása után inkább a zéró emissziós tisztán  villanyos és üzemanyagcellás autók terjedését segítené.

A Mitsubishi Outlander PHEV leendő vásárlói elesnek a támogatástól

Ezzel a kijelentéssel azonban erősen szemben áll az a lépés, hogy a támogatási rendszer átformálása a tisztán elektromos autókra – azaz az első kategóriába tartozó, 50 g/km-nél alacsonyabb kibocsátású és 112 kilométernél nagyobb hatótávú járművekre – is kihat, mivel az ezek után járó támogatás 4500 fontról 3500-ra csökken. A döntéshozók azt is hozzátették, hogy a jóval visszafogottabb támogatási rendszer bevezetésének híre egy jelentős ugrást fog eredményezni az elektromos autó-értékesítésekben november 9-ig, ám amennyiben a vártnál többen rohannak környezetbarát autót venni, úgy a változtatások hamarabb is életbe léphetnek. Nem teljesen egyértelmű tehát, hogy a Plug-In Car Grant program megtépázása miként juttat még több villanyautót az utakra, de a brit kormány döntésének oka könnyen lehet a népszerű és megfizethető árú új modellek (mint például a Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, stb.) érkezésével járó megnövekedett állami kiadástól való félelem, aminek fedezésére sajnos továbbra sem sújtja megemelt adó a szennyező autókat. A Mitsubishi szerint, melynek Outlander PHEV modellje a brit támogatási rendszer nagy győztese volt idáig, a kormány lépése meglepő és rendkívül kiábrándító, míg a Society of Motor Manufacturers and Traders szervezet elnöke azt fűzte hozzá, hogy megdöbbentőnek tartja, hogy alig három hónappal a Road to Zero stratégia publikálása után az ország vezetői megtámadják azt az eszközt, ami a leginkább bátorítja a fogyasztókat az elektromos közlekedésre való átállásra.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.