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 A Toyota köztudottan nagyon jó a hibrid járművek fejlesztésében, amit egyértelműen bizonyít a Prius modellek népszerűsége, de az utakon futkározó üzemanyagcellás autók többsége is a japán gyártó mérnökeinek kezei közül került ki. Felmerül viszont a kérdés, hogy ha a Toyota ennyire komolyan veszi az alternatív üzemanyagok terjedését, akkor miért nem dob a piacra egy tisztán elektromos meghajtású gépkocsit, csakúgy, mint számos japán és dél-koreai vetélytársa, melyek a globális piaci tendenciákra igyekeznek reagálni. A válasz meglepőbb, mint amire számítanánk: a Toyota észak-amerikai divíziójának igazgatója a Los Angeles-i autószalonon az újságíróknak adott interjújában azzal indokolta a villanyautók hiányát a termékpalettán, hogy egész egyszerűen nincs rájuk kereslet – írta meg az Autoguide magazin. Jack Hollis szerint a kereskedők egyáltalán nem hiszik, hogy elegendő mennyiségű tisztán elektromos autót el tudnának adni, így üzleti szempontból nem érné meg egy villanyautót gyártani: „Hogyha a kereskedőink, és éppen most találkoztunk a nemzeti kereskedői tanácsunkkal két héttel ezelőtt, szóval ha a kereskedőink úgy éreznék, hogy jelentős kereslet van a villanyautókra, akkor már ma is lennének teljesen elektromos autóink az utakon.” Toyota RAV4 EV, Forrás: Wikipedia Nem arról van szó tehát, hogy a Toyotánál nem áll rendelkezésre a technológia, hanem attól fél, hogy nem jelentene számottevő bevételt a vállalat számára ennek gyártása és eladása. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy a gyártó 1997-ben már gyártott egy tisztán villanyos gépjárművet, ám a körülbelül 150 kilométeres hatótávú RAV4 EV gyártását a GM EV1-hez hasonlóan a kaliforniai környezetvédelmi szabályok lazítása után 2003-ban felfüggesztették. A modell 2012-ben tűnt újra fel, de akkor sem volt hosszú életű. „(…) Szóval a technológia elérhető, ám mint minden jó kereslet-kínálat alapú gazdaságban, ha a kereslet túl alacsony, tényleg szeretnél termelni?” Az igazgató hozzátette, hogy a vállalatot az is akadályozza a villanyautók gyártásában, hogy a keresletet egy mesterséges tényezővel szabályozza az amerikai kormányzat, azaz a szövetségi támogatással, aminek ellenére továbbra is az összes amerikai új autóeladások mindössze 1%-át adják a tisztán elektromos autók. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a Toyota nem fog a jövőben villanyautót építeni. Hollis elmondása szerint folyamatosan ömlik a pénz mind a teljesen villanymeghajtású, mind a hibrid és hidrogénes autók kutatásába, és majd az idő eldönti, hogy a fogyasztók melyik felé hajlanak inkább. Tisztán elektromos Toyotára tehát majd csak akkor számítsunk, amikor a kereskedők kérni fogják azt. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!