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
auto

A 2014-ben alapított Kreisel Electric start-up vállalat már több alkalommal megvillantotta szakértelmét az elektromos hajtásláncok fejlesztésében, miután a vezetőségnek nem titkolt célja a villanymeghajtást a közlekedés valamennyi szegmensébe átültetni. Az osztrák csapat nevéhez már olyan munkák fűződnek, mint egy Porsche 910-es sportkocsi elektromosítása, illetve egy VW e-Golf 55 kWh-s akkupakkal való felszerelése, de emellett Arnold Schwarzenegger is köszönhet egy tisztán elektromos Mercedes G-osztályt és egy szintén zéró emissziós Hummert is a vállalatnak. A Kreisel azonban nem állt meg a járművek átalakításánál, hanem akkumulátorok gyártásába kezdett 800 000 kWh-s éves kapacitással, valamint két évvel ezelőtt azt is elhatározta, hogy magas teljesítményű töltőberendezéseket is fejleszt a villanyautók számára. Az akkor elképzelt töltő most látott napvilágot, és bár az eredeti terv 200 kW-os teljesítmény volt, a Kreisel végül csak 160 kW-ot kínál a CCS, illetve opcionálisan CHAdeMO csatlakozón keresztül, Type 2-n pedig 22 kW-ot, de ezt talán megbocsáthatjuk neki, ugyanis cserébe a villamosenergia-hálózat összeomlása esetén is lehet róla áramot tölteni az autókba. A CHIMERO névre keresztelt akkumulátoros töltőjével a start-up ugyanis éppen a töltőhálózatok legnagyobb problémáira szeretett volna választ adni: a hálózatra csúcsidőben nehezedő hatalmas nyomásra, és a hálózatra való csatlakoztatás  magas költségeire. Ehhez egy 75 kWh-s aksi került a töltőbe, amit optimális esetben egy napelem-rendszerrel is összeköthetünk, illetve bármilyen más megújuló energiával feltölthetünk, hogy sehonnan se kerüljön üvegházhatású gáz a levegőbe az elektromos autók használatából adódóan. Hálózatra csatlakoztatva viszont a kétirányú akkumulátor-rendszernek köszönhetően stabilizációs feladatokat is el tud látni a CHIMERO, ami komoly üzleti lehetőségeket rejt magában, ahogyan azt már számos esetben láttuk az energiatárolók kapcsán.

„A Kreisel CHIMERO kompakt kialakításával és kicsi lábnyomával tökéletesen integrálja mindazt, amit a technológia terén kínálni tudunk. A kiegészítő funkciók magától értetődőek: intuitív működtetés 9 colos HMI érintőképernyőn keresztül, felszerelve a legnépszerűbb aktiváló és fizetési rendszerekkel, valamint párhuzamos AC és DC gyorstöltés CCS-en, Type 2-n és opcionálisan CHAdeMO-n keresztül” – magyarázta Philipp Kreisel, a Kreisel Electric alapítója és ügyvezető igazgatója.

A fejlesztők szerint a CHIMERO az az áttörés, amire az elektromos autó-töltők piacán szükség volt, mind magán, mind kereskedelmi célú felhasználáshoz, hiszen magas teljesítményű töltést biztosít, a folyamatosan változó energiaárakhoz szabható, bevételt hozhat a hálózati szolgáltatásokkal, önellátó, és még egy reklámfelület is található rajta, amivel további kereskedelmi lehetőségeket kínál. A Kreisel töltője már készen is áll a sorozatgyártásra.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.