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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A plug-in hibrid meghajtású járművek támogatása Magyarországon is kényes téma, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a zöld rendszámmal járó ingyenes parkolást élvező tulajdonosnak meg sem fordul a fejében kibocsátásmentes üzemmódban használni autóját. Nem véletlenül kavart nagy port a brit kormány azon bejelentése tavaly ősszel, hogy megszünteti az állami támogatást a konnektoros hibrid modellekre az adófizetők pénzének igazságtalan felhasználására, és a már amúgy is túlságosan fejlett plug-in hibrid autópiacra hivatkozva. Ezzel a legtöbb hibrid elveszítette a korábbi 2500 font értékű támogatást, ám a kormány a tisztán elektromos autók után járó 4500 fontos hozzájárulást is 3500 fontra csökkentette. A döntés legnagyobb vesztese a Mitsubishi volt, melynek Outlander PHEV modellje már zsinórban negyedik éve a legkelendőbb tölthető hibrid az országban, de a Society of Motor Manufacturers and Traders autóipari szervezet sem értette, mire volt jó a döntéshozók drasztikus és hirtelen beavatkozása.

A vita azonban azóta sem csengett le, és több autógyártó is azért kampányol, hogy állítsák vissza a hibridek vásárlásához járó támogatást. A Mitsubishi például egy általa szervezett, de állítólag függetlenül lebonyolított közvélemény-kutatásra hivatkozik, mely szerint az Outlander tulajdonosok kétharmada naponta csatlakoztatja a hálózatra autóját, míg 90%-uk legalább heti 2-3 alkalommal feltölti az aksit. A japán vállalat úgy számol, hogy ezen autósok a heti utazásaik legalább felét elektromos üzemmódban teszik meg, ami teljes mértékben ellentmond a kormány logikájának. A gyártó hangsúlyozza továbbá, hogy a plug-in hibridek támogatását azért is ajánlatos visszaállítani, mert egy jó ugródeszkát jelentenek a zéró emissziós közlekedés felé: a megkérdezettek egynegyede ugyanis tisztán elektromos modellen gondolkozik következő autójaként.

Mindez azonban nem elég a politikusok számára. Jesse Norman közlekedésügyi miniszter az Autocar magazinnak adott interjújában kijelentette, hogy a brit állam nem fog többé egy olyan technológiáért pénzt adni, ami nem tükrözi a piaci változásokat. Szerinte a bizonyítékok egyértelműek, a hibriddel járó autósok nem bajlódnak az elektromos töltéssel. Nem világos viszont, hogy pontosan milyen bizonyítékokról van szó. Tavaly novemberben a The Miles Consultancy üzemanyag takarékossággal kapcsolatos tanácsadással foglalkozó cég vizsgálata ugyan azt az eredményt mutatta, hogy számos vállalatnál a lehetségesnél jóval kevesebbet mentek a plug-in hibridek villanyos módban, ez önmagában még nem adhatna alapot egy ekkora súlyú döntésnek. A támogatás megvonása mindenesetre nem kedvezett a hibrideknek: múlt hónapban a tavaly áprilisi adatokhoz képest (amikor még volt támogatás) 34%-kal zuhant az értékesítés, jóllehet ebben közrejátszott a WLTP-megfeleltetésből adódó modellhiány is.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.