Melyik lesz az első kompromisszum-mentes családi villanyautó?

Nagyon ritka, hogy amikor bárki kipróbál egy elektromos autót nem tetszene neki a csendessége, a dinamikája, az olcsó üzemeltethetősége, azonban a többség egyelőre nem akar vagy nem mer elektromos autóra váltani, amit leggyakrabban az alábbi három dologgal indokolnak:

  • magas ár
  • szűk hatótáv
  • kicsi választék, nincs tágas villanyautó

Az első feltétellel nehéz vitatkozni, ha egy típusból kapható elektromos és hagyományos hajtással is, közel dupla áron kapjuk az elektromost. Persze sok olyan extra jár az elektromoshoz (pl. „automata” váltó) ami nagyon kényelmes, de a többség nem fizetné ki ennek felárát a hagyományos hajtáshoz, ezért nem korrekt úgy összehasonlítani, hogy a benzinesbe is kérjünk automata váltót és még néhány extrát, ami az elektromoshoz alapáron jár, így pedig már nem is 100%, csak 40% az elektromos hajtás felára. Persze ahogy az üzemanyag árak emelkednek egyre kevesebb kilométert kell megtenni a felár ledolgozásához, de még mindig elég nagy futás kell ahhoz, hogy az olcsó üzemeltetés visszahozza a magasabb induló árat.

A második ellenérv megoldása már a küszöbön van. Egyre több modell kapható 60 kWh feletti akkumulátorral, ez pedig véleményem szerint az a határ, ami bár egy rendszeresen napi 1000 km-t autózó területi képviselőnek még mindig kevés, de egy családnak már annyira ritkán kell kompromisszumot kötni (pl. évente egy tengerparti nyaralásnál 1-2 óra töltés út közben), amit már nagyon sokan vállalnának a tiszta és olcsó mindennapi autózásért cserébe, főleg, hogy egyre jobb a villámtöltő hálózat Magyarországon és a környező országokban is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Az elektromobilitás hazai gazdája az e-Mobi Kft.

A fentiek mellett sok család azért nem vált elektromos autóra ha a hatótáv már elég lenne és az árát is ki tudnák fizetni, mert a legtöbb elektromos autó nem elég tágas. A Teslát nem számítva, amit a magyar átlagbérhez mérten sajnos a többség nem engedhet meg magának, a Kona volt az első nagyobb akkus autó. Nézegettem én is, de a csomagtér és a hátsó lábtér egyértelműen szűkebb a Leafénél is, pedig már az is problémás néha számunkra. A másik autónk egy 7 üléses Prius Plus, hatalmas csomagtérrel. Egyre ritkábban vesszük elő. Eleinte úgy gondoltam azért tartjuk meg, mert ezzel megyünk majd messzire, azonban az élet az elmúlt 2 évben bebizonyította, hogy csak akkor vesszük elő, ha végképp nem férünk el a Leafben. Ilyenkor viszont mindig meglep, hogy mennyire kényelmes ez a méret, nem kell negyed órát Tetrist játszani, hogy minden csomag beférjen, ráadásul a 2 gyerekülés mellé gond nélkül be tud ülni egy felnőtt is a harmadik ülésre.

Egyre inkább szeretném a környezetszennyező autót eltávolítani a családból, de ami akku méretben elég lenne (Kona), az fizikai méretekben nem elég nekünk. Lassan viszont elérhető lesz a Leaf e+, 62 kWh akkuval, és talán előbb-utóbb megérkezik hozzánk a Kia Niro is, ami gyakorlatilag a Hyundai Kona egy hajszállal nagyobb méretben. Amíg kipróbálni nem tudom a jóformán csak papíron létező autót, gondoltam összehasonlítom a főbb paramétereket, leginkább a méreteket, ezért készült az alábbi táblázat. Úgy gondolom a Kia e-Niro lesz az első olyan elektromos autó, amire a legtöbb család gond nélkül lecserélheti a dízel vagy benzines környezetszennyező autóját.

EZT OLVASTAD MÁR?  Valami nagyon nem stimmel a Portfolio.hu legutóbbi Tesla cikkével
Kia e-Niro Nissan Leaf e+ Hyundai Kona
EPA hatótáv 233 – 378 km 364 km 250 – 402 km
Hosszúság 4355 mm 4480 mm 4165 mm
Szélesség 1805 mm 1790 mm 1800 mm
Magasság 1550 mm 1540 mm 1560 mm
Tengelytávolság 2700 mm 2700 mm 2600 mm
Csomagtér 451 liter 435 liter 322 liter

Autok: , ,

Elektromos autót használsz?