PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== TSLAQ – talán ismerős lehet a rövidítés, Tesla bukására fogadó shortolók védjegye, de most nem fogunk pénzügyi jelentésekről, vagy tőzsdei árfolyamokról beszélni. Annál sokkal szórakoztatóbb lesz az alábbi gyűjtés. De mis is az a TSLAQ? Történetünk megértéséhez elég annyi, hogy a „Q” betű egy tőzsdei rövidítés végén azt jelzi, hogy a cég csődvédelem alatt áll és bár kereskedni lehet a papírjaival, de figyelmeztet mindenkit a törékeny gazdasági helyzetére. A TSLA a Tesla tőzsdei rövidítése, a TSLAQ tehát azt jelezné, a cég hatalmas bajban van, de csak nem akar csődbe menni az a fránya vállalat. Úgyhogy az öt betűs rövidítés a valóságban nem más mint egy Twitteres címke – az egyszerű ellendrukkerek és a ténylegesen dollár százezrekben és milliókban játszó shortolók közösségének jele. Bejegyzéseiket, a cég vélt vagy valós problémáit taglaló megosztásaikat és leleplezéseiket jelölik ezzel. Az internet emlékezete örök Azt már megszoktuk, hogy Elon Musk szeret rendkívül ambiciózus határidőket szabni a csapatának ezért sokszor kerül olyan helyzetbe, hogy csúszik a projekt, késik a termelés felpörgetése, egy új szoftverfunkció kiadása, vagy a nyereség felmutatása. Az is igaz persze, hogy a sokszor lehetetlennek tűnő vállalásokat, ha késve is, de szinte mindig leszállítja. Persze ezeket a csúszásokat a média egy része, valamint a vállalat csődjére játszók mindig fel is emlegetik, szalagcímekben hirdetik és újra és újra annak bizonyítékát látják benne, hogy Musk egy szélhámos, vállalata pedig kártyavár. Forrás: cnbc.com Munkájukat sokszor átveszi a sajtó, feljelentéseiket kötelezően vizsgálják amerikai hivatalok – ezek a vizsgálatok aztán rendre elhalnak, de ez lényegtelen, hiszen a cél az volt,hogy magát a vizsgálat tényét megfuttassák a médiában. De jó példa a fenti CNBC cikk is, ami több nemzetközi lapot is megjárt. Szinte egy az egyben átvették a shortolók azon narratíváját, hogy zuhannak a Model 3 amerikai eladásai és a bevétel is esett az előző év hasonló időszakához képest. A céget követők természetesen tökéletes tisztában vannak vele, hogy 1, mostanáig csak egy gyáruk volt ezért minden európai vagy ázsiai Model 3 azt jelentette, hogy eggyel kevesebb autó jutott a hazai piacra és 2, a tavalyi harmadik negyedévben csúcsosodtak ki az akkor már két éve halmozódó Model 3 előrendelések kiszállításai, ráadásul ezek jó része a legdrágább verziókból volt, emiatt most teljesen természetes a bevétel esése, hiszen idén már olcsóbb autókat is szállítanak – tavaly még nem is volt Short Range 3-as. A lényeg hogy mostanra már az autónkénti bevételek normalizálódásánál a költségek jóval nagyobb mértékben estek, így a cég nyereséget is termelt. Ez normális is egy termelés felfutásának életciklusában. Forrás: Bloomberg Azonban valahogy a Muskkal ellentétes oldalt senki nem kéri számon a félrecsúszott jóslatok, a soha be nem teljesülő vérzivataros Tesla bukás miatt. Pedig számtalan jóhiszemű kisbefektetőt rángatnak magukkal a veszteségbe – van akit a csődbe. Illetve, eddig nem tette senki, akad azonban egy erre született Twitter csatorna, ami ezen a területen végez hiánypótló munkát. A következőkben az évek alatt Tesla bukását megjövendölő vagy skandallumokat kiáltó bejegyzésekből gyűjtöttünk a @TeslaHistorian segítségével. Ami a Twitteren kifér Az egyik legismertebb Tesla shortoló Mark B. Spiegel, akinek befektetési alapja dollármilliókban játszik a cég bukására. Ő a TSLAQ vezéralakja, ezért tőle lesz a legtöbb tweet. "It has promised to deliver a long-range, premium electric car sometime in 2017 that rivals Tesla’s pricey Model S sedan."https://t.co/prSgNy3OPe — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) November 9, 2019 Mr. Spiegel már 2017-ben megjósolta, hogyan fogja a Faraday Future leigázni a Teslát. A Faraday alig egy hónapja jelentett csődöt. New Nissan Leaf review https://t.co/idA0mfRMax A REAL DASH, AVAILABLE JANUARY& $20K < $TSLA WILL SELL MODEL 3. CANCELLED M3 DEPOSITS COMING. — Mark B. Spiegel (@markbspiegel) October 24, 2017 "2019 Nissan LEAF With 60-kWh Battery Test Charges At 102 kW" https://t.co/r6RqfwUKXu FAST CHARGING; AVAILABLE THIS FALL; $35,000 WITH 225 MILES OF RANGE. THERE'S YOUR TESLA MODEL 3 REPLACEMENT.$TSLAQ$TSLA — Mark B. Spiegel (@markbspiegel) July 16, 2018 Spiegel már 2017-ben és 2018-ban is megjövendölte, hogy az új Leaf a földbe fogja állítani a Model 3 eladásait. Először az volt az elmélet, hogy az emberek a hagyományos műszerfalat fogják hiányolni, később a 62 kWh-ás aksi és 102 kW-os töltés miatt cserélték volna le az emberek a Tesláikat. Ez lett a vége: Forrás: ev.sales.blogspot.com THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Oh, that's a dashboard!? Thanks @markbspiegel, I just cancelled my Model 3 reservation.👍 pic.twitter.com/lNKF3myuAW — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 10, 2019 A Chevrolet Volt, úgy is mint Opel Ampera és az ő valós, fizikai gombokkal teli műszerfala is szerepelt a Tesla gyilkosok listáján. A GM idén szüntette be a típus gyártását. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Oh no, HUGE $TSLA competition! Let's check the charts…@markbspiegel 4 years ago: pic.twitter.com/8dAMEaskhv — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 20, 2019 De nem csak a hibrid Volt, a tisztán villanyos Bolt is komoly veszély volt a Model 3-ra. Ebből a killerből szinte pontosan annyi fogyott eddig idén, mint amennyi Model 3-at csak májusban adtak el Amerikában. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Wow! Sorry @markbspiegel, but according to the company they plan to produce 500 units of this $160k plug-in hybrid per year. 🤭 pic.twitter.com/8C5Yt5e4jm — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 17, 2019 A Polestar 1 két évvel ezelőtti bemutatója is a vég kezdete volt Musk cége számára – annak ellenére, hogy a kínai-svéd villanyosból mindössze évi 500 darab gyártását tervezik. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Talk about an embarrassment… 🤭@WPipperger 1 year ago: pic.twitter.com/SejrcMJ9a0 — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) November 4, 2019 Wolfgang Pipperger aki egyébként a Mercedes Benz közép-európai pénzügy igazgatója egyenesen azt tanácsolta, be se mutassák a Model 3-at Európában mert akkora bukás lesz. Ebből meg ez lett: http://ev-sales.blogspot.com/2019/10/europe-september-2019.html THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Tesla batteries explained by @BertelSchmitt 4 years ago: pic.twitter.com/xoHFPDm5y4 — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 31, 2019 Bertel Schmitt aki 3 évtizedig volt a VW-nél vezető beosztásban, legutóbb a menedzsment tanácsadójaként, 2015-ben azt mondta, hogy a Tesla egyszerűen csak laptop aksikat pakol az autóiba és gyerekjáték lesz utolérni. Ebből nem mondjuk mi lett, mindenki döntse el maga. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Classic $TSLAQ FUD move, comparing Model 3's EPA range to BMW i3's rolling-down-the-hill range.@BertelSchmitt 3 years ago: pic.twitter.com/noahGRTt1y — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 16, 2019 Schmitt úr 3 éve azt hangoztatta, hogy szinte minden új villanyos le fogja nyomni hatótávban a Teslát. Persze a Model 3 hatótávját az amerikai EPA szabvány szerint adta meg, a többieké a régi európai NEDC-ben szerepelt. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY:@BertelSchmitt with another great article from 3 years ago.🤦♂️ pic.twitter.com/xomsOxLfQ4 — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) September 17, 2019 Ő már 2016-ban megjósolta, hogy 2020-ra 20 külön villanyautóval fog dominálni a VW. Emlékezzünk vissza, ő a német konszern legfelsőbb köreibe volt bejáratos, csak tudta mit beszél! THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: 4 years ago @markbspiegel was hyping Bosch's solid state battery research again. Yes, the same development that Bosch shut down in 2018.🤭 pic.twitter.com/UzxkoWD1is — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) September 26, 2019 Nem is csoda, hogy a Tesla ekkora hátrányba került, hiszen a Bosch 2015-ben megalkotta a szilárdtest akkumulátorát, ami 2020-ra ötszörös energiasűrűséget ér el a Tesla aksikhoz képest. Aztán tavaly áprilisban be is zárta az aksi laborját és eladta amit lehetett. pic.twitter.com/uYDL3GB8d2 — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) September 17, 2019 Persze voltak itt végveszélyek még bőven. Például az Audi is padlóig nyomta a gázt 2015-ben és a Toyota következő generációs aksijai is odavágtak ebben az évben és kijött a Model S gyilkos villany VW Phaeton is. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Tesla has ludicrous acceleration.Audi has ridiculous acceleration.@markbspiegel 4 years ago: pic.twitter.com/1aUYWphwPz — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 8, 2019 THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Toyota sure is quiet. I can barely hear how Gigafactory is becoming obsolete.👂@markbspiegel 4 years ago: pic.twitter.com/o28AiqATj5 — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 31, 2019 THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Anyone seen this all-electric VW Phaeton? No? Another prototype scrapped then.🤷♂️@markbspiegel 4 years ago: pic.twitter.com/sNuIeEuICi — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 13, 2019 Megjelent a 150 kW-os töltésű Kona, a Kia töltőhálózata mellett pedig eltörpül a Supercharger network. THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Sorry @markbspiegel, it didn't quite work out like you planned.🤭 pic.twitter.com/T3s4vNKuvO — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 9, 2019 THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: And I thought Tesla's number of charging stations in Europe was impressive!😮 Kia's charging stations must be around every corner!🤯…right?🤔@markbspiegel 5 years ago: pic.twitter.com/PSYhJhURZp — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) October 8, 2019 Aztán itt van ez a kínai gyár is, ugye, ami igazából nem is épül, hanem csak egy mocsaras terület, Musk pedig jobban tenné ha beismerné, hogy hazudott. Megmondta ezt a Business Insider oknyomozó újságírója Linette Lopez is, aki mindig kiegyensúlyozott Tesla cikkeiről volthíres. https://twitter.com/flcnhvy/status/1151045167513837568?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1151045167513837568&ref_url=https%3A%2F%2Fcleantechnica.com%2F2019%2F10%2F03%2Ftesla-gigafactory-china-mud-basically-an-open-field-not-gonna-happen-skeptical-claims-revisited%2F Hey 🚽 boy @markbspiegel This would be an excellent time for you to come out and admit that all 'mud field' story was bullshit and time for you to accept that you know nothing and are full of shit. pic.twitter.com/XINizFJD4c — Nikhil Chaudhary (@NCBirbhan) October 3, 2019 Így aztán nem is csoda, hogy a cég részvénye hamarosan nullát fog érni de még csak rövid távon sem érdemes birtokolni őket. (Utóbbit egy befektetési tanácsadó mondta október 4-én a CNBC-n. Azóta a cég papírjainak értéke múlt péntekig 45%-ot emelkedett). THIS DAY IN $TSLAQ HISTORY: Oh my, this sounds bad. Let's look at this article…@BertelSchmitt 3 years ago: pic.twitter.com/cF3O9dmUNr — The Short Shorts Historian (@TeslaHistorian) August 13, 2019 Update $TSLA is up over 33% since this advice on October 4, 2019. pic.twitter.com/XKbBbRYnsU — 🐶 𝔼𝕒𝕣𝕝 of FrunkPuppy 🐶 (@28delayslater) October 25, 2019 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!