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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Négy motoros összkerékhajtású elektromos SUV-n dolgozik a Porsche

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

A Porsche legújabb fejlesztése egy négy motoros teljesen elektromos összkerékhajtású SUV. A négy külön motoros megoldás előnye, hogy mindegyik kerék nyomatéka elektronikusan állítható, amely sokkal pontosabb és gyorsabb szabályozást tesz lehetővé, mint a mechanikus megoldások. A nyomatékvezérlés megbízhatóan érzékeli a célállapottól való eltéréseket és képes azonnal reagálni, így az autó úgy megy a hóban, mintha sínen menne. A megoldásban nincs szükség érzékelőkre sem, ezt a feladatot is a meghajtást vezérlő szoftver veszi át.

Forrás: Porsche

A többmotoros elektromos négykerék-meghajtású autó egy alapvető előnnyel rendelkezik a hagyományos motorral szerelt járművekkel szemben: az első és a hátsó tengelyeknek, sőt mind a négy keréknek megvannak a saját villanymotorjai, amelyek lehetővé teszik a meghajtóteljesítmény rendkívül változatos eloszlását. Majdnem olyan, mintha minden tengelyhez vagy kerékhez külön gázpedál lenne” – magyarázza Ulf Hintze, a Porsche Engineeringtől. A hagyományos négykerék-meghajtású járművekben csak egy motor működik, amelynek teljesítmény elosztását egy központi differenciálmű valósítja meg, aminek a nyomatékaránya általában rögzítve van: például egyharmad jut az első kerekekre és kétharmad a hátsó tengelyre. Az arány elméletileg megváltoztatható, de ehhez további mechanikus eszközökre van szükség (tengelykapcsoló), amely hosszú reakcióidővel működik. Az elektromos járműben ezzel szemben a nyomaték tisztán elektronikusan vezérelt, ami jóval gyorsabban működik, mint a mechanikus tengelykapcsolók. Az intelligens szoftver ezredmásodpercek alatt képes újra elosztani az erőt, hogy a jármű mindig semlegesen viselkedjen.

Egyenletes haladáskor és kiegyensúlyozott tömegeloszlás esetén az 50/50 eloszlás a leghasznosabb. Gyorsítás közben a szoftver teljes hátsókerék-hajtásra vált, éles kanyarban pedig akár 100%-ban az első kerekek hajtanak.Ez a járművet még az utas számára is észrevehetően stabilabbá teszi” – mondta Dr. Martin Rezac

Porsche Taycan

A vezérlőszoftver második feladata az egyes kerekek sebességéhez megfelelő nyomaték beállítása. Az algoritmusok célja egyszerű: minden keréknek azonos sebességgel kell forogni. Ezt száraz autópályán nagyon könnyű megoldani, de egy havas hegyi hágón már jóval trükkösebb feladat. Ha az első kerekek jeges foltra futnak, akkor – elektronikus beavatkozás nélkül – elkezdenének kipörögni. A nyomatékvezérlő rendszer azonban azonnal felismeri a nem optimális helyzetet, és a nyomatékot azokra a kerekekre irányítja, amelyek lassabban forognak, tehát az adott másodperc töredékben még megfelelően tapadnak. Természetesen létezik hasonló megoldás a belsőégésű motorok világában is, azonban ez a megoldás fogaskerekek és a hidraulika segítségével biztosítja, hogy egyetlen kerék sem forogjon gyorsabban, mint a többi, azonban a mechanikus megoldások lassúak. Ezzel szemben egy elektromos SUV esetén a szoftver vállalja a differenciálmű szerepét,  sokkal gyorsabb reakcióval és természetesen kopás nélkül.

A nyomatékvezérlő rendszer harmadik és legfontosabb funkciója az oldalirányú elmozdulás vezérlésében rejlik, vagyis abban a képességben, hogy semlegesítse a veszélyes vezetési szituációkat csúszós útfelületen vagy éles kanyarokban. Egy megfelelő vezérléssel nem rendelkező jármű esetében előfordulhat, hogy miután az autóvezető megkezdte a kanyarodást, az autó egyenes vonalban, lassulás nélkül lecsúszik az útról. Az e-SUV vezérlőszoftvere azonnal reagál egy ilyen szituációban és elhárítja a veszélyt. Például balra kanyarodáskor lefékezi a bal hátsó kereket és felgyorsítja a jobb oldalit, amíg helyreáll a semleges üzemállapot. A járművezető ideális esetben észre sem veszi ezeket a beavatkozásokat, mivel a nyomatékvezérlő rendszer nagyon finoman és gyorsan működik. „Olyan érzés, mintha az autó síneken haladna – egy terepjáró számára is elérhető egy sportautó viselkedése” – foglalta össze Hintze.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.