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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

VW vezér: a hagyományos autógyáraknak vége

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Herbert Diess a VW vezérigazgatója nem szokott finomkodni, ha a villanyautós átállásról mond véleményt. Már amikor a BMW-nél dolgozott, akkor is emiatt került konfliktusba főnökeivel, amióta pedig az egész VW konszern vezetője, talán Elon Muskon kívül az elektromos autózás egyik legelkötelezettebb híve az autóiparban.

Diess nem egyszerűen a környezetvédelmi okok, vagy a jobb vezetési élmény miatt kardoskodik az elektromos autók mellett, hanem meggyőződése, hogy ha a cég nem áll bele mihamarabb a radikális változásokba, akkor nagyon komoly bajba fognak kerülni.

Burning Platform

Most a Die Welt német lap szerzett meg részleteket a VW igazgatótanácsának legfrissebb üléséről, ahol a CEO olyanokat mondott, ami engem leginkább Stephen Elop, a Nokia egykori vezérének elhíresült „burning platform” beszédére emlékeztet, ahol egy brutálisan őszinte körlevéllel próbálta felrázni a cég állományát és felkészítette őket a később bejelentett radikális átalakításra.

Bár divatos a dolgokat leegyszerűsítve Elopot felelőssé tenni a Nokia bukásáért, amikor átvette a kormányrudat, a cég sorsa már gyakorlatilag meg volt írva. Ekkoriban egy új készülék kifejlesztése átlagosan 22 hónapig tartott a vállaltnak. Forrás: ZDNet / Statista

Bár most utólag Elop szavait könnyű annyival elintézni, hogy na aztán mégis tönkrement a cég mobiltelefon üzletága, én személy szerint lenyűgözőnek tartom, hogy mennyire pontosan látta meg az igazi problémákat a felszín mögött. (Szerintem még csak nem is az ezekre adott válasz volt a rossz, hanem egyszerűen csak 1 évvel elkéstek és már veszett fejsze nyele volt, de ez messzire vezet, ne tegyünk ekkora kitérőt a mobiltelefonok világába).

Elop anno nem egyszerűen abban jelölte meg a problémát, hogy a Nokiának nincs megfelelő prémium készüléke az iPhone, vagy elég olcsó belépő okostelefonja a kínai és koreai Android telefonok ellen, de helyesen felismerte, hogy a versenytársak nem pusztán a hardverrel, hanem egy egész ökoszisztémával verik meg őket, a cég által kínált Symbian operációs rendszer pedig alkalmatlan a versenyre.

Nincs olyan, hogy too big to fail

Diess már többször felhívta a figyelmet rá, hogy téved az aki a VW hatalmas méretei, jelenlegi eladási számai és nyeresége miatt úgy gondolja, hogy érinthetetlenek. A 2008-as világgazdasági válságból származó too big to fail kifejezés arra utal, hogy akkoriban a krízis epicentruméban lévő hatalmas bankok érinthetetlennek tűntek, mindenki úgy gondolta, ezek egyszerűen túl nagyok ahhoz, hogy csődbe tudjanak menni. Tudjuk ennek mi lett a vége. Diess is valami hasonlóra hívja fel a figyelmet.

A Volkswagen jelenleg két hatalmas, mindent megváltoztató vihar középpontjában van: az egyik a klímakatasztrófa és az ezáltal generált innovációs kényszer, amely zéró emissziós autókat kíván meg, a másik pedig a digitalizáció, amely alapjaiban fogja megváltoztatni az automobilt mint terméket. Ez a vihar még csak most fog igazán rázendíteni.

A fenti idézet Diess múlt csütörtöki zárt ajtók mögötti beszédéből származik és jól mutatja a párhuzamokat azzal, ahogy anno Elop látta a Nokia helyzetét. De itt még nincs vége a hasonlóságoknak. Diess is úgy látja, nem csak arról van szó, hogy mások jobb autót, azaz jobb hardvert építenek majd mint ők.

Ránk a piac autógyárként tekint, míg a Teslát tech cégként árazzák be. A jövőben az autók lesznek a legértékesebb, internet képes tömegtermékek.

-folytatta a VW vezére a gondolatmenetet. Ezután arról beszélt, hogy a hálózatra kötött autó a benne ülők interneten töltött idejét megduplázhatja és ezért látnak az elemzők ekkora potenciált a Teslában, mint egy digitális platformban.

Nekünk pont ugyanide kell eljutnunk. A kérdés csak az: vajon elég gyorsak vagyunk-e ehhez a változáshoz? Az őszinte válasz pedig az, hogy talán igen, de a helyzet egyre kritikusabb. Ha csak a jelenlegi tempóban haladunk előre akkor a dolgok kimenetele egyáltalán nem biztos.

És, hogy nem csak én hozom elő a Nokiát, a beszámolók szerint ezután Diess pont a finn céget vette elő példaként. Arról beszélt, hogy miközben továbbra is az ő telefonjaik aksija bírta legtovább, nem ismerték fel merre halad a világ, mivé fog fejlődni a mobil. Aztán jött Steve Jobs és egy számítógépet adott az emberek kezébe mobiltelefon formában.

Herbert Diess. Forrás: Wikimedia/Matti Blume

Tech cég lesz a VW?

Az ipari forradalomhoz hasonló változások előtt állunk. Az autó többé már nem csak közlekedési eszköz, és ez azt is jelenti, hogy a hagyományos, klasszikus autóipari cégeknek végük.

Így folytatta Diess, majd arról beszélt, hogy a VW pont a digitalizáció terén van lemaradva, pedig a jövőben technológiai céggé kell válnia. Ehhez egy külön programot fognak indítani, hogy felzárkózzanak.

Az ID.3-nak az utcára kell kerülnie és ehhez meg kell oldanunk a jelenlegi problémákat.

A VW vezér minden bizonnyal azokra a problémákra utalt, amikről mi is beszámoltunk, miszerint szoftveres gondok miatt augusztusig kel várni az első autók leszállításával. A legfrissebb információk szerint ráadásul brit ID.3 vásárlók azt a tájékoztatást kapták, hogy a 1st Edition utáni első normál kivitelű modellek kiszállítására majd csak 2021 tavaszán kerülhet sor a szigetországban – azt nem tudjuk, hogy ez csak a jobb kormányos autókat érinti-e.

Végül a VW vezére arra is kitért, hogy mindeközben az európai kibocsátási kvóták teljesítése végett az e-UP, e-Golf, e-tron és Taycan modelleket is megfelelő számban kell piacra dobniuk amihez gyártási kapacitás és elegendő akkumulátor szükséges.

Összefoglalva ez talán a legkeményebb feladat, ami valaha a VW előtt állt.

-zárta beszédét a CEO.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.