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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Hamarosan távolról is láthatjuk az e-Mobi töltők állapotát

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

A Villanyóra podcast 15. adásában Binder Tamás, a Mobiliti technológiai vezetője volt a vendégünk, aki egy történeti áttekintéssel kezdett, amelyből megtudhattuk, hogyan lett a hobbi projektként induló Töltőpont alkalmazásból a ma már szinte minden magyar villanyautós telefonján megtalálható Mobiliti alkalmazás, majd elárult néhány érdekes információt arról is, hogy milyen fejlesztéseket terveznek a közeljövőben a Mobiliti által üzemeltetett töltőknél.

Sormáson a két DC és három AC töltőoszlopon egyszerre 8 villanyautó is tölthet a Mobiliti töltőszigetén

A Mobiliti jelenleg közel 150 helyszínen üzemeltet elektromos autó töltőket Magyarországon, de a decemberben bejelentett e-Mobi felvásárlás eredményeképp az országban lévő töltők több mint fele egy üzemeltetőhöz került. A legfontosabb változás, hogy megkezdődött az e-Mobi által az előző években telepített 330 db töltőoszlop integrációja a Mobiliti alkalmazásba. A változás első jeleit már az ügyfelek is láthatják, ugyanis néhány e-Mobi DC töltő állapota már távolról is ellenőrizhető az alkalmazásban. Az integráció következő lépéseként megszűnik a töltőknél az automatikus vagy képernyőről történő töltés indítás, ehhez az alkalmazást kell majd használni, a befejező lépés pedig a fizetési rendszer bekapcsolása lesz.

Talán van aki nem tudja, hogy a Mobiliti töltők jelenlegi 50 Ft/perc bevezető árazása csak a teszt időszakra vonatkozik. Az e-Mobi töltők integrációját követően érhet véget a teszt időszak, így még idén árváltozás is várható. Az árváltozásokat illetően számíthatunk további díjcsomagokra, például havidíj mellett kedvezőbb töltési díjra vagy átalánydíjas töltési lehetőségre. A fizetős rendszer bevezetéséről sokan azt gondolják, hogy ezt követően jelentősen lecsökkent a töltők használata, ezt azonban cáfolja, hogy a szolgáltató egyes nagyobb kihasználtsággal működő helyeken megkezdi a DC töltőoszlopok duplázását. Az első ilyen helyszín Budaörsön a Decathlon parkolójában lévő töltősziget, ahol jelenleg egy Tritium gyártmányú, CHAdeMO és CCS csatlakozóval ellátott DC töltőoszlop és öt, egyenként két Type 2 aljzattal rendelkező AC töltő található. További technikai fejlesztésként idén megjelennek a 150 kW teljesítményű DC töltők is a hálózatban, melyek a tervek szerint a teljesítmény megosztására is alkalmasak lesznek, így ha egyszerre két kisebb teljesítményre képes autó csatlakozik, akkor ketten is tölthetnek majd.

(fotó: Lázity György)

Megkezdődött a roaming szerződések megkötése is, melynek első lépése az volt, hogy az Audi e-tron töltőkártyával és a Chargemap nevű külföldi szolgáltató által kibocsátott kártyákkal is elindíthatók a Mobiliti töltői. A roaming szerződések jelentős kényelmet biztosítanak a külföldre induló vagy országjáró villanyautósoknak azáltal, hogy nem feltétlenül szükséges minden ország összes szolgáltatójának alkalmazását letölteni, abban regisztrálni, vagy rádiófrekvenciás kártyát igényelni, helyette egyre több töltő indításához használhatjuk a megszokott eszközöket. Természetesen ennek a megoldásnak általában van némi felára, de ha csak néhány töltésre van szükségünk egy adott országban, akkor érdemesebb lehet ezt választani a regisztrációk halmozása helyett. Tamástól megtudtuk, hogy a Mobiliti egyaránt nyitott az országon belüli egyéb szolgáltatókkal és a külföldi cégekkel történő szerződéskötésre is, így egyre több töltőt indíthatunk majd a kulcstartó alakú fizikai kulcs segítségével.

A Mobiliti fejlesztőcsapatának egy nagyon lényeges dologban a kezdetektől nem változott a hozzáállása: nagyon fontosnak tartják a felhasználói igényeket és visszajelzéseket, így Tamás a Villanyórában is kérte az autósokat a visszajelzések küldésére, melyeket figyelembe vesznek majd az új funkciók tervezésekor. Akinek felkeltette érdeklődését a téma mindenképp hallgassa meg a podcastot is, mert ez a cikk nem tért ki minden apró, mégis fontos részletre, a beszélgetésből kiderül például, hogy lesz-e töltőfoglalási lehetőség vagy üzenetküldés az alkalmazáson belül, várható-e Carplay vagy Android Auto, esetleg okosóra-támogatás? Bekerülnek majd a Mobiliti töltői a Waze vagy Google Maps navigációs alkalmazásokba?

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.