Hamarosan távolról is láthatjuk az e-Mobi töltők állapotát

A Villanyóra podcast 15. adásában Binder Tamás, a Mobiliti technológiai vezetője volt a vendégünk, aki egy történeti áttekintéssel kezdett, amelyből megtudhattuk, hogyan lett a hobbi projektként induló Töltőpont alkalmazásból a ma már szinte minden magyar villanyautós telefonján megtalálható Mobiliti alkalmazás, majd elárult néhány érdekes információt arról is, hogy milyen fejlesztéseket terveznek a közeljövőben a Mobiliti által üzemeltetett töltőknél.

Sormáson a két DC és három AC töltőoszlopon egyszerre 8 villanyautó is tölthet a Mobiliti töltőszigetén

A Mobiliti jelenleg közel 150 helyszínen üzemeltet elektromos autó töltőket Magyarországon, de a decemberben bejelentett e-Mobi felvásárlás eredményeképp az országban lévő töltők több mint fele egy üzemeltetőhöz került. A legfontosabb változás, hogy megkezdődött az e-Mobi által az előző években telepített 330 db töltőoszlop integrációja a Mobiliti alkalmazásba. A változás első jeleit már az ügyfelek is láthatják, ugyanis néhány e-Mobi DC töltő állapota már távolról is ellenőrizhető az alkalmazásban. Az integráció következő lépéseként megszűnik a töltőknél az automatikus vagy képernyőről történő töltés indítás, ehhez az alkalmazást kell majd használni, a befejező lépés pedig a fizetési rendszer bekapcsolása lesz.

Talán van aki nem tudja, hogy a Mobiliti töltők jelenlegi 50 Ft/perc bevezető árazása csak a teszt időszakra vonatkozik. Az e-Mobi töltők integrációját követően érhet véget a teszt időszak, így még idén árváltozás is várható. Az árváltozásokat illetően számíthatunk további díjcsomagokra, például havidíj mellett kedvezőbb töltési díjra vagy átalánydíjas töltési lehetőségre. A fizetős rendszer bevezetéséről sokan azt gondolják, hogy ezt követően jelentősen lecsökkent a töltők használata, ezt azonban cáfolja, hogy a szolgáltató egyes nagyobb kihasználtsággal működő helyeken megkezdi a DC töltőoszlopok duplázását. Az első ilyen helyszín Budaörsön a Decathlon parkolójában lévő töltősziget, ahol jelenleg egy Tritium gyártmányú, CHAdeMO és CCS csatlakozóval ellátott DC töltőoszlop és öt, egyenként két Type 2 aljzattal rendelkező AC töltő található. További technikai fejlesztésként idén megjelennek a 150 kW teljesítményű DC töltők is a hálózatban, melyek a tervek szerint a teljesítmény megosztására is alkalmasak lesznek, így ha egyszerre két kisebb teljesítményre képes autó csatlakozik, akkor ketten is tölthetnek majd.

EZT OLVASTAD MÁR?  Vasárnap villanyautós találkozó és ágyúgolyó futam befutó Budaörsön
(fotó: Lázity György)

Megkezdődött a roaming szerződések megkötése is, melynek első lépése az volt, hogy az Audi e-tron töltőkártyával és a Chargemap nevű külföldi szolgáltató által kibocsátott kártyákkal is elindíthatók a Mobiliti töltői. A roaming szerződések jelentős kényelmet biztosítanak a külföldre induló vagy országjáró villanyautósoknak azáltal, hogy nem feltétlenül szükséges minden ország összes szolgáltatójának alkalmazását letölteni, abban regisztrálni, vagy rádiófrekvenciás kártyát igényelni, helyette egyre több töltő indításához használhatjuk a megszokott eszközöket. Természetesen ennek a megoldásnak általában van némi felára, de ha csak néhány töltésre van szükségünk egy adott országban, akkor érdemesebb lehet ezt választani a regisztrációk halmozása helyett. Tamástól megtudtuk, hogy a Mobiliti egyaránt nyitott az országon belüli egyéb szolgáltatókkal és a külföldi cégekkel történő szerződéskötésre is, így egyre több töltőt indíthatunk majd a kulcstartó alakú fizikai kulcs segítségével.

A Mobiliti fejlesztőcsapatának egy nagyon lényeges dologban a kezdetektől nem változott a hozzáállása: nagyon fontosnak tartják a felhasználói igényeket és visszajelzéseket, így Tamás a Villanyórában is kérte az autósokat a visszajelzések küldésére, melyeket figyelembe vesznek majd az új funkciók tervezésekor. Akinek felkeltette érdeklődését a téma mindenképp hallgassa meg a podcastot is, mert ez a cikk nem tért ki minden apró, mégis fontos részletre, a beszélgetésből kiderül például, hogy lesz-e töltőfoglalási lehetőség vagy üzenetküldés az alkalmazáson belül, várható-e Carplay vagy Android Auto, esetleg okosóra-támogatás? Bekerülnek majd a Mobiliti töltői a Waze vagy Google Maps navigációs alkalmazásokba?

Elektromos autót használsz?