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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Az ismeretlen eredetű internetes forrásokkal igyekszünk óvatosan bánni, de azért van egy-két jól bejáratott név, akik már bizonyítottak a múltban, ezért felkapjuk a fejünket, ha érdekeset írnak. Az egyik ilyen a közösségi médiában Carsonight néven jelentkező fiók, amelynek tulajdonosa, állítólag sok szállal kötődik a nevadai Tesla gyárhoz. Állítása szerint rokonai és barátai dolgoznak ott, és ő is a környéken lakik, így több forrásból sok mindent hall.

Most is tőle jöttek roppant érdekes hírek.

Forrás: Tesla

Meglepően jó lehet a második negyedév

Emberünk nemrég a Tesla negyedéves adatai kapcsán elmélkedett és osztott meg információkat. Konkrétan a jelenlegi, második negyedév kapcsán jegyezte meg, hogy szerinte annak ellenére fog meglepően jó számokat felmutatni majd a Tesla, hogy az amerikai autógyártás gyakorlatilag az időszak felében teljesen leállt.

Carsonight szerint a Tesla titkos aduja az otthoni (Powerwall) és ipari (Powerpack) energiatárolók által generált forgalom lesz. Véleménye szerint most fog busásan megtérülni a cég azon tervezési döntése, hogy mind az autókhoz, mind az energiatároló rendszereikbe ugyanazt a cella formátumot használják. Igaz, a két felhasználási területre kissé eltérő kémiájú megoldást fejlesztetek – előbbibe NCA (nikkel-kobalt-alumínium), utóbbiba NMC (nikkel-mangán-kobalt) megy – de a nevadai gyártósorok kevesebb mint egy hét alatt átállíthatóak egyikre, illetve másikra. A gyárban 13 ilyen gépsor van, amelyek a legújabb fejlesztéseknek köszönhetően már egyenként napi 400 ezer cella gyártására képesek. Normál esetben ebből 1 termel az energiatárolóknak és 12 az autóknak – ez utóbbi akár napi 1000 Long Range Model 3-hoz illetve Model Y-hoz is elég lenne, de a gyakorlatban a termelés egy része a kisebb SR/SR+ aksikba megy, a fennmaradó darabok pedig a kínai Tesla gyárat szolgálták ki az LG cellák érkezéséig.

Információi szerint a Giga Nevada Panasonic által üzemeltetett gyártósorai már április utolsó hetében újraindultak – itt Kaliforniával ellentétben nem az állami szervek akadályozták a termelés folytatását, hanem a japán partner állt le elővigyázatosságból. Carsonight a saját információira és egy másik Twitter csatornára hivatkozva azt állítja, hogy a Powerwall és Powerpack/Megapack gyártás folyamatosan zajlik.

Hosszú a várólista

Amennyiben az információk helytállóak, a cellák termelése már 3 héttel az autók gyártásának újraindítása előtt megkezdődött. Persze, azt nem tudjuk, hogy a gyár milyen gyorsan állt vissza a napi 5,2 millió darabos / 90 MWh-s tempóra és mennyit kellett Kínába szállítani, de vannak jelek arra, hogy ennek a termelésnek egy jó része bizony az energiatárolókba mehetett.

A Tesla tervezett kaliforniai telepe egy bezárt erőmű területére kerül. Forrás: Electrek

A Tesla maga is elismerte a legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentésében, hogy az ausztrál Hornsdale akkufarmnál is nagyobb projekteken dolgoznak. A madarak korábban már azt csivitelték, hogy a cég jelenleg egy 182,5 MW teljesítményű / 730 MWh kapacitású energiatárolón dolgozik a kaliforniai PG&E megbízásából, amit azonban akár 1,1 GWh-ig is bővíthetnek a jövőben. Ezt többek között az új Megapack teszi lehetővé, ami a már ismert Powerpack továbbfejlesztett változata, és egységenként 3 MWh-ig konfigurálható.

Forrás: REnu Energy

De úgy néz ki nagyon megy az otthoni használatra szánt Powerwall is. A cég azt is megerősítette a Q1-es jelentésben, hogy nemrég leszállították a 100 ezredik ilyen berendezést, ami nagyjából 1 GWh telepített kapacitást jelent. Bár ez sem kis szám, de tudjuk, hogy az egyik ausztrál energiaszolgáltatóval közösen további 50 ezer háztartásba szállítanak majd ilyet.

Az is pár hete derült ki, hogy a Tesla szerződést kötött a legnagyobb amerikai napelem telepítő céggel a Sunrunnal és a vállalat ezentúl a Powerwall-t ajánlja majd ügyfeleinek az otthoni energiatárolásra. A partner ezt elég komolyan is vette, mivel honlapjuk főoldalának közepét azóta is az ehhez kapcsolódó ajánlat tölti ki. Elsőre meglepő lehet az üzlet, hiszen a Tesla is foglalkozik napelemek telepítésével, de ők egyre inkább a prémium ügyfelekre és a Solar Roof rendszerre koncentrálnak, a Sunrun megállapodás pedig inkább a volumenről szól.

A cég energiatároló rendszereire egyébként mindig is hosszú volt a várólista, aminek az volt az oka, hogy a személyautó gyártás folyamatosan prioritást élvezett. A Model 3 gyártásának elején például szinte teljesen le is állt az energiatárolók összeszerelése és a fentebb már említett Horsndale projekthez is a Samsunggal gyártatták le a szükséges cellákat mert egyszerűen nem volt elég saját kapacitásuk. Így az elmúlt években az energiatárolás üzletág mindig a maradékokból élt. Ezzel együtt, a növekedés így is szemmel látható volt, hiszen míg  2017-ben  mindössze 410 MWh, 2018-ban 1,04 GWh, addig 2019-ben már 1,65 GWh kapacitást helyeztek üzembe.

Ha most pár hétig az autógyártás előtt jár a cellák termelése, akkor ez a szám még jobban emelkedhet és meglepően nagy forgalmat generálhat az üzletág.

 

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.