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 Manapság hazánkban szinte lehetetlen, de legalábbis nagyon költséges rendszámot kapni egy elektromosra átépített hagyományos autóra. Korábban azért elkészült néhány sikeres átépítés, például a miskolci villanyautós találkozók rendszeres résztvevője, az e-Porsche, valamint a Villanytrabi, amelyől videót is készítettünk. Külföldön egyre többen gondolkoznak hasonló megoldásban, most már a nagyok között is. Korábban beszámoltunk már a Volkswagen gyári támogatással készülő klasszikus átépítéseiről, de Franciaországban egy startup elektromosra átalakítással oldaná meg az utakon lévő rengeteg szennyező autó problémáját is. Elektromossá alakítanád dízelautódat 1-2 millió forintért? Ezúttal a General Motors adott ki egy figyelemreméltó sajtóközleményt. A GM megoldását a SEMA360-on mutatták be egy elektromosra átépített 1977-es Chevrolet K5 Blazer formájában. Az autó megoldásait egy eCrate elnevezésű átépítő készletben szeretnék kínálni a vásárlók számára, melynek értékesítését 2021 második felében kezdheti meg a Chevrolet Performance. Chevrolet K5 Blazer (1977) elektromos átépítés Chevrolet Bolt EV alkatrészek felhasználásával (fotó: GM) Jim Campbell, a GM amerikai alelnöke a virtuális eseményen elmondta: „Miközben a GM új elektromos járműparkot vezet be, izgalmas lehetőséget teremt arra is, hogy az EV technológia az utángyártott piacon is megjelenhessen. Célunk, hogy a Chevrolet Performance átfogó Connect és Cruise rendszereket kínáljon, amelyek között minden ügyfelünk megtalálja a megfelelő megoldást az LSX V8-tól az eCrate konverziókig.” A K5 Blazer-E átépítése előtt a cég 2018-ban már egy eCOPO Camaro átépítést, majd 2018-ben egy Chevrolet E-10 elektromosra átalakítást is végrehajtott, amelyek nagy mértékben segítették a Chevrolet Electric Connect és Cruise stratégia kialakítását. A most bemutatott K5 Blazer-E az alkatrészek lehető legnagyobb részét megtartja a Blazerből, az eCrate csomag új alkatrészeinek körülbelül 90 százalékát pedig a Chevrolet Bolt EV gyári alkatrésze biztosítják. A Chevrolet Bolt EV eredeti akkumulátor csomagja került az átépített autóra (fotó: GM) Az 1977-es modell átalakítása során a csapat először eltávolította a Blazerből az eredeti 175 lóerős V8-as motort, a három fokozatú automata sebességváltót, az üzemanyag-ellátó rendszert és kipufogót. Ezután beszerelték a 200 lóerős, 360 Nm nyomatékkal rendelkező Bolt EV villanymotort, a Chevrolet Performance által készített elektronikusan vezérelt négyfokozatú automata váltóval. A Blazer hajtáslánc többi része érintetlen marad. Az energiaellátást szintén a Bolt EV 400 voltos, 60 kWh-s akkumulátora biztosítja, és a vezérlőrendszerek, kábelkötegek jelentős részét is a GM elektromos autója adja, így gyári megoldás biztosítja az akkumulátor termikus menedzsmentjét, a BMS rendszert és a regeneratív fékezést egyaránt. A 175 lóerős V8-ast 200 lóerős villanymotor váltotta (fotó: GM) Új alkatrészeket kellett gyártani többek között az elektromos szervokormány működéséhez, elektromos vákuumszivattyút építettek be, és megoldották, hogy a Blazer eredeti műszerfalán megjelenhessen az akkumulátor töltöttségi szintje is az üzemanyag mérőórán. Az eCrate átépítő készletet a programban résztvevő Chevrolet kereskedők kínálják majd, akiknek meg kell szerezni a Chevrolet Performance tanúsítványát. Ehhez el kell végezni a megfelelő szakképzéseket, megkapják az átépítéshez és javításhoz szükséges eszközöket és berendezéseket, ezen kívül a kereskedők telephelyét felszerelik töltőállomással is. A Chevrolet K5 Blazer megtartotta az eredeti, 1977-es műszerfalát (fotó: GM) A tervek szerint 2021 második felében megjelenő 60 kWh-s Electric Connect és Cruise csomag tartalmazni fogja a 60 kWh-s akkumulátort, a 200 lóerős villanymotort, a villanymotor meghajtásához szükséges DC-AC invertert, a kisfeszültségű rendszerek áramellátásához szükséges DC-DC átalakítót, a kábelkötegeket, vezérlőket, szivattyúkat az akku hűtés/fűtéshez. Hosszabb távon a csapat célja, hogy a GM moduláris Ultium akkumulátoros rendszere is megjelenhessen az újdonságok mellett a klasszikus modellekben is. Építsünk villanyautót! 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!