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
auto
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

Szándéknyilatkozatot írt alá a Panasonic az Equinor energetikai céggel (korábban Statoil, csak a megújuló energiás projektek gyarapodása névváltoztatásra késztette az olajóriást) és a Norsk Hydro ipari csoporttal egy norvégiai akkumulátorgyár megépítésének lehetőségeinek feltérképezésére – jelentették be a felek, hozzátéve, hogy a fő szempont az energiatároló berendezések előállításának fenntarthatósága és költséghatékonysága lesz. Az előbbi teljesüléséhez mindenképpen megfelelő helyszín a skandináv ország, hiszen a vízerőművek révén bőven akad tiszta elektromosság, amit a rendkívül energiaigényes akkugyártásra lehet fordítani.

Allan Swan, a Panasonic Energy North America elnöke, Al Cook, az Equinor stratégiai és üzletfejlesztési elnökhelyettese, valamint Arvid Moss, a Hydro energiaügyi és vállalati fejlesztési részlegének ügyvezető alelnöke

A projekt első szakaszában a partnerek felmérik a potenciális vásárlók körét, mind az autóiparban, mind más iparágakban, ennek eredménye 2021 közepére várható. A Panasonic szerint Európa még viszonylag fejletlen piac az elektromos autózás szempontjából, ahol az elkövetkezendő években hatalmas robbanás várható a villanyautók értékesítésében. Ráadásul a lítium-ion akkumulátorokra nemcsak az autókban lesz szükség, hanem az energiapiac átalakulásának is kulcsszereplői lesznek, miután a kiszámíthatatlanul termelt megújuló energia hálózatba integrálásához elengedhetetlen annak eltárolása.

„Úgy hisszük, hogy az akkumulátoros energiatárolás egyre fontosabb szerepet játszik abban, hogy az energiarendszerek elérjék a nettó nulla kibocsátást. Az energetikai szaktudás különböző területeinek összevonásával cégeink jövedelmező, méretezhető, és fenntartható akkumulátor-üzletág létrehozására törekednek”– kommentálta a bejelentést Arvid Moss, a Hydro energiaügyi és vállalati fejlesztési részlegének ügyvezető alelnöke.

Az majd a lehetséges vásárlókkal történő egyeztetések után dől el, hogy pontosan mekkora akkugyárat tervez a Panasonic, de a The Financial Times újságíróinak azt nyilatkozta, hogy a kereslettől függően akár a nevadai Gigafactory 1 mérettartományát is elérheti. Ott jelenleg évi 35 GWh akku készül a Teslának. Hogy a norvég gyárhoz lesz-e bármi kötődése a kaliforniai autógyártónak, azt egyelőre nem tudjuk, de a Panasonic úgy fogalmazott, hogy a létesítmény a Tesla számára is érdekes lehet, hiszen kiélezett verseny folyik az autóipari cégek között az akkumulátorok beszerzésének jövőbeni biztosításáért partnerek által, még akkor is, ha saját, házon belüli cellagyártást is terveznek.

A Panasonic már a sokadik ázsiai akkugyártó vállalat, mely az európai autógyártók elektromobilitási stratégiájára építi fel terveit, a dél-koreai LG például Lengyelországban bővíti gyártókapacitását, a Samsung cellái magyar kezek között készülnek, a kínai CATL Németországban épít gyárat, a napokban pedig a SVOLT is bejelentette, hogy a németeknél húzna fel egy 24 GWh kapacitású üzemet.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás