PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Hosszas várakozás után végre szemtanúi lehettünk a Porsche Taycan Cross Turismo leleplezésének, amely a német prémium márka által tervezett tisztán elektromos modellek közül a második a sorban. Már 2018-ban tudni lehetett, hogy az akkor még Mission E néven mutogatott sportautóból készülni fog egy tágasabb, praktikusabb kialakítású variáns, amely a crossoverek és a kombik jellemzőit ötvözi az utasok kényelme, és a nagyméretű csomagok könnyebb szállítása érdekében. Mindezt természetesen úgy, hogy a Porschére jellemző teljesítményt és dinamikát nem kell nagyítóval keresgélni.

Crossover változatot kapott a Porsche Mission E

A három nap híján pontosan egy évvel ezelőtt, a Genfi Autószalonon bemutatott Mission E Cross Turismo tanulmány állítólag csak az igények felmérésére szolgált, de hamar bejelentették a végleges döntést is az autó megvalósításáról. A gyártási változat premierjének egyébként már tavaly meg kellett volna történnie, de a járvány miatt elnapolták – igaz, ebből a szempontból sajnos most sem vagyunk sokkal előrébb.

A Taycan Cross Turismo tulajdonképpen a sportosabb testvérének off-road változata, amit úgy terveztek a készítők, hogy minden terepen, a legváltozatosabb időjárási körülmények között használható legyen. Ennek érdekében megemelték a hasát 20 mm-rel (Normal üzemmódban), ám van egy úgynevezett Gravel Mode, ami ehhez további 10 mm-t hozzáad. Opcionálisan kérhető továbbá egy Off-Road dizájncsomag, ami a normál hasmagasságot eleve megnöveli 10 mm-rel, ilyenkor a Gravel Mode nem emel tovább. Értelemszerűen a Porsche nem hagyta ki a sportmódokat sem, amik a leszorítják a villanyautó pocakját. Az autó sarkainál a kavicsok felverődésétől védő karosszériaelemeket helyezett el a gyártó.

A műszaki alapok természetesen közösek, így a 800 V-os rendszert is örökölte az új modell, valamint a dizájn tekintetében sem érdemes keresgélni a különbségeket – akinek tetszik a Taycan, az valószínűleg az elnyújtott, teltebb fenekű kivitelére sem fogja azt mondani, hogy csúnya.

A kombis tetővonalnak köszönhetően a hátul utazók feje búbját 36 milliméterrel nagyobb hely választja el a koppanástól, a csomagtér kapacitása pedig több mint 1200 literre növekedett (lehajtott hátsó ülésekkel, egyébként 446 liternyi hely van hátul, azaz 39-cel több, mint a szedánnál). A motorháztető alatt egy a Taycanéval megegyező méretű frunk (84 liter) található. A hátsó kialakítás lehetővé teszi a kerékpártároló felszerelését három járgány számára. A vásárlók kérhetnek panoráma tetőt, ebben az esetben tetősín is rendelhető még több csomag szállításához.

A villanyautóból négy teljesítmény-változat a megjelenéstől kezdve elérhető, ezek nagyrészt a Taycannál bevezetett típusokat tükrözik, de vannak különbségek. A legerősebb változat a Turbo S, összes teljesítménye 460 kW, ami Launch Control funkcióval rövid ideig 560 kW-ra is feltornázható, így akár 2,9 másodperc alatt fel tud gyorsulni álló helyzetből 100 km/h-ra. Végsebessége 250 km/h, hatótávolsága 388-419 km a WLTP szerint.

Ez alatt a Turbo változat található 460/500 kW teljesítménnyel, ami azonos végsebességgel, de kicsit lomhább, 3,3 másodperces gyorsulással, ám nagyobb, 395-452 kilométeres hatótávval érkezik.

A 360 kW teljesítményű 4S változat a csúcson 420 kW-ot tud, ez már nem egyezik a Taycan 4S erejével, ami Launch Controllal 390 kW. A Taycan Cross Turismo ezen változatának végsebességét 240 km/h-ra korlátozta a gyártó, gyorsulása 4,1 másodperc, hatótávja pedig 388-452 km.

A leggyengébb a jelenlegi kínálatban a Taycan 4 Cross Turismo, ami 280/350 kW teljesítményt kínál 5,1 szekundumos gyorsulással, 220 km/h végsebességgel, és 389-465 km-es kibocsátásmentes utazással két töltés között.

Mind a négy változatban alapfelszereltségként van beépítve a 93,3 kWh kapacitású akkupakk, ami a Taycannál a Performance Battery Plus része, továbbá a négykerék-meghajtás is standard konfiguráció. A 800 V-os rendszer elméletileg 350 kW-os töltést is engedne, de a Porsche egyelőre 270 kW-ra teszi a maximumot. AC hálózaton 11 kW, felár ellenében 22 kW áll rendelkezésre.

A négy változat rendelése egyes piacokon már megnyílt, a kiszállítás kezdete nyárra várható. Az autó ára Egyesült Államokban 90.900 dollárról indul.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.