PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Mindenki üljön le, és kapaszkodjon meg: félrevezetőek voltak a tegnapi szalagcímek. 4 órás tűz – amit 2-3 perc alatt eloltottak A tegnap nagy port kavart texasi Tesla-baleset kapcsán a sajtó nagy része szalagcímben hozta a szenzációt: 4 órán át küzdöttek a tűzoltók a lángokkal! Na ugye ezek az elektromos autók, micsoda veszélyt jelentenek, bezzeg mennyivel jobb 55 liter erősen gyúlékony folyadékon ülni! A címlapokon az is megjelent, hogy 32 ezer gallon, azaz 120 köbméter (120 ezer liter) víz kellett az oltáshoz. Két ember meghalt egy autóbalesetben (csak erre nem kattint senki) Bár az akkumulátor-tüzeket valóban igen nehéz eloltani, mint most kiderült, a fenti híradások abszolút tévesek voltak. A legtöbb sajtóorgánum azt is tudni vélte, hogy a tűzoltóság felhívta a Tesla erre fenntartott forródrótját, hogy tanácsot kérjenek, miként fékezzék meg a lángokat. Ez is kamu volt. A The Houston Chronicle című helyi lapnak nyilatkozott Palmer Buck, a helyi tűzoltóság parancsnoka, aki a következőket mondta: „Ami a tüzet illeti, sajnos a pletykákkal nagyon elszaladt a ló. Nem kellett 4 óra a tűz eloltásához. Miután kiért a csapatunk, két-három perc alatt sikerült megfékezni a tüzet – ekkor már látszott, hogy emberek vannak az autóban. Ezután már csak az akkumulátorok hűtése történt, ugyanis a károsodás miatt elindult bennük egy láncreakció.” A kapitány azt is hozzátette, hogy az eljárás hasonló volt ahhoz, amit erdőtüzeknél használnak, ahol, miután kialudtak a lángok, még hosszú ideig hűtik a parazsat, hogy ne lobbanjon be újra. Az autót nem szedték darabokra, mert a vizsgálat lezártáig bűnügyi helyszínnek számít, és valóban ott voltak 4 órán keresztül, de csak kis mennyiségű vízzel hűtötték az aksit, nem aktív tűzoltás folyt. A Model S és X roncsok egyébként mindig szörnyen néznek ki egy tűz után, mivel az autók szerkezetének egy jelentős része alumínium, ami a hő hatására megolvad. Valószínűleg, mire a tűzoltók kiértek, az autó már menthetetlen volt, ami szintén a becsapódás hatalmas erejét sejteti. Buck cáfolta azt is, hogy felhívtak volna bármilyen forródrótot. Mint elmondta, van a Teslának egy kifejezetten a mentőegységek részére készített útmutatása – ezt követték. „Munkánk része, hogy lépést tartsunk az új technológiákkal, legyenek azok elektromos autók, vagy más új típusok. A modern autóknak megerősített vázszerkezetük van, néhol speciális acélötvözeteket használnak. A hagyományos feszítő-vágó ezt nem tudja átvágni, ezen az autón egy karcolást sem ejtett volna. Frissítenünk kellett az eszközparkot és a tréninganyagokat, és folyamatosan képeznünk kell magunkat az új technológiákból. Az elektromos autókban nagyfeszültségű vezetékek vannak, amiket nem szeretnél megérinteni. A Tesla útmutatásában külön leírások vannak erről, és megmutatja, hol kell ezeket átvágni. Az ilyen esetek folyamatosan emlékeztetnek minket, hogy frissen kell tartanunk a tudásunkat, és fel kell készülnünk abból is, hogy ezek az autók miként viselkednek balesetben” – fejezte be a parancsnok. Igazán jó olvasni Buck parancsnok szavait – nem riogat, nem megoldhatatlan feladatként festi le a villanyautókat, hanem felkészült, higgadt és tárgyilagos. Ennek megfelelően különösen bájos, hogy a szavait idéző cikk szalagcíme a következő volt: „A woodlands-i tűzoltóparancsnok szerint a Tesla-tűz jó példa arra, hogyan okoz problémákat az új technológia”. Itt nem szabad vágni. Forrás: Tesla Musk: nem volt bekapcsolva az Autopilot Nem kellett arra sem sokat várnunk, hogy Elon Musk is reagáljon a balesetre. Your research as a private individual is better than professionals @WSJ! Data logs recovered so far show Autopilot was not enabled & this car did not purchase FSD. Moreover, standard Autopilot would require lane lines to turn on, which this street did not have. — Elon Musk (@elonmusk) April 19, 2021 Musk állítása szerint az eddig megvizsgált adatok azt mutatják, hogy az Autopilot nem volt bekapcsolva a baleset során, a nyilvános teszten lévő FSD, azaz a teljes önvezetés extrát pedig meg sem vásárolta a tulajdonos, így azt biztosan nem is használhatta. Persze erre lehet mondani, hogy mégis mi mást állítana Elon Musk, de elég nagy butaság lenne a részéről ebben hazudni, hiszen, ahogy ilyenkor már megszoktuk, a két nagy amerikai közlekedésbiztonsági hivatal már meg is kezdte a baleset vizsgálatát és az adatok begyűjtését. Musk azt is megerősítette, amit mi is leírtunk tegnap: felfestések nélküli mellékúton az Autopilotot be sem lehet kapcsolni – nem engedi a rendszer. Bár ebben azért vannak határesetek, ahol már láttunk így működni autókat (pl. amikor a felfestés menet közben tűnik el, vagy ha a két sáv között az aszfaltcsíkok illesztésénél jól látható csík van), a hivatalos vizsgálat fogja egyértelműen feltárni az ügy részleteit. Címlapfotó: CNBC Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!