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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Az emberek többségének alapvető tulajdonsága, hogy mindig többre vágynak, mint amijük éppen van. Nincs ezzel gond, ez viszi előre a világot. Miért lenne ez másképp az elektromos autó töltőhálózattal?

Kezdjük egy kis történelemmel: néhány éve Magyarországon még izgalmas volt villanyautózni. Folyamatos stratégiai játékot játszottunk, hogy a kis akkus autóval 95 vagy 103 km/h sebességgel érjük el az egyetlen töltőt, és közben izgultunk, hogy az adott töltő fog-e működni, esetleg épp előttünk áll be egy villanyautós társ, így nem csak a saját, de az ő töltését is meg kell várnunk a továbbindulás előtt.

Szerencsére ma már remekül lehet közlekedni hazánkban is. Nem csak az autók akku mérete nőtt meg, de a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen ment keresztül. Közel vagyunk ahhoz, hogy minden autópálya pihenőben legyen legalább egy 50 kW DC töltő, és a célállomás töltő hálózat is egyre jobb, így gyakran tele akkuval indulhatunk haza dolgunk végeztével.

A bogarak a villanyautók szélvédőjét sem kerülik el, így jól jön az ablakmosási lehetőség a töltőnél

Mivel a töltők sűrűségére már egyre kevésbé panaszkodhatunk, elkezdtünk panaszkodni a töltők teljesítményére és a kiegészítő szolgáltatásokra. Néhány éve a villanyautosok.hu minden egyes töltőtelepítésről beszámolt és ünnepként éltük meg, ha egy a puszta közepén elhelyezkedő trafóház mellé került egy DC töltő.

Ma már komolyabb elvárásaink vannak:

  • ne egyesével telepítsék a töltőket, hátha több autó érkezik egyszerre,
  • ne csak 50 kW-os, hanem nagyobb teljesítményű, ultra töltőket (HPC) szeretnénk,
  • legyen a töltőoszlopok közvetlen közelében mosdó, kávézó, bevásárlási lehetőség,
  • ha a töltő benzinkútra kerül, miért nem a hagyományos autóknak járó tető alatt helyezkedik el?
  • miért nincs a töltő mellett szélvédő mosáshoz vödör, szemetes, hiszen a hagyományos autósoknak ilyenek is jutnak közvetlenül a töltőpisztolynál?
  • az sem volna rossz, ha a keréknyomás ellenőrzéséhez a kompresszor, sőt az autó gyors takarításához a porszívó elérhető lenne töltés közben, ha már ott vagyunk 20 percet, ezeket miért nem tudjuk töltés közben megejteni?

Norvégia egyértelműen a világ előtt jár elektromobilitás tekintetében. Bjørn Nyland, ismert villanyautós vlogger egyik legfrissebb videójában egy vadiúj Circle K töltőállomást mutat be, amely teljesíti a fenti elvárásokat. A töltőállomáshoz tartozó épület (shop, kávézó, étterem) emeletén kellemes pihenőhelyiség található, székekkel, asztalokkal, melyekhez konnektor és USB aljzat is jár, hogy feltölthessük a laptopunkat vagy egyéb eszközeinket. Az épület egyik oldalán hagyományos töltőállomás, a másikon 16 autó egyidejű töltésére alkalmas ultra-töltő sziget. Természetesen mindegyik tetővel ellátva, a tetőt pedig napelemek borítják. A napelemek házon belüli felhasználását segíti, és vélhetően az elektromos bekötés költségeit is csökkenti egy akkumulátor telep.

A töltők kialakításánál odafigyeltek arra is, hogy áthaladhassunk a töltő előtt, így a lakókocsival, utánfutóval közlekedő villanyautósoknak sem kell tolatgatni és az sem probléma, ha egy busz vagy teherautó áll be tölteni, nem fogja blokkolni a forgalmat a hatalmas jármű. A töltőoszlopok mellett nem csak szemetes, még porszívó is megtalálható.

Remélhetőleg néhány év múlva itthon is ilyen töltőállomásokat vehetünk majd igénybe, és csak nosztalgikus mosolygással gondolunk arra, hogy ma még megázunk a töltés indítása közben. Ahogy már most is hihetetlenül hangzik azoknak, akik ma kezdik a villanyautózást, hogy néhány éve még matekozni és izgulni kellett a töltés miatt.

A töltőállomásokon is luxus várja az audisokat

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.