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 Ausztrália legnépesebb szövetségi állama szeptember elsejétől kezdve egy 500 millió ausztrál dolláros csomaggal örvendezteti meg azokat, akik tisztán elektromos autót vásárolnak, de a már meglévő villanyautók tulajdonosai sem maradnak kedvezmények nélkül. Ausztráliában, ahol sem a szövetségi kormány hozzáállása, sem a földrajzi adottságok nem kedveznek az elektromobilitás gyors terjedésének, jelenleg 1% alatti a villanyautók részesedése az új autók piacán, az új-dél-walesi kormány azonban 10 éven belül 50%-os részesedést szeretne elérni. Ezt a célt szolgálja a törvényhozás által nemrégiben elfogadott támogatási rendszer, amely 5 főbb elemből áll. Az első kedvezmény az új, vagy használt autók vásárlása után fizetendő 3-5%-os átírási illeték eltörlése a villanyautók esetében, amennyiben annak értéke bruttó 78 ezer dollár alatt marad. A másik fontos kedvezmény egy 3000 dolláros (kb. 670 ezer Ft-os) támogatás az első 25 ezer elektromos autó vásárlásához, amennyiben azok vételára bruttó 68 750 dollár (15,4 millió Ft) alatt van. Ezt az összeghatárt mintha csak a Tesla Model 3-ra szabták volna, mert az alapverzió ottani ára éppen becsúszik 68 ezer dollár alá. A támogatások harmadik pillére a már meglévő járművek tulajdonosait is érinti, eszerint ugyanis az elektromos autók a csúcsidőben is használhatják azokat a sávokat, amelyek a legalább két vagy három utast szállító autók számára vannak fenntartva. A csomag további elemei közé tartozik egy 171 millió dolláros töltőtelepítési program. Ennek keretében az állam legfontosabb autópályáin 100 kilométerenként ultragyors töltőket építenek, illetve Sydneyben minden háztartás 5 km-es körzetében is lesz legalább egy ultragyors töltő. Ezen túlmenően támogatják az ingázók és a turisták számára történő célállomási töltők telepítését is. Végül, de nem utolsó sorban a flottát üzemeltető vállalkozások, nonprofit szervezetek és önkormányzatok is pályázhatnak majd támogatásra elektromos autók vásárlásához. Wiebe Wakker, az elektromossá alakított autójával 95 ezer km-t megtéve, Hollandiából egészen Ausztráliáig utazott, hogy bemutassa, az elektromos autózás egy működőképes alternatíva. A projekt honlapja: plugmeinproject.com. Kép: AFP/Getty Images A támogatási program elfogadásával egyidejűleg a kormány egyelőre elhalasztotta az elektromos autókra kivetendő használatarányos útdíj bevezetését, amelynek kivetését korábban fontolgatta. Az útdíjat arra való hivatkozással vezették volna be, hogy az elektromos autók tulajdonosai nem fizetik meg azt az üzemanyagra kivetett adót, amelyből az állam az úthálózatot fenntartja. A kormány azzal érvelt, hogy egy átlagos autós évente 613 dollár „útadót” fizet, ezzel szemben az általuk javasolt használatarányos útdíj mértéke átlagosan csak 315 dollár/év lenne egy villanyautó után. A most elfogadott törvény szerint ezt az útdíjat viszont csak 2027 július 1-től vezetnék be, vagy ha az elektromos autók piaci részesedése hamarabb eléri a 30%-ot, akkor az azt követő évtől kezdve. A szomszédos Victoria államban ugyanakkor a törvényhozás néhány héttel ezelőtt elfogadta a kormány javaslatát, amely szerint az elektromos autók után kilométerenként 2,5 cent (5,6 Ft) útdíjat kell fizetni. Öröm az ürömben ugyanakkor, hogy ezzel párhuzamosan az első 20 ezer új villanyautó vásárlásához 3000 dollár támogatást adnak. Victoria állam sokak megütközését kiváltó lépését, és a szövetségi kormánynak az elektromobilitással szembeni ellenségességét a Juice Media, egy szatirikus ausztrál Youtube csatorna dolgozta fel talán a legjobban. Az „őszinte kormányhirdetésként” prezentált videójában közérthető módon, humorral fűszerezve mutatja be ezt a komplex kérdést, mi pedig nem tudjuk, hogy sírjunk-e, vagy nevessünk rajta. 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!