Kia EV6 bemutató – Magyarországon járt az első autó

Az idei év egyik legjobban várt autója a Kia EV6 – ezt mi is látjuk a kocsiról szóló cikkeinek olvasottsága alapján. Bár az autó gyártása csak jövő hónapban kezdődik, Magyarországon járt az egyik első előszériás példány, és egy tegnapi sajtórendezvény keretében nekünk is alkalmunk volt megtapogatni a koreai gyártó legfontosabb modelljét.

Első

Amikor a hagyományos autógyártókat aszerint rangsoroljuk, kinek mennyi tapasztalata van a villanyautó gyártásban, a Hyundai Motor Group márkái általában előkelő helyen szerepelnek, és a vásárlók között is van egyfajta presztízsük.  A Hyundai Ioniq a legendásan alacsony fogyasztásával, és az – akkuméretéhez képest – az első széria remek töltési teljesítményével vált emlékezetessé. A Kia oldalán pedig a Soul és a Niro elektromos verziói emlékezetesek – különösen utóbbi számít remek vételnek és, jó árazása illetve a taxis támogatás miatt, 20%-os piaci részesedést mondhat magáénak a hazai új villanyautók piacán.

Ehhez képest furcsa arról beszélni, hogy az Ioniq 5 / EV6 páros a két márka első igazi villanyautói, pedig a megállapítás annyira igaz, hogy még a Kia hazai képviselete is így beszélt utóbbiról. Ennek oka igen egyszerű. Bár a korábbi típusok mind elég jól eltalált autók voltak, mindegyik egy korábbi benzinessel, hibriddel közös platformra épült. Az új modellek, most esetünkben az EV6 pedig az elsők, amelyek a vadonatúj E-GMP, azaz elektromos globális moduláris platformra épülnek.

Mint mindig, a dedikált villanyos alapok előnye, hogy az aksik a padlólemezbe kerültek, a kerekeket kitolták az autó sarkaiba, a felszabadult helyen, azaz gördeszka padlólemezen pedig hatalmas belső tér keletkezett. A Kia ráadásul azt állítja, még a villanyosok között is egy kategóriával nagyobb a kocsi beltere, amely tágasabb mint a Ford Mustang Mach-E és alig szűkebb a hatalmas Tesla Model X-nél.

A Kia 2025-ig a legnagyobb villanyautó piacokon 20%-os piaci részesedést akar elérni elektromos modelljeivel, és az EV6-ot követő további 10 új modellje segítségével évi 500.000 villanyost akar majd eladni. Csak a miheztartás végett, tavaly kicsivel több mint 2,6 millió autót értékesített, tehát 4 év múlva eladásaik ötödét tervezik elektromosnak.

Meggyőző

Ami a külső és belső dizájnt illeti, ez abszolút szubjektív dolog, mindenki döntse el maga, hogy egy autó tetszik-e neki vagy sem. Nekem személy szerint bejön az EV6 sziluettje és az orra is, a fenekére inkább azt mondanám markáns, felültek a faltól falig tartó fényhíd vonatra, de legalább van benne valami koncepció.

A felül futó és az autó oldalainál lefelé váltó piros LED sort jól kiegészíti az alsó ezüst színű díszítés, mely a fenti tükörképeként, az autó oldalainál felfelé indul el, és egyébként az indexeket rejti. Ötletes megoldás, még, ha a forma megosztó is lett.

A külső kerékjáratok és az autó alsó élei, a küszöbök alatti részek, illetve a lökhárítók alja fekete zongoralakk hatású borítást kaptak, amik ezzel a gleccser-metál (kb. homok, vagy krém) színű fényezéssel a bemutató teremben és a sajtófotókon piszok jól néz ki, de minden csak nem praktikus. Én mindenkinek javasolnám ezek védelmét átlátszó fóliával, így tisztítani is könnyebb és a karcok ellen is adunk neki némi esélyt. Az autó hasmagassága 170 milliméter, így nem kell túl mélyre ülni és a meredekebb garázsbeállók, vagy hegyvidéki utcák felhajtóin sem kell attól tartani, hogy zátonyra futunk.

Az autó belseje hozza az elvárható szintet, két 12 col feletti kijelzővel, illetve viszonylag kordában tartott fizikai gomb felhozatallal. A képernyőkre egyébként a holttérfigyelő is kirakja a kamerák képét, így nem csak sípol, pittyeg a kocsi, de látjuk is, ha nem biztonságos a sávváltás. Az autóban debütál a Kia új villanyautós grafikai felülete (GUI), és az EV6 is kapott OTA, azaz vezeték nélküli szoftverfrissítés funkciót.

Forrás: Kia

Elérhető az AR head-up kijelző, azaz a kiterjesztett valóság segítségével pl. konkrétan a sávokra vetíti az autó a navigációs információkat – ezt majd mindenképpen meg akarjuk nézni élőben, ha az ősszel kapunk tesztautót. A kocsi rendelkezik távirányítású parkolás funkcióval is, ami az úttal párhuzamos és arra merőleges parkolóhelyeknél is használható.

A kormánynál, illetve néhány helyen, elsősorban az ajtókon, egyes műanyag felületek nekem élőben kicsit olcsónak hatottak. A karcoknak viszont ezek valószínűleg jobban ellenállnak majd, mint valami puhább anyag. Zongoralakkból sajnos ide is jutott bőven, és jó érzékkel, a Kiánál is az ajtók belső kilincsei, az ablakok kapcsolói, illetve a váltógomb környékét borították ezzel, így esélyünk nincs tisztán tartani a felületeket.

Ezzel együtt az összhatás jó, a mai kor színvonalának megfelelő, modern és ízléses. Nincs semmi túltolt giccs, céltalanul bedobált 4-5 kijelző, minden letisztult és már-már minimalista.

Mindenképpen plusz pont, hogy ülésenként 110 PET palack újrahasznosításával készülnek a műbőr huzatok. A helykínálat pedig tényleg remek, még hátul is nagyon kényelmesen elfértem saját magam (180 centi) mögött.

A csomagtartó is megfelelően tágas, és a ma divatos kihúzható, rolós kalaptartót kapta.

Az első és hátsó csomagtér összesen 542 liter a hátsókerék meghajtású változatban, az összkerekes verzióban viszont 32 litert elvesz a második motor az elülső csomagtér térfogatából. Egy töltőkábel persze még itt is elfér.

Villany-extrák

Természetesen az is lényeges, hogy milyen villanyautó az EV6. A teljesítményre nem lehet panasz, hiszen a legolcsóbb, hátsókerék meghajtású változat is 170 lóerős, a csúcsmodell pedig 2 motoros és 585 lovas.

Forrás: Kia

A kocsit két akkupakkal, egy 58 kWh és egy 77,4 kWh kapacitásúval lehet rendelni – a hatótáv 400 és 510 WLTP kilométer, az ár pedig 16, és, mindennel megpakolva 26 millió forint között mozog.

Jó hír, hogy az összes EV6 3 fázisú 11 kW-os fedélzeti töltőt kapott, és mindegyik rendelkezik a 400/800 voltos DC töltési rendszerrel. Ez mindenfajta adapter és egyéb kiegészítő nélkül tudja kezelni mindkét szabványt, és utóbbin, mondjuk az Ionity hazai töltőoszlopain, 18 perc alatt tölthetünk 80%-ra, illetve 4,5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot is visszanyerhetünk. Az Ionity-hez egyébként itthon is kínál kedvezőbb díjszabású csomagot a Kia.

Felár ellenében tud két érdekes extrát is az autó. A 3,6 kW összteljesítményig bezárólag a V2L (Vechicle to Load) funkciónak köszönhetően különböző elektromos kütyüinket is tölthetjük az autóról, legyen az egy laptop, vagy kemping felszerelés. Emellett a V2V (Vehicle to Vehicle) funkció azt is lehetővé teszi, hogy bajba jutott, lemerült aksis villanyautós társunkat segítsük ki némi árammal. Ezek a funkciók 30%-os akkutöltöttségig működnek, így nem kell attól sem tartani, hogy egy bedugva felejtett készülék lemeríti a kocsit.

Tessék iparkodni

Az idei állami támogatás felhozatalának egyik meglepetése volt, hogy a másfél milliós támogatási keretbe belefért az alap EV6 (illetve a Hyundai testvérnél az Ioniq 5) is. Bár a kocsi induló ára 16 millió forint felett van, a cég egy extra kedvezménnyel benyomta azt a 15 milliós küszöb alá.

A támogatási keret ugyan kimerült, de a Kiánál bíznak benne, hogy az IFKA talál még extra forrásokat és, mégis megnyílhat újra a pályázat. Így egyelőre marad az 1 milliós extra kedvezmény is. Ha lefújják a támogatást, akkor, ahogy ezt más márkáktól is hallottuk, lehetséges, hogy megszűnik a kedvezmény, így azt javasolnánk, aki olcsóbban szeretné megvenni az autót az siessen, amíg nem emelkednek az árak.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.