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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Tegnap átadták az első 40 db Mercedes-Benz eCitaro tisztán elektromos buszt a Volánbusznak, melyeket a Zöld busz program támogatásával vásároltak. A 6 milliárd forint támogatással megvalósított 7,6 milliárd forint értékű projektnek köszönhetően évente mintegy 1867 tonnával csökken a Volánbusz károsanyag kibocsátása, és kilométerenként 60 Ft-tal csökkenhetnek az üzemeltetési költségek is, a dízel járművekhez viszonyítva.

(Fotó: MTI/Soós Lajos)

„A klíma- és természetvédelmi akcióterv egyik legfontosabb eleme a közlekedés elektrifikációja” – mondta Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az autóbuszok budapesti bemutatóján. Az államtitkár hozzátette, hogy a kormány kiemelt prioritása, hogy Magyarország 2050-re klímasemleges országgá váljon. A következő tíz évben a kormány 36 milliárd forinttal támogatja az átállást.

A Zöld busz program demonstrációs szakasza egy évvel ezelőtt Debrecenben kezdődött, majd további nagyvárosokban, megyeszékhelyeken tesztelhette a villanybuszokat a szakma és az utazóközönség egyaránt. A teszteredmények azt mutatják, hogy egy elektromos busz átlagosan – az 1 hónapos tesztidőszak alatt – 5 tonna károsanyag kibocsátástól mentesítette a környezetet . A buszok a tesztidőszak során átlagosan 171 kilométert tettek meg. A dízelekkel szemben nem csak környezetvédelmi, de jelentős költségmegtakarítással is számolhatnak az üzemeltetők, ugyanis átlagosan 60 forinttal volt olcsóbb az elektromos buszok üzemeltetése a dízeleknél, így a demonstrációs projekt több mint 2 millió forint üzemanyag megtakarítást eredményezett a közlekedési szolgáltatóknál.

(Fotó: MTI/Soós Lajos)

A 40 darab elektromos busz forgalomba állításával megkezdődik a tesztidőszak következő szintje, valós városi környezetben a flottaszintű üzemeltetés tapasztalatait gyűjtik be. Az új Mercedes buszok első körben a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt és az Egy a Természettel Vadászati és Természeti Világkiállítás idején szállítják majd az utasokat. A tapasztalatok értékelését követően a buszok a fővárosi agglomerációban állnak majd forgalomba.

Az első 40 darab elektromos autóbusz vásárlása és a kapcsolódó töltőállomás 6 milliárd forint támogatással valósul meg, a teljes projektérték pedig 7,6 milliárd forintot jelent. A Zöld busz program sikeres pályázatainak köszönhetően 123 elektromos autóbusz, illetve 4 önjáró trolibusz beszerzése valósul meg, ebből a Volánbusz és az MVM 100 elektromos járművet, és a kapcsolódó töltő infrastuktúrát tudja beszerezni, és kiépíteni az egész országban.

Elektromos buszokat vásárol a Volánbusz

Kóbor György, az MVM Csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a Mobiliti Volánbusz Kft. az elektromos töltőállomások létesítésével és üzemeltetésével járul hozzá ahhoz, hogy az üzembe álló elektromos autóbuszokat kiszolgáló speciális infrastruktúra rendelkezésre álljon. A Mobiliti Volánbusz Kft. hét helyszínen, mintegy 100 töltőberendezést fog telepíteni, a társaság megkezdte a kivitelezést, a most átadott buszok már az új, nagy kapacitású, 100 kiloWattos (kW) töltőkről veszik fel az energiát. A Hungexpo területén lévő 20 töltőt a Mobiliti Volánbusz üzemelteti, illetve biztosítja a háttérszolgáltatást, a karbantartást.

Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, a Volánbusz a MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állománya fiatalítása mellett a zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek forgalomba állításával. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy a főváros vonzáskörzetébe érkező 40 elektromos hajtású autóbusznak köszönhetően évente mintegy 1867 tonna kibocsátás csökkenés várható. Az elektromos autóbuszok mellett közbeszerzési eljárást írtak 164 CNG-meghajtású (gázüzemű) jármű beszerzésére is, ebből 75 darab szintén a budapesti agglomerációban közlekedik majd.

A Volánbusz 2018 óta tartó flottamegújítási programjának eredményeként az idén év végig 1700 korszerű jármű áll forgalomba Magyarországon, jövőre pedig mintegy 800 járművet terveznek beszerezni – ismertette a Volánbusz elnök-vezérigazgatója. A Volánbusz közölte, a Mobiliti Volánbusz Kft. konzorciumi partnerrel összesen 100 elektromos autóbusz beszerzésére nyújtottak be sikeres pályázatokat a Zöld Busz Programban, a járművek hat megyeszékhelyen, és a budapesti agglomerációban állnak forgalomba 2022 első negyedévétől.

Az első 40, a főváros vonzáskörzetében közlekedő Mercedes-Benz eCitaro típusú autóbusz beszerzésére a közlekedési társaság 2021. július 27-én kötött megállapodást. A napokban átvett Mercedes-Benz eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel akár 240 kilométert is képesek megtenni.

A tájékoztatás szerint az elektromos buszok a fővárosi rendszerbe integrált Volánbusz-járatok útvonalán állnak forgalomba 2022. elején, a 40 jármű ennek megfelelően kék színű, és a fedélzeti kijelzőkön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (FUTÁR) üzemel majd.

Címlapkép: MTI/Soós Lajos

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.