Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
Tegnap megírtuk, ma pedig már a Föld körül keringenek az asztronauták: sikeres volt a SpaceX legújabb kilövése. Szerencsére unalmas Fiatalabbaknak talán természetes, hogy egy rakéta kilövése sikeres. A legutolsó komoly tragédiába torkolló küldetés a Columbia űrsikló 2003-as megsemmisülése volt, és furcsa leírni, de annak is már közel húsz éve. Már előtte is kicsit elkényelmesedtünk, hiszen a Challenger tragédiája 1986-ban történt, és a két eset között is közel két évtized telt el – azt hittük, már rutin az ilyesmi, pedig dehogy.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 Hogy mennyire megmaradnak az emberben ezek a gyerekkori élmények, azt saját magamon tapasztalom, minden egyes kilövéskor. 1986-ban az űrsikló éppen túl volt az indítás legveszélyesebb fázisán, amikor a jármű eléri az ún. Max Q pontot, ugyanis ilyenkor van a szerkezet kitéve a legnagyobb aerodinamikai terhelésnek. A sebesség innentől még tovább nő ugyan, de a légkör már vékonyodik, ezért úgy gondolnánk, ha valamit nem jól raktak össze a gyárban, az itt fog szétesni a Max Q pillanatában. Ilyenkor vissza is vesznek a hajtóművek teljesítményéből, majd, amikor a jármű áthaladt ezen a kritikus fázison, újra maximumra kapcsolnak. „Challenger, go with throttle-up”, azaz, újra növelhetitek a sebességet, hangzott az utasítás Houstonból, amikor már mindenki picit megkönnyebbülten sóhajtott, hiszen a rázós résznek vége volt. Egy másodperccel később megsemmisült az űrsikló. Nekem, azóta, minden egyes rakéta indításakor elszorul a torkom, amikor kiadják ezt az utasítást. Holnap kezdődik az igazi űrkorszak Szerencsére az Inspiration 4 indítása egyszerűen hibátlan volt. Nem voltak váratlan leállások a visszaszámlálásban, a jármű 1 perccel a start előtt átvette a földi személyzettől az irányítást, és teljesen automatikusan az égbe röpítette az űrhajósokat. 1 perc 16 másodperccel később áthaladtak a Max Q ponton az automatika ismét ráadta a kakaót a hajtóműre, az első fokozat pedig rendben levált 2 perc 45-nél. Ekkor – alig 3 perccel a kilövés után – a négy űrhajós már 87 kilométer magasságban járt, és 7000 km/h sebességgel haladtak. Nem sokkal több mint 6 perccel később jött a még mindig hihetetlen cirkuszi mutatvány, amikor a 40 méter, azaz egy nagyjából 12 emeletes épület magasságú első fokozat függőlegesen leszállt az óceánon ringatózó platformra. A Dragon kapszula az indítás után 12 perc 15 másodpercnél, 205 kilométer magasságban, több mint 27.000 km/h sebességgel haladva vált le a második fokozatról, és kezdte meg az űrhajósok eljuttatását az 585 kilométer magasságban lévő pályájukra. View from Dragon’s cupola pic.twitter.com/Z2qwKZR2lK — SpaceX (@SpaceX) September 16, 2021 A kapszula újdonsága a most debütáló kupola, ami a valaha felküldött legnagyobb folyamatos üvegfelület. A Dragon orrában, ahol normál esetben az űrállomáshoz csatlakozó dokkolóegység kap helyet, most egy hatalmas üvegbura van, ahonnan az űrhajósoknak 180 fokos kilátása nyílik a világűrre és bolygónkra. Ha minden a tervek szerint halad, 3 napot töltenek fent, és helyi idő szerint szombat este landolnak az óceánban, Florida partjainál. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!