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
auto
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

A német Automobilwoche arról számolt be, hogy információik szerint, napokon belül, még ezen a héten megkaphatja a Tesla a német hatóságoktól a végleges és teljes építési engedélyt.

Lassú menetelés

A labda 3+1 nyilvános meghallgatás, és egy két éves procedúra után most Brandenburg tartomány környezetvédelmi hatóságánál van. A gyár megnyitóját eredetileg júliusra tervezték, azonban a német építési engedélyeket egy hosszadalmas és bürokratikus folyamat megkapni, ráadásul ezt egyáltalán nem segítette, hogy a Tesla, részben a lakossági aggodalmak, részben a gyártástechnológia fejlesztése okán, többször változtatott is a terveken.

A német lap értesülései szerint azonban a hivatal még a héten kiadhatja a végleges engedélyt, és mivel a gyár első fázisa már igen magas készültségi szinten van, ez tulajdonképpen a termelés megkezdését is jelentheti. Jelenleg próbagyártás folyik, és a lap szerint eddig 5 autó készült el. Információik szerint januártól heti 1000 darab Model Y gördülhet ki a gyár kapuin, a tempó emelésével pedig 30 ezer kocsi a cél az év közepéig – ez utóbbit mi a kínai tapasztalatok alapján nagyon óvatos becslésnek gondoljuk.

Kínai mintára

Összességében azonban ez nagyjából egybevág azzal, amit a Giga Sanghaj esetén láttunk a Model 3 2020-as és a Model Y 2021-es indulásakor. Az új üzemben 2019 november-december során indult a Model 3 próbagyártás, majd 2020 januárjában kapták meg az első ügyfelek az autóikat. Az Y esetében a menetrend szinte hétre pontosan ugyanaz volt, csak egy évvel eltolva, 2021-ben.

A fenti grafikon - amelyben természetesen az idei november és december csak egy előzetes becslés - azt is jól mutatja, hogy a gyártás felfuttatása nem egy egyenes vonal. Váratlan események, leállások, majd hirtelen ugrások jellemzik. Általában 1-2 műszakkal indul a gyártás, majd amikor már ezen a szinten optimálisan folyik minden, nagyjából fél évvel később váltanak 3 vagy 4 műszakos termelésre. Mind a munkaerő felvétele, mind a csarnokokban található gyártósorok bővítése folyamatos, nem január 1-re készül el minden.

A következő grafikonon már negyedéves bontásban mutatjuk az adatokat, ez kicsit kiszűri a havi mozgásokat, jobban követhetőek a számok. Az első 3 hónap alatt a Model 3 (2020) és a Model Y (2021) gyártási adatai szinte darabra megegyeztek - 16 ezer párszáz készült mindkét autóból. A következő negyedév mindkét esetben gyakorlatilag duplázott: 2020-ban 29.684 Model 3, míg 2021-ben 29.758 Model Y készült Sanghajban, így a gyártás felfuttatásának üteme ismét hajszálra stimmelt.

Idén a harmadik negyedévben aztán az Y elhúzott, a csak Kínában kapható kis akkus változatra akkora kereslet volt, hogy nagyon meg kellett emelniük a termelést. Hogy év végére mennyin áll majd meg a Model Y mutatója, az még kérdés, egyelőre csak egy hónap, az októberi adat van meg, amikor nagyjából ezer autóval készült több ebből a típusból, mint egy évvel korábban a hármasból.

Berlintől és Austintól is hasonló számokat várhatunk jövőre, de extra rizikó és egyben lehetőség az új vázszerkezet (3 fő présöntvény) és az új akkutechnológia.

Már alakul a szakszervezet Berlinben?

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.