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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Elektromos busz gyártásába kezdett a telefongyártó

elektromos busz
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

Mindenki kedvenc iPhone gyártója érdekes termékekkel bővíti, bővítette portfólióját, ahogyan arról korábban már angol és magyar médiumok egyaránt beszámoltak. Olvasónknak, Adler Györgynek lehetősége nyílt utasként kipróbálni a Foxtron Model T tisztán elektromos autóbuszát, az alábbiakban az ő tapasztalatait olvashatjátok az egyik első példányról.

Az egyik legelső Foxtron Model T városi busz Kaohsiungban. (Fotó: Adler György)

A minap ismét Kaohsiungban volt a tömegközéppontom, így élesben volt lehetőségem kipróbálni a Foxconn tisztán elektromos buszát. A Kaohsiung Közlekedési Vállalat március 3-án vette át az első Foxtron Model T autóbuszt, mely közel két héttel később, március 16-tól állt forgalomba a teljesen új, 24區 (qū) jelű viszonylaton Xinzuoying pályaudvar és az egyik helyi Costco között, illetve egy másik jármű a március 23-25-én Taipeiben megrendezett Smart City Expo-n is haknizott egyet. A helyi buszkövető alkalmazásokba így ennek megfelelően még (mindig) nem került be az új járat, így némi kérdezősködést követően kiderült, hogy a közeli buszmegállóban kicelluxozott A4-es papírt kell keresnem további infókért. A busz menetrendje nem túl acélos, a járatok reggel 7 és este fél 7 között 1-1,5 órás követési idővel indulnak, illetve délelőtt 10 és délután fél 1 között van egy „ebédszünet” is, szóval nem küldték be nagyon az új járműveket a mély vízbe.

A Foxtron Model T hátulnézetből. Magyar szemmel érdekesnek tűnhet a rendszámtábla mellett megjelenő névtábla, mely lehetővé teszi, hogy a forgalomban résztvevők név szerint nyomhassák fel a nekik nem tetsző módon vezető buszsofőröket. (Fotó: Adler György)

Mire kiderítettem, hogy honnan indul a busz, már alig pár perc maradt csupán annak indulásáig, a menetrendet rendkívül szigorúan tartó buszsofőr érdekes módon még így is engedélyezett néhány fotót. A kerekded éleket felvonultató jármű zömökebbnek tűnt, mint hagyományos társai, azonban kiderült, hogy valójában hosszabb és szélesebb is azoknál, hiszen a Model T 12 méter hosszú, 2,5 méter széles, illetve 3,3 méter magas, míg például a Hino RK8J csupán kb. 11,5 méter hosszú és 2,4 méter széles.

A Foxtron Model T utastere. (Fotó: Adler György)

A jármű utaskapacitása összesen 57 fő (27 ülő, 30 álló), bár különösen nagy tömeggel nem szembesültem utam során, pedig kíváncsi lettem volna, hogy csurig tömött állapotban milyen az utaskomfort. Apropó utaskomfort: A Foxconn és a gyártó Yulon Motor szerintem remek munkát végeztek a tervezéssel és az összeszereléssel egyaránt. Volt ugyan egy-két baltával faragott borítóelem, de összességében jó volt az ülés párnázottsága (mondjuk ezen a kemény, 5,5 km-es viszonylaton nem sokat számít), kézre álltak a kapaszkodók, jól látható és egyértelmű a vizuális, és jól hallható a hangos utastájékoztatás is, emellett pedig az sem elhanyagolható, hogy hangulatos az utastér megvilágítása. Napjaink elvárásainak megfelelően a járművet mozgássérült utazók is könnyedén használhatják, illetve számos ülésnél USB-A aljzatok is növelik a komfortot.

A vizuális utastájékoztatás szintén üde színfolt, ugyanis számos, főleg régebbi járművön még a papír / matrica dominál e téren.(Fotó: Adler György)

Az alapvető műszaki adatokon kívül nem hoztak nyilvánosságra túl sok információt. Az akkumulátorról annyi kiderült, hogy 300 kWh kapacitású lítium-ion típusról van szó, melyet DC ultratöltővel 2 óra alatt lehet 5%-ról 100%-ra tölteni. A hatótávval kapcsolatban a különböző források más-más adatot közölnek, de 300-400 km körül alakulhat. A jármű végsebessége 120 km/h. A busz validálását egyébként a szintén tajvani ARTC (Automotive Research & Testing Center) végezte, de sajnos az elvégzett tesztekről, vagy az alkalmazott szabványokról, követelményekről sem érhető el információ. A Foxconn a közleményében csupán annyit ír, hogy a „jármű megfelel a USDOT biztonsági előírásainak”.

Tajvani szokásoknak megfelelően mindkét ajtó használható le- és felszállásra egyaránt így a kártyaolvasó mindkét ajtónál helyet kapott. Jobb oldalon a kötelező szériatartozék, a vészkijárat található. (Fotó: Adler György)

A Foxconn egyébként 2030-ra legalább 50%-os részesedést szeretne elérni a tajvani városi közlekedésben használt járművek piacán, ehhez Kaohsiung máris asszisztált egy 30 darabos Model T megrendeléssel. Érdekesség, hogy míg Kínában a legnagyobb városok buszállománya lassan teljesen elektromos lesz, addig Tajvanon igazi fehér holló az elektromos busz. A Model T (elvileg) 65%-ban tajvani gyártmányú alkatrészeket tartalmaz. Kíváncsi vagyok, vajon beválnak-e a hozzá fűzött remények, és mindez elegendő lesz-e tajvani elektromosbusz-gyártás felfuttatásához, azok használatának elterjesztéséhez.

Villanyautósok