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
auto
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

Ahogy a legtöbb gyártó eladásait, úgy a Hyundai értékesítését is megviselték az autóipar életét megnehezítő ellátási válság. 2022 márciusában globálisan 313.926 autót értékesítettek, amely 17%-os visszaesés az előző év márciusához képest. Öröm az ürömben, hogy a tisztán elektromos modellek a csökkenő eladások mellett is duplázni tudtak.

A Hyundai-t sem kerülhette el a koronavírus világjárvány következtében kialakult globális ellátási lánc nehézségei, amelyre a közelmúltban az orosz-ukrán háború még rátett egy lapáttal. Az üzemanyagárak is emelkedni kezdtek, amely a vásárlókat még inkább az elektromos modellek felé tereli. Persze az aktuális eladásokat a legtöbb cégnél nem a vevői kereslet, hanem a gyártási kapacitás határozza meg. Az elektromos járművek gyártási kapacitásai pedig évek óta folyamatosan növekednek, így a Hyundai kétszer annyi tisztán elektromos autót adott el 2022 márciusában, mint tavaly márciusban. Érdekesség, hogy közben a tölthető hibrid eladások csökkenni kezdtek.

A Hyundai és a Genesis felgyorsítja az elektrifikációt

Márciusban globálisan 11.447 akkumulátoros elektromos Hyundai talált gazdára, amely 105%-os növekedést jelent az előző márciushoz képest. A PHEV eladások 12%-kal, 3246 példányra csökkentek. Az összes konnektoros autó 14.693 darabos eladása 58%-os növekedésnek felel meg. A hidrogén üzemanyagcellás modellek értékesítése 61%-kal, 445 autóra csökkent.

2022 első negyedévét tekintve is hasonló a helyzet, a három hónap alatt eladott 31.630 akkus villanyautó 99%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakával összevetve. A három havi eladásokban még a tölthető hibrideknél sem tapasztalható visszaesés, a 10.989 példány 84%-os növekedésnek felel meg, így az összes konnektoros autó is majdnem duplázni tudott, 95%-os növekedéssel 42.619 tölthető autót értékesítettek. Az üzemanyagcellás kategóriában az első negyedévben 29%-os a visszaesés, 1465 modellt adtak el.

Német összehasonlító teszten diadalmaskodott a Hyundai villanyautója

A legnépszerűbb tisztán elektromos modell természetesen a világ év autójának választott Ioniq 5, amelyből márciusban 7685 példány (idén összesen 20.002 db) talált gazdára. Február volt az első hónap az Ioniq 5 gyártásának történetében, amikor sikerült átlépni a 10.000 darabos értékesítést, de már 2021. novemberben és decemberben is 9000 feletti példányt értékesítettek. Ehhez képest a márciusi 7685 darab egyértelmű visszaesés, remélhetőleg csak rövid távú, ideiglenes megingásról van szó. Az európai eladásokban nem történt visszaesés, 2871 db Ioniq 5 talált gazdára kontinensünkön idén márciusban, amely folyamatos növekedés a januári 2431 és a februári 2739 példány után.

A második legnépszerűbb Hyundai villanyautó a Kona Electric lett, 3213 darabos márciusi és 9861 darabos idei első negyedéves értékesítéssel, amelyből Európának jutott 886 példány márciusban, illetve 2048 db az első negyedévben. A kifutó klasszikus Ioniqból is elkelt még 544 példány márciusban és 1691 autó idén, melyek java (1482 példány) az európai utakra került.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.