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 Az EU-ban a 2020-2024 között megengedett Co2 kibocsátási norma a személyautók szegmensében 95g/km. A flottaátlagba persze több dolog is beleszámít, de ha nagyon leegyszerűsítjük a dolgot, az a gyártó, aki ezt túllépi, iszonyú büntetéseket kénytelen fizetni. Ennek mértéke jelenleg 95 EUR/személyautó. Ez azt jelenti, hogy minden egyes – a megengedett érték felett – kibocsátott plusz grammra akár több ezer eurós büntetést lehet összehozni autónként. Ebből pedig milliárdos büntetések is összejöhetnek, ha egy gyártó nem elég éber. Ez a jelenség több szempontból is megkérdőjelezhető irányba vitte el az európai autóipart. Többek között megteremtette a „kényszer EV” kategóriát, vagyis azokat a típusokat, amelyeknek hosszú távon nem feltétlenül a vásárlók kiszolgálása a célja, sokkal inkább a flottakibocsátási átlagot és ezzel a brutális mértékű büntetést hivatottak csökkenteni. A júliusi eladási számok alapján ebbe a kategóriába sorolhatjuk a Mazda egyetlen tisztán elektromos autóját, az MX-30-at! A Mazda közzétette júliusi eladási adatait, amelyek egyértelmű csökkenést mutatnak az előző év hasonló időszakához képest. Ami azonban ennél is elképesztőbb, hogy az egyetlen villanyautójukból annál is kevesebbet sikerült eladniuk, mint amennyi ujj legtöbbünk két kezén van! Mi a baj az MX-30-cal? Amikor tavaly augusztusban hivatalosan is bemutatták az MX-30-at, mindenki izgatott volt, hiszen egy újabb, túlnyomórészt belsőégésű autókat gyártó vállalat debütált az elektromos autók piacán. A Mazda egyébként is különleges színfolt az autóiparban, hiszen szellemiségében és működésében is eltér a nagy klasszikus autógyártóktól, így joggal reménykedtünk abban, hogy egy olyan elektromos autót dobnak piacra, ami akár a márka zászlóshajójává is válhat. Nem így lett! Persze a szépséghez vagy a minőséghez nem férhet kétség, azonban a legfontosabb technikai paraméterekben elmaradt a már akkor piacon lévő versenytársaitól. A kis teljesítmény, magas fogyasztás, rendkívül alacsony hatótáv és alulméretezett akkupakk a jóval a 10 milliót is meghaladó árkategóriában nem bizonyult meggyőző kombinációnak a vásárlók szemében. Villanyautó teszt: Mazda MX-30 A katasztrofális értékesítési eredmények láttán a Mazda hangos magyarázkodásba kezdett, hogy megtalálja az autónak szánt célközönséget. Lépten-nyomon azt kezdték mantrázni, hogy az emberek úgyis csak kiegészítő járműként használják az elektromos autókat és azokkal nem mennek 70 km-nél többet naponta, így a kicsit kevesebb, mint 200 km-es hatótáv bőven elég. Vagyis szuper választás mindenkinek, akinek már van egy belsőégésű autója. Ez a stratégia sikeresnek bizonyult a potenciális vásárlók elriasztásában, akik – mint minden új felhasználó az elektromobilitásban – hatótávparában szenvednek és úgy keresik a megtehető kilométereket, mint anno a hagyományos autóválasztásnál az alacsony fogyasztást. Az MX-30 egyiket sem kínálta. Igényesen kidolgozott belső a különleges parafa betéttel. Úgy látszik a vásárlóknak ennyi nem elég! Az eredmény önmagáért beszél! A Mazda Motor Company az Egyesült Államokra vonatkozó 2022 júliusi értékesítési jelentésében közölte, hogy az MX-30-ból 8 darabot sikerült eladnia! Igen, ez nem elírás! 8 darabot! A számok egyébként összességében sem túl kecsegtetőek. A Mazda júliusban 23.393 járművet értékesített, ami 28,5%-os csökkenést jelent a tavalyi év ugyanezen hónapjához képest. Az egyetlen pozitívum a statisztikában, hogy ha a tavalyi év júliusához hasonlítjuk az Egyesült Államok MX-30 eladásait, brutális növekedést láthatunk, tekintve, hogy az akkor értékesített darabszám nulla volt. Az alábbi táblázat a 2022-es Mazda MX-30 eladások darabszámát mutatja az Egyesült Államokban: időszak január február március április május június július összesen mennyiség 33 46 101 78 35 23 8 324 A 8 darab eladott autó talán még megbocsátható lenne egy autó bevezetésekor a legelső hónapban. Végül is a GMC is mindössze egyetlen elektromos Hummert szállított le tavaly decemberben, amikor a típus debütált. Az mindenképpen látszik, hogy nehéz úgy versenyképesen ringbe szállni és vásárlókat szerezni, ha valaki csak a kötelező minimumokat teszi bele a termékébe még akkor is, ha van rá logikus magyarázata. Persze sok van még hátra az évből, ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy az ismert globális problémák miatt a Mazda is nehézkesen szállít. A típusra mindenhol minimum 6 hónapot, de egyes felszereltségek esetén akár egy évet is várni kell, így nehéz optimistának maradni. Úgy tűnik az MX-30 kiváló példája annak, hogy a pusztán az előírások teljesítése érdekében gyártott kényszervillanyosok mennyire nem felelnek meg a magas vásárlói elvárásoknak és mennyire elhanyagolhatóak a folyamatosan növekvő piacokon. 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 Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!