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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Herbert Diess állítólag az utolsó napig aktívan dolgozott a cég központjában, de végül augusztus végén el kellett köszönnie pozíciójától. Utóda, a Porschétól érkező Oliver Blume rögtön akcióba is lendült, nem akarja, hogy időt vesztegessen a vállalat.

Most a német sajtó megtudott néhány részletet az elmúlt hetek eseményeiről.

Auf Wiedersehen, Herr Diess!

A Volkswagen konszernhez hét évvel ezelőtt csatlakozott az egykori BMW fejlesztési igazgató, és augusztus végéig volt a cégcsoport vezérigazgatója. Munkája még az utolsó napokban is akadt bőven, hiszen ahogy arról nemrég beszámoltunk, a német kancellárt is elkísérte kanadai útjára, hogy a cég villanyautós jövője szempontjából fontos alapanyag-beszerzési szerződéseket írjon alá az ország ipari miniszterével, és vállalataival.

Magasszintű megállapodás garantálhatja a német márkák akkugyártását

Az Automobilwoche német szakmai lap forrásai azonban a hivatalos programon túlmenően beszámolnak az őrségváltás nem hivatalos részleteiről is.

A lap emlékeztet rá, hogy Diess hirtelen menesztése mindenkit, beleértve a cég vezetőjét is meglepetésként érte. Az évek óta folyó hatalmi harc látszólagosan tavaly decemberben lezárult azzal, hogy 2025-ig meghosszabbította a Volkswagen Csoport felügyelőbizottsága a cégvezető megbízatását. Ezzel Diess a 67. születésnapjáig, azaz a nyugdíjig maradt volna a cég élén.

Idén július 21-én viszont minden előzmény nélkül megbeszélésre hívta vezérigazgatót a felügyelőbizottság elnöke, ahol közölte vele, hogy elfogyott a bizalom és mennie kell. A döntést már másnap hivatalosan be is jelentették a közvéleménynek. A bejelentés annyira váratlan volt, hogy még a CEO legközelebbi munkatársait is hidegzuhanyként érte.

RENDKÍVÜLI: váratlanul lemondott Herbert Diess, a VW Csoport vezérigazgatója

Diess, azonban, jó katonaként, az utolsó napig végezte a feladatait, ellátogatott a hannoveri gyárba és képviselte a céget Kanadában is. Az augusztus 31-én lejáró megbízatása előtti hét csütörtökén 40 fős búcsúpartit tartottak a vezetőnek, a meghívottak listáján ott volt az utóda Oliver Blume is, akiről egyébként azt mondta, hogy a legalkalmasabb ember a munkára, maga is őt választotta volna, sőt, már korábban is beszélgetett vele arról, hogy, amikor a Porsche vezér készen áll rá, neki szeretné majd átadni a vezetést.

Legalább ennyire beszédes volt viszont, hogy kiket nem hívtak meg. Az informátorok szerint a cég személyügyi igazgatóját Gunnar Killiant például kifejezetten nem akarta ott látni a leköszönő vezér, de ugyanígy feketelistán volt a Volkswagen Csoport jogi igazgatója, Manfred Döss, a Porsche és Pisch családok, azaz a VW nagyrészvényeseinek bizalmasa – a hírek szerint kifejezetten ő kezdeményezte, erőltette Diess menesztését.

Oliver Blume és Herbert Diess

Olyan nagyon azért nem kell sajnálnunk a 63 éves szakembert: a hírek szerint szerződése értelmében az eredeti, több millió eurós juttatását 2025-ig továbbra is megkapja, csak immár tanácsadói pozícióban. Nem ez az első ilyen eset a cégnél, emlékeztet rá a német lap, 2006-ban az akkori cégvezér Bernd Pischetsrieder is nem sokkal menesztése előtt kapott új, 2012-ig tartó kinevezést, mielőtt hirtelen lapátra került volna, majd tanácsadóként tartották hivatalos állományban. Ahogy akkor, úgy most is arra számítanak, hogy a kinevezés inkább formalitás, és Diess-szel szemben az elvárás pedig az, hogy lehetőleg minél kevésbé legyen aktív, és kerülje el Wolfsburgot.

A jó zsaru

Nem csak Diess, de a Volkswagen legnagyobb befektetői is Oliver Bluméban, a Porsche márkaigazgatójában látták a cég jövőjét. Az Autombilwoche forrásai azonban úgy tudják, a szakember azzal a feltétellel vállalta el a kinevezést, hogy megtarthatja a Porsche márkavezetői pozícióját is.

Oliver Blume

Az új Volkswagen vezér ezt úgy oldja meg, hogy hat napos munkahetet vezetett be magának – három napot a sportautó gyártónál tölt Stuttgartban, hármat pedig Wolfsburgban dolgozik. Természetesen egy ekkora konszern vezetése nem lehet senkinek a másodállása, ezért ez még így is csak úgy lehetséges, hogy a cég kinevezte Arno Antlitz pénzügyi igazgatót COO-nak Blume mellé. A Chief Operating Officer általában a cégvezetés napi, technikai ügyeit viszi, így valószínű, hogy az új CEO inkább a stratégiára koncentrál majd.

Oliver Blume a portugáliai konferencián. Mindenkire számít.

A wolfsburgi központból szivárogtató informátorok szerint egyébként Diess egyik fő hibája az volt, hogy azt gondolta, ha nyomás alá helyezi az embereket, akkor jobban fognak dolgozni. Az 54 éves Blumétól azt várják, kooperatívabb lesz, és újra tudja majd szervezni, maga mellé tudja állítani a főhadiszállás vezetőségét. Az új főnök egyébként már most a csapatmunka fontosságát hangsúlyozza és arról beszélt egyik első belső levelében, hogy mindenki véleményét meg akarja hallgatni.

Az új nagyfőnök már most csütörtökön, az első munkanapján találkozott is a cég 500 fős nemzetközi vezetőgárdájával. Az éves konferenciát most a portugál fővárosban tartották, ahol Blume 10 pontban foglalta össze a legfontosabb teendőket és területeket:

10 pontos tervet osztott meg a VW Csoport új vezetője

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.