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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon

elektromos busz
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

Idén nyáron 10 db elektromos BYD autóbusszal bővült Miskolc flottája. A villanybuszok nem is jöhettek volna jobbkor az üzemeltetési költségek emelkedésének szempontjából, azonban az új buszok ellenére is hatalmas költségnövekedés terheli a közlekedési vállalatot.

Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója beszélt a Miskolci Városi Televízió Kilátó című műsorában a közlekedési társaságot érintő energiaár emelkedésről. A riportban konkrét adatok hangzottak el a dízel, sűrített földgáz (CNG), illetve tisztán elektromos autóbuszok üzemeltetési költségeiről.

Miskolc autóbuszflottája a 10 db vadonatúj szóló elektromos BYD busz mellett 75 db 6 éves CNG üzemű (40 szóló és 35 csuklós), valamint 25 db 20 éves dízelmotorral hajtott járműből áll. Eddig a legdrágábban a dízel buszok üzemeltek, 100 kilométer megtételéhez jelenleg 25.000 forintba kerül a gázolaj. 2022 januárjához képest a dízel ára 50%-kal emelkedett, a januári bruttó 442 forintról bruttó 680 forintra.

A CNG üzemű buszok üzemanyagköltsége eddig a dízelek negyede volt, azonban a társaságnak szeptember 30-án lejárt a gázvásárlási szerződése. A közbeszerzési eljárás egyetlen ajánlattevője a korábbi 137,82 forint/m³-es ár tizenkétszeresét (nettó 1725,5 forint/m³) ajánlotta, amit a cég nem tudott elfogadni. Ezért központosított közbeszerzés keretében megismételték a pályázatot, amelyre ugyan kedvezőbb, de a korábbi árnak még mindig hétszeresét jelentő árat kaptak. Ezt már kénytelenek voltak elfogadni a szolgáltatás fenntartása érdekében, így azonban a technológiából fakadóan is egyértelműen tisztább üzemű, és Miskolc esetében a jóval fiatalabb és modernebb gázbuszok üzemeltetése drágább lett az öreg dízeleknél.

Átadták Miskolc elektromos buszait

Az elektromos energia áremelkedése már egyértelműen az orosz-ukrán háború előtt megkezdődött. A korábbi években nettó 21 Ft/kWh áron kapta az áramot az MVK Zrt, amely 2022 januártól háromszorosára, 62 forintra növekedett. A közlekedési cég számára nem a 10 db elektromos busz üzemeltetése, hanem a 31 járműből álló villamos flotta üzemeltetése adja a fogyasztás javát, a villamosok évente mintegy hatmillió kWh energiát fogyasztanak el.

A jelenlegi árak mellett a BYD elektromos buszok üzemanyagköltsége a CNG buszok korábbi költségeivel nagyjából azonos szinten alakulnak, azaz a dízelek költségének negyedéből üzemelnek. Az év végén azonban új áramárak jönnek a szerződés lejáratát követően. A vezérigazgató nem számít 250 Ft/kWh alatti áramárra a 2023-as esztendőtől, így az idei ár megnégyszereződése szinte biztosra vehető, azaz januártól az elektromos buszok üzemanyagköltsége is utolérheti a dízelek költségét, amennyiben a gázolaj ára nem emelkedik tovább.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.