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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Tegnap délelőtt bemutatkozott az Audi Q8 e-tron és Q8 e-tron Sportback, melyekről nevük alapján azt hihetnénk, hogy vadonatúj modellek az ingolstadti vállalat elektromos kínálatában, pedig nem: az e-tron quattro, azaz az Audi legelső sorozatgyártású villanyautójának új, frissített változataként kerülnek piacra. Nem csupán ráncfelvarrásról van szó, hiszen a dizájn mellett a hajtáslánc is komoly fejlesztésen ment keresztül.

Az eredeti e-tron 2018-ban lépett piacra, azóta mintegy 150.000 példány talált gazdára belőle, ám elérkezett az idő, hogy még nagyobb nyomot hagyjon maga után az elektromos korszakban. Többek között javított aerodinamika, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, újragondolt dizájnelemek, nagyobb töltési teljesítmény, továbbfejlesztett villanymotorok, valamit átkonfigurált futómű segíti, hogy még több vásárlóhoz jusson el. A Q8 elnevezés felvétele azt a célt szolgálja, hogy mindenki számára egyértelművé váljon, ez a modell képviseli a az elektromos SUV-kínálat csúcsát.

A Q8 e-tron mindkét karosszériaváltozatban három hajtásvariánssal lesz kapható: az 50-es típusjelzésű járművek Boost módban 250 kW leadására képesek 664 Nm nyomatékkal, hatótávolságuk pedig 491 km az SUV, és 505 km a Sportback esetében.

Az 55-ös e-tronok csúcsteljesítménye 300 kW 664 Nm nyomatékkal, de a nagyobb akkunak köszönhetően a hatótávolságuk is nagyobb, 582 és 600 km.

Ezeket a típusokat két motor hajtja, de három villanymotorral is kapható lesz a modell: az SQ8 e-tron és SQ8 Sportback e-tron maximális teljesítménye 370 kW, 973 Nm azonnal elérhető forgatónyomatékkal. Egy töltéssel 494, illetve 513 km hatótáv érhető el velük, végsebességük pedig 210 km/h a szoftveres gyári limit miatt.

Az új Audi Q8 e-tron áttervezett hátsó aszinkron motorral érkezik, ami annyit tesz, hogy az elektromágneses teret létrehozó tekercsekből 12 helyett immár 14 van, amely hatékonyabb működést tesz lehetővé.

Az igazán észrevehető különbség azonban az akkumulátornál keresendő, ugyanis lényeges kapacitásnövekedés történt és az akkumulátor-menedzsmentrendszer módosításának köszönhetően az ügyfelek által hasznosítható akkumulátorkapacitás is nőtt. A Q8 50 e-tron akkumulátorának tárolókapacitása nettó 89 kilowattóra (bruttó 95 kWh) lett, míg a Q8 55 e-tron és SQ8 e-tron nettó 106 kWh-val (bruttó 114 kWh) rendelkeznek.

Az Audi Q8 50 e-tron 150 kW maximális töltési teljesítményt képes elérni egy villámtöltő-állomáson, ám a Q8 55 e-tronnal és az SQ8 e-tronnal akár 170 kW-tal is fogadhatják majd az elektromosságot a tulajdonosok. A nagy akkumulátor tízről 80 százalékra tölthető fel nagyjából 31 perc alatt, ami ideális körülmények között 420 kilométeres hatótávnak felel meg (WLTP szerint). Váltóáramú töltőállomáson 11 kW-tal tölthető az autó, de elérhető lesz 22 kW-os váltakozó áramú töltési opció is. A Plug&Charge funkció az alapfelszereltség része.

A külső dizájn módosításánál elsősorban az aerodinamika javítására koncentráltak a tervezők: a légellenállási tényező 0,28-ról 0,27-re csökkent az SUV-nál, a Sportbacknél pedig ennél is jelentősebb eredményt értek el, hiszen a korábbi 0,26 helyett 0,24-es Cw-értékkel dicsekedhet a villanyautó.

A Q8 e-tron 4,915 méter hosszú, 1,937 méter széles, és 1,633 méter magas, a Sportback testvére nála 14 mm-rel alacsonyabb, valamint a trimotoros típusok dimenziói is eltérőek: az SQ8 e-tron és az SQ8 Sportback e-tron két milliméterrel alacsonyabb és 39 milliméterrel szélesebb a kétmotoros változatoknál. A hátsó csomagtérben 569/528 liter hely áll rendelkezésre, elöl a frunk pedig további 62 litert kínál.

A november közepétől megrendelhető új Audi Q8 e-tron és Audi Q8 Sportback e-tron piaci bevezetése a tervek szerint 2023. február végén indul Németországban és a legfontosabb európai piacokon. Az USA-ban a modell várhatóan április végén kerül piacra. Az Audi Q8 e-tron alapára Németországban 74.400 euró lesz.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.