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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Jövőre teljesen megújulhat a Tesla Model 3

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

Projekt Highland – ez az új Model 3 kódneve. Az értesülés maga nem teljesen új, ahogy a Tesla Daily podcast emlékeztet rá, Rob Maurer már szeptemberben beszámolt az AutoForecastSoltuions (AFS) beszállítói anyagokra hivatkozó táblázatáról, ami ezzel a kódnévvel illette az megújuló hármast, illetve Highland 2 néven hivatkozott a 2027-es következő nagyobb ráncfelvarrásra.

A Reuters is részben az AFS szakértőivel folytatott beszélgetéseire épít, az igazi újdonság azonban az, hogy az ott 2024 novemberében jelzett fremonti gyártással szemben a hírügynökség úgy tudja, Sanghajban már 2023 harmadik negyedévében megkezdődik a gyártás.

Logikus, de nem biztos

A Reuters hírében felsorolt információk első olvasatra abszolút logikusnak tűnnek és forrásaik elvileg a részleteket ismerő, de anonimitást kérő emberek voltak – szóval innentől kezdve az olvasó dönti el, bízik-e benne, hogy a hírügynökség megbizonyosodott róla, hogy nem verik át, tényleg valós adathoz hozzáférő egyének informálják-e. Azonban még amennyiben helytállóak is az információk, érdemes emlékeztetni rá, hogy az autógyártók belső tervei változhatnak, bármikor átütemezhetik őket. Tehát mérget ne vegyünk rá, de a megosztott értesülés egyezik azzal, amit korábban gondoltunk a majdani frissítésről.

Eszerint a most ötéves típus teljesen meg fog újulni, hasonlóan ahhoz ahogy anno 2016-ban, majd 2021-ben a Model S/X frissült.

Azaz, a felszín alatt jelentős változások történnek, és valamennyire a külső is frissül. Utóbbi kapcsán azt írják, a cég tisztában van vele, hogy hiába kapják meg a kocsik a legújabb szoftververziókat, ahhoz, hogy a vásárlók szemében újdonságnak hasson az autó, módosítaniuk kell a kocsi megjelenésén is.

Ez utóbbi mondjuk nem igazán jellemző a gyártóra, az utolsó nagyobb külső változás a típusaikon a 2016-ban bevezetett új Tesla orr volt, amiről eltűnt a kamu hűtőrács.

A frissítés kapcsán a fő hangsúly a gyártás komplexitásának és a gyártási költségek csökkentésén lesz, így valószínűsíthető az első-hátsó présöntvény, a strukturális akkupakk és a 4680-as cellák használata.

A Reuters emlékeztet rá, hogy az elmúlt negyedévben a Tesla nyolcszor annyit keresett autóin, mint a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota. (Ezek az összehasonlítások véleményünk szerint súlyosan pontatlanok, mivel általában egyszerűen a cégek adózott nyereségét osztják el az eladott autók darabszámával, figyelmen kívül hagyva hogy ezek a vállalatok sokszor más üzletágakkal, termékekkel is rendelkeznek, amelyek eredménye szerepel a nyereségben).

Erősödő verseny

A Model 3 az utóbbi időben egy igen sűrű kínai prémium villanyautós szegmensben versenyez, eladásai 9 százalékkal, 101 ezer darabra csökkentek az év első 10 hónapjában a helyi piacon. A típus legnagyobb versenytársa a házon belüli SUV testvér, amit a kategória népszerűsége okán többért lehet eladni, miközben olcsóbb gyártani. Az Y-t már régóta hátsó présöntvénnyel készítik Kínában és Berlinben, Austinban pedig már gyártják a még kevesebb költséggel készülő strukturális akkupakkos változatot is. Eközben a hármas még mindig az eredeti, 2017-es gyártástechnológián van. Elon Musk már évekkel ezelőtt utalt rá, hogy egy következő nagy frissítéskor valószínűleg a Model 3 is megkapja az Y új szerkezetét, azonban pontosan azért, mert ezek a módosítások az autó alapjait érintik, és a gyártósorok részleges cseréjével is járnak, ez nem egy triviális facelift során történik majd meg.

Austini Model Y gyártósor. Forrás: Tesla

Az elmúlt időszakban a Tesla az árai mérséklésével és egyéb kedvezmények, például biztosítás, vagy ajánlói bónuszok bevezetésével válaszolt a kínai piac kihívásaira. Ez minden bizonnyal csökkenti az autókon realizált nyereséget, de a vállalat rendkívül magas nyereséggel üzemel, így van miből engedniük. Ez viszont nem minden versenytársról mondható el. Kínai lapértesülések szerint például az Xpeng, a NIO és a Li Auto nyomás alá kerülhet a növekvő lítium árak, a COVID lezárások és a Tesla által indított árháború miatt. De nyugaton sem sokkal jobb a helyzet, a GM például azt várja, hogy 2025-től lehet nyereséges villanyautós kínálata, a Ford jelenleg veszteséggel gyártja a Mach-e SUV-t, és májusban még a Volkswagen is csak arról mert óvatosan beszélni, hogy előbb érheti el a hagyományos autói nyereségességét a villanyautós biznisz mint tervezték.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.