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
auto

Jövőre teljesen megújulhat a Tesla Model 3

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

Projekt Highland – ez az új Model 3 kódneve. Az értesülés maga nem teljesen új, ahogy a Tesla Daily podcast emlékeztet rá, Rob Maurer már szeptemberben beszámolt az AutoForecastSoltuions (AFS) beszállítói anyagokra hivatkozó táblázatáról, ami ezzel a kódnévvel illette az megújuló hármast, illetve Highland 2 néven hivatkozott a 2027-es következő nagyobb ráncfelvarrásra.

A Reuters is részben az AFS szakértőivel folytatott beszélgetéseire épít, az igazi újdonság azonban az, hogy az ott 2024 novemberében jelzett fremonti gyártással szemben a hírügynökség úgy tudja, Sanghajban már 2023 harmadik negyedévében megkezdődik a gyártás.

Logikus, de nem biztos

A Reuters hírében felsorolt információk első olvasatra abszolút logikusnak tűnnek és forrásaik elvileg a részleteket ismerő, de anonimitást kérő emberek voltak – szóval innentől kezdve az olvasó dönti el, bízik-e benne, hogy a hírügynökség megbizonyosodott róla, hogy nem verik át, tényleg valós adathoz hozzáférő egyének informálják-e. Azonban még amennyiben helytállóak is az információk, érdemes emlékeztetni rá, hogy az autógyártók belső tervei változhatnak, bármikor átütemezhetik őket. Tehát mérget ne vegyünk rá, de a megosztott értesülés egyezik azzal, amit korábban gondoltunk a majdani frissítésről.

Eszerint a most ötéves típus teljesen meg fog újulni, hasonlóan ahhoz ahogy anno 2016-ban, majd 2021-ben a Model S/X frissült.

Azaz, a felszín alatt jelentős változások történnek, és valamennyire a külső is frissül. Utóbbi kapcsán azt írják, a cég tisztában van vele, hogy hiába kapják meg a kocsik a legújabb szoftververziókat, ahhoz, hogy a vásárlók szemében újdonságnak hasson az autó, módosítaniuk kell a kocsi megjelenésén is.

Ez utóbbi mondjuk nem igazán jellemző a gyártóra, az utolsó nagyobb külső változás a típusaikon a 2016-ban bevezetett új Tesla orr volt, amiről eltűnt a kamu hűtőrács.

A frissítés kapcsán a fő hangsúly a gyártás komplexitásának és a gyártási költségek csökkentésén lesz, így valószínűsíthető az első-hátsó présöntvény, a strukturális akkupakk és a 4680-as cellák használata.

A Reuters emlékeztet rá, hogy az elmúlt negyedévben a Tesla nyolcszor annyit keresett autóin, mint a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota. (Ezek az összehasonlítások véleményünk szerint súlyosan pontatlanok, mivel általában egyszerűen a cégek adózott nyereségét osztják el az eladott autók darabszámával, figyelmen kívül hagyva hogy ezek a vállalatok sokszor más üzletágakkal, termékekkel is rendelkeznek, amelyek eredménye szerepel a nyereségben).

Erősödő verseny

A Model 3 az utóbbi időben egy igen sűrű kínai prémium villanyautós szegmensben versenyez, eladásai 9 százalékkal, 101 ezer darabra csökkentek az év első 10 hónapjában a helyi piacon. A típus legnagyobb versenytársa a házon belüli SUV testvér, amit a kategória népszerűsége okán többért lehet eladni, miközben olcsóbb gyártani. Az Y-t már régóta hátsó présöntvénnyel készítik Kínában és Berlinben, Austinban pedig már gyártják a még kevesebb költséggel készülő strukturális akkupakkos változatot is. Eközben a hármas még mindig az eredeti, 2017-es gyártástechnológián van. Elon Musk már évekkel ezelőtt utalt rá, hogy egy következő nagy frissítéskor valószínűleg a Model 3 is megkapja az Y új szerkezetét, azonban pontosan azért, mert ezek a módosítások az autó alapjait érintik, és a gyártósorok részleges cseréjével is járnak, ez nem egy triviális facelift során történik majd meg.

Austini Model Y gyártósor. Forrás: Tesla

Az elmúlt időszakban a Tesla az árai mérséklésével és egyéb kedvezmények, például biztosítás, vagy ajánlói bónuszok bevezetésével válaszolt a kínai piac kihívásaira. Ez minden bizonnyal csökkenti az autókon realizált nyereséget, de a vállalat rendkívül magas nyereséggel üzemel, így van miből engedniük. Ez viszont nem minden versenytársról mondható el. Kínai lapértesülések szerint például az Xpeng, a NIO és a Li Auto nyomás alá kerülhet a növekvő lítium árak, a COVID lezárások és a Tesla által indított árháború miatt. De nyugaton sem sokkal jobb a helyzet, a GM például azt várja, hogy 2025-től lehet nyereséges villanyautós kínálata, a Ford jelenleg veszteséggel gyártja a Mach-e SUV-t, és májusban még a Volkswagen is csak arról mert óvatosan beszélni, hogy előbb érheti el a hagyományos autói nyereségességét a villanyautós biznisz mint tervezték.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.