Jövőre teljesen megújulhat a Tesla Model 3

Projekt Highland – ez az új Model 3 kódneve. Az értesülés maga nem teljesen új, ahogy a Tesla Daily podcast emlékeztet rá, Rob Maurer már szeptemberben beszámolt az AutoForecastSoltuions (AFS) beszállítói anyagokra hivatkozó táblázatáról, ami ezzel a kódnévvel illette az megújuló hármast, illetve Highland 2 néven hivatkozott a 2027-es következő nagyobb ráncfelvarrásra.

A Reuters is részben az AFS szakértőivel folytatott beszélgetéseire épít, az igazi újdonság azonban az, hogy az ott 2024 novemberében jelzett fremonti gyártással szemben a hírügynökség úgy tudja, Sanghajban már 2023 harmadik negyedévében megkezdődik a gyártás.

Logikus, de nem biztos

A Reuters hírében felsorolt információk első olvasatra abszolút logikusnak tűnnek és forrásaik elvileg a részleteket ismerő, de anonimitást kérő emberek voltak – szóval innentől kezdve az olvasó dönti el, bízik-e benne, hogy a hírügynökség megbizonyosodott róla, hogy nem verik át, tényleg valós adathoz hozzáférő egyének informálják-e. Azonban még amennyiben helytállóak is az információk, érdemes emlékeztetni rá, hogy az autógyártók belső tervei változhatnak, bármikor átütemezhetik őket. Tehát mérget ne vegyünk rá, de a megosztott értesülés egyezik azzal, amit korábban gondoltunk a majdani frissítésről.

Eszerint a most ötéves típus teljesen meg fog újulni, hasonlóan ahhoz ahogy anno 2016-ban, majd 2021-ben a Model S/X frissült.

Azaz, a felszín alatt jelentős változások történnek, és valamennyire a külső is frissül. Utóbbi kapcsán azt írják, a cég tisztában van vele, hogy hiába kapják meg a kocsik a legújabb szoftververziókat, ahhoz, hogy a vásárlók szemében újdonságnak hasson az autó, módosítaniuk kell a kocsi megjelenésén is.

Ez utóbbi mondjuk nem igazán jellemző a gyártóra, az utolsó nagyobb külső változás a típusaikon a 2016-ban bevezetett új Tesla orr volt, amiről eltűnt a kamu hűtőrács.

A frissítés kapcsán a fő hangsúly a gyártás komplexitásának és a gyártási költségek csökkentésén lesz, így valószínűsíthető az első-hátsó présöntvény, a strukturális akkupakk és a 4680-as cellák használata.

A Reuters emlékeztet rá, hogy az elmúlt negyedévben a Tesla nyolcszor annyit keresett autóin, mint a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota. (Ezek az összehasonlítások véleményünk szerint súlyosan pontatlanok, mivel általában egyszerűen a cégek adózott nyereségét osztják el az eladott autók darabszámával, figyelmen kívül hagyva hogy ezek a vállalatok sokszor más üzletágakkal, termékekkel is rendelkeznek, amelyek eredménye szerepel a nyereségben).

Erősödő verseny

A Model 3 az utóbbi időben egy igen sűrű kínai prémium villanyautós szegmensben versenyez, eladásai 9 százalékkal, 101 ezer darabra csökkentek az év első 10 hónapjában a helyi piacon. A típus legnagyobb versenytársa a házon belüli SUV testvér, amit a kategória népszerűsége okán többért lehet eladni, miközben olcsóbb gyártani. Az Y-t már régóta hátsó présöntvénnyel készítik Kínában és Berlinben, Austinban pedig már gyártják a még kevesebb költséggel készülő strukturális akkupakkos változatot is. Eközben a hármas még mindig az eredeti, 2017-es gyártástechnológián van. Elon Musk már évekkel ezelőtt utalt rá, hogy egy következő nagy frissítéskor valószínűleg a Model 3 is megkapja az Y új szerkezetét, azonban pontosan azért, mert ezek a módosítások az autó alapjait érintik, és a gyártósorok részleges cseréjével is járnak, ez nem egy triviális facelift során történik majd meg.

Austini Model Y gyártósor. Forrás: Tesla

Az elmúlt időszakban a Tesla az árai mérséklésével és egyéb kedvezmények, például biztosítás, vagy ajánlói bónuszok bevezetésével válaszolt a kínai piac kihívásaira. Ez minden bizonnyal csökkenti az autókon realizált nyereséget, de a vállalat rendkívül magas nyereséggel üzemel, így van miből engedniük. Ez viszont nem minden versenytársról mondható el. Kínai lapértesülések szerint például az Xpeng, a NIO és a Li Auto nyomás alá kerülhet a növekvő lítium árak, a COVID lezárások és a Tesla által indított árháború miatt. De nyugaton sem sokkal jobb a helyzet, a GM például azt várja, hogy 2025-től lehet nyereséges villanyautós kínálata, a Ford jelenleg veszteséggel gyártja a Mach-e SUV-t, és májusban még a Volkswagen is csak arról mert óvatosan beszélni, hogy előbb érheti el a hagyományos autói nyereségességét a villanyautós biznisz mint tervezték.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.