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 Brüsszelben leleplezték a Mazda MX-30 tölthető hibrid változatát, melyet műszaki jellemzői alapján inkább hatótávnövelős elektromos autónak illene nevezni. Az újdonság fele akkora akkut kapott, mint a két éve bemutatott tisztán elektromos MX-30. Az újdonság legfőbb érdekessége, hogy az elektromos energiát előállító benzines erőforrás egy 830 cm3 lökettérfogattal rendelkező bolygódugattyús motor. A benzinmotor maximális teljesítménye 55 kW (75 LE), 4700 fordulaton, legnagyobb nyomatéka 4000-es fordulatszámon 116 Nm, azonban ezeknek az adatoknak az autó menetteljesítménye szempontjából nincs jelentősége. A benzinmotor ugyanis nem hajtja közvetlenül a kerekeket, csak áramot termel. A kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 125 kW (167 LE), nyomatéka 260 Nm, amely 9,1 másodperces 0-100 km/h gyorsuláshoz elegendő, a végsebesség pedig 140 km/h-ban korlátozott. Az elektromos motor tápellátását a Wankel-motor mellett egy 17,8 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor biztosítja, ami épp fele a tisztán elektromos változat 35,5 kWh-s akkujának. Elektromos üzemben a WLTP mérési ciklus szerinti hatótáv 85 kilométer, amely az 50 literes benzintanknak köszönhetően 600 kilométer fölé növelhető. Ezen adatok alapján a Wankel elég torkos, körülbelül 9 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként. A Mazda 21 grammos CO2 kibocsátást ad meg 100 kilométerre, ami arra utal, hogy egy átlagos felhasználótól azt remélik, hogy 100 kilométerenként kevesebb, mint 1 liter benzint fog felhasználni. A járművezető három üzemmód közül választhat: Normal, EV (elektromos) és Charge (töltés). Az autó töltési paraméterei plug-in hibrid létére kifejezetten impozánsak, 11 kW-os fedélzeti töltő is elérhető, amellyel a töltési idő kb. másfél óra. Akinek csak egyfázisú töltési lehetősége van, maximum 7,4 kW-tal töltheti az akkut, ennél azonban érdekesebb, hogy a DC töltés lehetősége is megmaradt, így maximum 36 kW teljesítménnyel mintegy 25 perc alatt feltölthető 20-ról 80 százalékra az akku. Az autó külső áramforrásként is igénybe vehető, maximum 1500 W fogyasztóval terhelve. Az MX-30 e-Skyactiv R-EV tömege 1703 kg, amely hajszálnyival kevesebb, mint a tisztán elektromos változat 1720 kilós tömege. Ez alapján azt feltételezhetjük, hogy a hibrid változatban a Wankel erőforrás és kapcsolódó alkatrészek (pl. 50 literes benzintartály) nagyságrendileg annyit nyomhatnak, mint az autó akkumulátora. A forgalmazás kezdetén egy speciális, Edition R kivitel is megvásárolható lesz, amely a fekete alapszínt bordó betétekkel kombinálja, ezzel emlékezve a Mazda első személyautójára, amely a Mazda R360 Coupe volt. A különleges meghajtásra a szőnyegen és a fejtámlákon bolygódugattyús forgórészre emlékeztető embléma hívja fel a figyelmet. A Mazda MX-30 tisztán elektromos változatáról készült tesztünk ide kattintva olvasható. Villanyautó teszt: Mazda MX-30 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!