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
auto
2024. 03. 02. szombat

Csődbe ment a villanyautós startup

Alighogy arról adhattunk hírt, hogy feltámadhat a Lightyear, a napelemes autót építő holland cég, rossz hírek érkeztek a német Sono Motors felől.

Idáig próbáltak talpon maradni, de elfogyott a pénz.

Újabb csőd

Alig pár órával azután, hogy megírtuk a Lightyear csődvédelmi eljárás alatt végrehajtott átalakításoknak köszönhető megmenekülését, máris itt az újabb rossz hír: csődöt jelentett a szintén napelemes borítású járművekben utazó Sono Motors.

A német cég korábban többféle termékcsaládot fejlesztett, volt egy olyan elgondolásuk, hogy kamionokat és teherautókat szerelnek fel napelemmel, ami ha más nem, a hűtött árú szállításához elegendő energiát termelhet, így csökkentve a dízelek fogyasztását. Az elképzelés már csak azért is jópofa volt, mert így álló helyzetben sem kellett volna a motort járatni, hogy ne olvadjon ki az áru.

A vállalat emellett fejlesztett egy Sion nevű napelemes autót is, ám azt a projektet már pár hónapja feladták, és úgy volt, hogy teljes egészében a teherautós átépítésekre fókuszálnak. A vállalat pénzügyi gondjai már egy ideje nyilvánvalóak voltak, tavaly év végén már csak kevesebb, mint 30 millió euró volt a bankszámlájukon, április 21-én pedig a teljes felügyelőbizottság lemondott.

Sion

Most hétfőn azonban már arról számolt be a cég, hogy május 15-ével az illetékes müncheni bíróságon csődvédelmet kért, és ennek keretein belül működnek tovább. A vállalat képviselői azt mondják, hogy mindent megtettek, hogy tőkét vonjanak be, ám az amerikai Silicon Valley Bank csődje, a svájci Credit Suisse körüli botrány, valamint a tőkepiac egyéb kedvezőtlen folyamatai mellett erre végül nem volt lehetőség. A fő problémát a Sion program költségei jelentették, amelyek komoly adósságot halmoztak fel.

A cég vezetését most egy erre szakosodott társaság vette át, amely megpróbál megegyezni a követelésekről, és kísérletet tesznek rá, hogy megmentsék a cég egy részét. Hogy ez sikerül-e, és a Lightyearhez hasonlóan kapnak-e még egy esélyt, az majd elválik.

Mégis lesz megfizethető napelemes villanyautó?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.