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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

A Tesla töltőire vált a Ford

2023. 05. 26 - Biró Balázs - 0
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

Olyan bejelentésre ébredtünk itt Európában ma reggel, ami alapjaiban forgathatja fel az észak-amerikai villanyautó piacot, és könnyen lehet, hogy a CCS szabvány végét is jelenti a kontinensen.

A Ford ügyfelei lesznek a legnagyobb nyertesek, de nyilván a Teslának is megéri a megállapodás.

Egyedül nem megy

2024 elejétől a Ford észak-amerikai villanyautó tulajdonosai mintegy 12.000 Tesla Superchargerhez férnek majd hozzá, mégpedig hamarosan már nem adapterek segítségével, hanem közvetlenül,

a Ford ugyanis a 2025-ös modellévtől az NACS-re, azaz a Tesla töltőcsatlakozójára vált az amerikai piacon. Új autói már ezzel készülnek majd.

Nehéz túlértékelni a bejelentés súlyát.

A villany-Fordok tulajdonosai gyakorlatilag teljesen Tesla-szerű élményt kaphatnak, a Model 3 gyártója ugyanis API hozzáférést is biztosít a riválisnak. Így a Mache-e, az F-150 Lightning, az elektromos Transit, valamint a soron következő Ford modellek is valószínűleg rendelkeznek majd a Teslák útvonal és töltőtervező képességeivel, és tokenek illetve bankkártyák nélkül, a Plug & Charge rendszerhez hasonlóan tudnak majd egyszerűen tölteni.

NACS azaz a Tesla amerikai töltője. Forrás: Tesla

A hivatalos sajtóközleményen túl a Ford elnöke, Jim Farley, és a Tesla vezetője, Elon Musk közös Twitteres bejelentést is tettek, ahol a podcast szerű beszélgetés során kérdezhettek is az ahhoz csatlakozó felhasználók. Ennek során Musk utalt rá, hogy másokkal is tárgyalnak az NACS használatáról, de konkrétumokat nem osztott meg.

Forrás: Ford

A Ford sajtóközleménye méltatta a Tesla úttörő szerepét a töltőhálózat kiépítése terén, és hangsúlyozta, hogy így a 10 ezer jelenlegi oszlop mellett, további 12 ezerhez férnek majd hozzá ügyfelei. A Model e elektromos üzletág vezetője a sajtóanyagban kiemelte a Superchargerek kiemelkedő megbízhatóságát és rendelkezésre állását, valamint azt is, hogy az NACS csatlakozó sokkal kisebb és könnyebb, mint a CCS, így ügyfeleik sokkal kényelmesebben tudnak majd tölteni a jövőben.

Ennyit az esélyekről

Amikor a Tesla tavaly novemberben NACS-re, azaz Észak-Amerikai Töltőszabványra keresztelte immár egy évtizede használt csatlakozóját, majd az ehhez kapcsolódó szabadalmakat nyilvánossá tette, részletes cikkben foglalkoztunk a bejelentéssel, és a szabvány előnyeivel.

Bárki lemásolhatja a Tesla csatlakozóját Amerikában

A Tesla nem csak a legnagyobb töltőhálózat üzemeltetője a kontinensen, de állomásain sokszor több tucat oszlop üzemel, és ezek többnyire 150-250 kW teljesítményű villámtöltők. Legnagyobb helyszínük egyszerre 100 autót tud kiszolgálni.

A Supercharger hálózat előnye, hogy 99,95 százalékos a rendelkezésre állása és az oszlopok automatikusan azonosítják az autót és az ügyfél fiókját. Így nincs szükség appok, tokenek, vagy bankkártyák használatára, csak bedugjuk a kocsit és az tölt.

Az Egyesült Államokban nincs az európaihoz hasonló kötelező mandátum, amely előírná a CCS használatát az autógyártóknak, bár a töltők telepítéséhez biztosított szövetségi szintű támogatások és pályázatok általában megkövetelik ezt. A Tesla már Amerikában is elkezdte megnyitni saját, NACS-t használó hálózatát, ám ennek használatához adapterekre van szüksége más márkák tulajdonosainak. Az autógyártó nemrég azonban megkezdte a V4-es Superchargerek telepítését, és a V3-asok utólagos módosítását, így elérhetővé válik egy beépített adapter is magán az oszlopon.

Azzal, hogy a Ford nem csak egyszerűen a hálózathoz kap a jövő évtől hozzáférést, de 2025-től teljesen az NACS-re is vált, sokkal egyszerűbb lesz villanyautósai élete. A villanyautók terjedésének legnagyobb akadály a Superchargereken kívüli töltőhálózatok megbízhatatlansága, és kiépítettsége. Egy korábbi statisztika szerint a Tesla hálózatában 60 százalékkal több DC töltőoszlop van, mint az összes többiben együttvéve.

A megállapodás következményei azonban ennél messzebbre is vezethetnek.

CCS

Tavalyi cikkünkben nem sok, inkább csak matematikai esélyt adtunk annak, hogy kisebb startupokon kívül a nagyok közül bárki is komolyan elgondolkozna azon, hogy a Tesla csatlakozójára váltson, ám az élet ránk cáfolt. A Ford lépése döntő lehet az amerikai töltők jövője szempontjából, hiszen az ország második legnagyobb villanyautó gyártójáról beszélünk, amely egyben az egyik legnagyobb autógyártó is azon a piacon. Könnyen lehet, hogy, ha Musk sejtetése megállapodásokhoz vezet, akár a GM, vagy a Stellantis is követheti a példát, a CCS szabvány pedig a CHAdeMO sorsára juthat a kontinensen. Az Egyesült Államokban futó villanyautók nagyjából kétharmada Tesla, így ha az NACS felé mozdulna el a többi gyártó, az átállás átmenti időszaka sokkal kevésbé lenne kényelmetlen a villanyautósoknak, mintha az az ellenkező irányban történne.

A megállapodás anyagi részletei egyelőre nem ismertek, de nyilván nem ingyen volt nagylelkű Musk cége. Korábban úgy nyilatkozott a Tesla vezetője, hogy mindenkit tárt karokkal várnak a töltőhálózatukba, aki hajlandó beszállni annak építési és fenntartási költségeibe. Amikor a vállalat először bejelentette a töltőhálózata európai megnyitását, sok kétkedő azt várta, hogy ezzel elfogy a cég vélt vagy valós versenyelőnye, ám az eladási számok erre rácáfoltak, meredeken emelkednek a kontinensünkön. Hogy Amerikában hogy alakul most át a piac, az majd elválik, az viszont biztos, hogy a jövőben minden elektromos Ford pénzt termel a Teslának is.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.