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
auto
2024. 04. 24. szerda

Premier: BMW i5 az új ötös sorozat legerősebb tagja

elektromos autó

A BMW bemutatta új 5-ös sorozatát, amely most először tisztán elektromos modellekkel is jelentkezik.

Októberben kezdődik a piaci bevezetés.

Nem mellékes

A BMW 5-ös sorozata talán az egyik legfontosabb széria a márka portfoliójában – még akkor is, ha darabszámra biztosan több SUV fogy, mint szedán. Éppen ezért jó lenyomata a változó időknek, hogy az 51 éves széria új, nyolcadik generációjának zászlóshajója elektromos.

De ne szaladjunk ennyire előre.

Az új BMW 5-ös és i5-ös modellek a cég német, dingolfingi gyárában készülnek, és októbertől kerül sor a piaci bevezetésükre. Kezdetben két tisztán elektromos, és három belsőégésű motoros modell lesz kapható Európában, 2024-ben aztán érkeznek plug-in hibridek,  és kombik is belőle.

Az autó, ahogy ilyenkor, generációváltásnál lenni szokott meg is nőtt, és bár még hivatalosan a felső-középosztályba tartozik, közel 10 centivel hosszabb lett, mint elődje, és most már 5,06 méteres. A típus széltében is nőtt három centit, 1,9 méteres, magassága pedig 1,51 méter, szóval ez nem crossover, hanem egy szedán – mégpedig négyajtós.

Kívül talán a márka egyes újabb modelljeivel ellentétes, visszafogott dizájn a legfeltűnőbb. Bár a vesékből rendelhető LED-es megvilágítású kerettel szerelt verzió is, most nem egy arculcsapott hódot, hanem egy elegáns nagyautót kaptunk.

Belül újratervezett kormánykerék, interaktív fénycsík, és egy 12,3 illetve egy 14,9 collos kijelző fogadja az utasokat, amelyek egy a sofőr felé ívelő üveglap mögött kaptak helyet.

A gyártó kiemelte az új digitális szolgáltatásokat, többek között a videójátékokat, illetve a Bundesliga TV csatornát, de az is jól mutatja a hangsúlyeltolódásokat, hogy az autót 5G mobilkapcsolattal és két antennával szerelik – feláras extra a négyantennás verzió, ami feltehetőleg stabilabb mobilkapcsolatot biztosít. Az autó belső kamerájának képét, felvételeit átküldhetjük mobiltelefonunkra is.

A kor szellemével haladva már a BMW 5-ös széria is elérhető teljesen vegán belsővel, a szinte láthatatlan szellőzőkkel, négy USB-C csatlakozóval, de felár ellenében panoráma üvegtetőt, B&W hangrendszert, és megannyi extrát rendelhetünk.

A csomagtartó 490 literes.

A vezetéstámogató rendszerekből is a márka legújabb fejlesztését kapta meg az ötös sorozat, a Highway Assist nevű rendszer, amely az Egyesült Államokban, Kanadában és Németországban lesz elérhető 130 km/h sebességig képes kormányozni és a sebességet szabályozni, valamint önállóan sávot is vált, ezt csak a szemünkkel kell jóváhagyni. Az autó parkolását, legfeljebb 200 méterről, a telefonunkról is vezérelhetjük.

Villanyos

Európában hagyományos hajtással a benzines 520i mild hibrid, és a dízel 540d mild hibrid lesz kapható – utóbbinak készül xDrive összkerekes verziója is. Európában ennyi a konnektor nélküli változatok listája, de a világ más régióiban lesz 530i és 550i verzió is. Hozzánk 2024 tavaszán érkezik két plug-in hibrid, az 530e és 550e xDrive, 80-100 km közötti tisztán elektromos WLTP hatótávval.

Ami minket viszont jobban érdekel az a tisztán elektromos modellek listája – ezek a típusok ráadásul már októberben, a forgalmazás kezdetén megjelennek.

Az alapmodell i5 eDrive 40 hátsókerék hajtású, 230 kW (313 LE) teljesítményű, 6,0 másodperc a gyorsulása, 193 km/h  végsebessége, és a 400 voltos rendszeren üzemelő, nettó 81,2 kWh kapacitású aksival akár 582 km WLTP hatótávra képes.

A legerősebb 5-ös BMW viszont az i5 M60 xDrive modell lesz, amely két villanymotorral, összesen 380 kW (517 LE) teljesítményre képes. Az akkuméret a sportverzióban változatlan, így a hatótáv 516 kilométerre csökken, ám a gyorsulás 3,8 másodpercre javul, a végsebesség pedig 230 km/h-ra nő. Az M60 adaptív felfüggesztést is kapott.

Az AC töltés teljesítménye 11, felár ellenében 22 kW, a villámtöltés pedig 205 kW csúcsteljesítménnyel működik.  A vállalat okos otthoni töltőt is kínál, amely képes akkor tölteni, amikor a napelemes rendszerünk épp túltermel, jövőre pedig olyan okos lesz, hogy kezeli a különböző, időszakosan sávos elektromos tarifákat is. A BMW i5 már ismeri a Plug&Charge szabványt is, azaz a megfelelő szerződés birtokában, az ezt támogató oszlopokon csak bedugjuk a kocsit, és már tölthetünk is, a díjat pedig automatikusan beterhelik a számlánkra.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.