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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Itt a Škoda elektromos SUV-jának új csúcsváltozata

elektromos autó

Enyaq L&K néven mutatta be tegnap az elektromos szabadidő-autójának legújabb változatát a Škoda, amelyet számos külső és belső dizájnelem, valamint jelentős mértékű műszaki fejlesztések különböztetnek meg a család többi tagjától. A furcsa névadással a cseh autómárka történelmének kezdetéhez nyúlik vissza, az L és a K ugyanis a Škoda Auto elődjét megalapító két úriember, Václav Laurin és Václav Klement vezetéknevének kezdőbetűit jelöli.

A vadonatúj Škoda Enyaq L&K-t új villanymotorral és akkumulátorral szerelték fel a csehek. A 85-ös típusjelzésű, hátsókerék-meghajtású változat 6,7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, azaz majdnem két másodpercet ráver a szintén hátsókerekes Enyaq iV 80-ra. Ennek oka abban keresendő, hogy az L&K teljesítménye 210 kW (szemben az Enyaq iV 80-as típus 150 kilowattjával). Az Enyaq L&K 85x összkerékhajtású, és 6,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de teljesítménye ugyanúgy 210 kW, ami mögött vélhetően egy szoftveres korlátozás rejtőzik. A jármű végsebessége 180 km/h.

A Škoda új akkumulátort is említ, erről azonban bővebb részleteket nem árult el. Arra viszont fény derült, hogy az új aksi jótékony hatással van a hatótávra – az L&K 85 570 kilométert, a 85x pedig 550 kilométert tud elmenni egy feltöltéssel. A csehek a töltési görbét is optimizálták, ennek köszönhetően kevesebb mint 30 perc alatt 10%-ról 80%-ra tölthető az aksi.

Az Enyaq Laurin & Klement a legújabb ME4 járműszoftverrel van felszerelve, amely hamarosan az Enyaq család összes villanyautójában megtalálható lesz. Az új szoftver számos fejlesztést és új funkciót tartalmaz. Ezek közé tartozik az előmelegítő funkció, amellyel beállítható az akkumulátort optimális hőmérséklete a töltés megkezdése előtt. Két mód közül választhatunk, a folyamat pedig manuálisan indítható a központi infotainment kijelző gombjának megnyomásával. Automata üzemmódban ez a vezető beavatkozása nélkül történik, amikor a jármű a navigációs rendszer adatai alapján egy gyorstöltő állomás felé tart.

Az ME4 szoftver új navigációs térképeket és új navigációs felületet is hozott. A jármű légkondicionáló rendszerének vezérlőmenüje leegyszerűsödött, az egyszerűsített áttekintő oldal pedig még intuitívabb kezelést tesz lehetővé. Az új grafikával jobban átlátható az akkumulátor töltöttsége és a jármű töltési lehetőségei. Az újratervezett virtuális pilótafülke és a head-up kijelző is továbbfejlesztett funkciókat kínál.

Az Enyaq L&K-hoz hasonlóan az új szoftververziót futtató minden jövőbeni Enyaq modell továbbfejlesztett felhasználói felülettel rendelkezik majd. A Škoda Auto az infotainment rendszer teljes menüstruktúráját átdolgozta és mostantól három alapvető gomb található a képernyő három sarkában: a bal felső sarokban található ikon megérintésével a jármű beállításait lehet elérni, míg az alkalmazásokba a jobb alsó sarokban juthatunk el. A bal alsó sarokban található érintéssel a vezető az újratervezett kezdőképernyőre jut.

Ami a villanyautó dizájnját illeti, az L&K változat exkluzív Platinum Grey színű díszítőelemeket kínál a lökhárítókon, diffúzoron, és a visszapillantó tükrökön. A jármű arcán megvilágított, 131 LED fényforrásból álló Crystal Face hűtőmaszk kapott helyet, de a full LED mátrix fényszórók, és a típusspecifikus 20 colos keréktárcsák is az alapfelszereltség részét képezik.

Az új Enyaq már nem viseli a nevében az iV jelölést, és ez innentől kezdve minden új változatra igaz lesz az Enyaq családban. Az L&K által felvonultatott műszaki frissítések szintén megjelennek az Enyaq sorozat más típusain. Az új csúcsváltozat az Enyaq SUV és az Enyaq Coupé SUV-kupé formaváltozatnál is elérhető lesz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.