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 Azonnali hatállyal felfüggesztette a GM tulajdonában lévő Cruise önvezető taxijainak engedélyét a kaliforniai közlekedési hatóság (DMV), miután fennáll a gyanúja, hogy megpróbálták elhallgatni egy súlyos baleset körülményeit. Pedig a balesetet nem is a robotaxi, hanem egy ember okozta. Bénázás, majd tűzoltás olajjal Három hete, 2023. október 2-án este 9:30 körül súlyos baleset történt San Franciscoban, amikor egy figyelmetlen autós elgázolt egy gyalogost. Az esetről október 4-én mi is beszámoltunk, de akkor még a részletek nem voltak ismertek. Most viszont lezárult a DMV vizsgálata. Mint kiderült, miután elütötték a gyalogost, a szerencsétlenül járt embert az ütközés ereje egy épp arra haladó önvezető taxi elé lökte, amely ugyan tövig nyomta a féket, de már nem tudott megállni, így szintén elgázolta a gyalogost. Persze ilyen esetek sajnos mindig is lesznek, hiszen féktávon belül maximum csak a csodában, illetve a számítógép az emberénél gyorsabb reakciójában lehet bízni. Csakhogy miután a General Motors tulajdonában lévő Cruise robotaxija megállt, a kocsi újra elindult, és megpróbált félrehúzódni, az útpadka mellé állni miközben az elgázolt ember még a kocsi alá szorulva feküdt. Az autó hat méteren át, 11 km/h sebességgel vonszolta a szerencsétlen áldozatot, mielőtt ismét megállt volna. A kettős gázolás következtében a nő súlyos sérüléseket szenvedett. És ha ez még nem lenne elég, van egy harmadik fontos részlet is, ami elég nehezen védhető. A DMV szerint ugyanis, amikor először kikérték a fedélzeti kamerák videóit a Cruise-tól, a videónak ott volt vége, amikor az autójuk először megállt, és a cég mélyen hallgatott arról, hogy ezután történt volna még valami – a Cruise ezt egyébként tagadja. A vizsgálat során azonban egy másik hatóságtól értesültek róla, hogy a videó eredetileg hosszabb volt, és csak újabb kérésre, október 13-án adta ki a Cruise a teljes anyagot. Tudni kell letenni az ásót Arra eddig egyébként nem derült fény, hogy a fékezést követő, félreállós manővert az autó saját maga hajtotta-e végre, vagy az operátor avatkozott be hibásan. A Cruise autói probléma esetén megállnak, és egy központi vezérlőből operátorok tudnak távolról beavatkozni, át tudják venni az irányítást az autó felett. Hogy itt a gép döntött-e hibásan, vagy az operátor, az egyelőre nem derült ki, de mielőtt hangosan elkezdjük az önvezetést kárhoztatni, egy na ugye, hogy megmondtam kezdetű mondattal, érdemes figyelembe venni, hogy előbbi opció esetén is emberi hiba történt, hiszen valaki úgy írta meg az autó programját, hogy ilyen helyzetben álljon félre, figyelmen kívül hagyva azt, hogy akár a kocsi alá is szorulhatott egy ember, vagy állat. A DMV egyébként két okot jelölt meg a határozatában, és az első is erre utal, ugyanis az eset kapcsán szerintük felmerül, hogy a Cruise járművei nem tudnak biztonságosan reagálni a gyalogosgázolásra, és további sérüléseket okozhatnak. Ám ami miatt ebből nagy botrány lehet, az fura módon nem is ez, hanem a második pont, amely azzal vádolja a céget, hogy szándékosan félretájékoztatta a hatóságot, amely így nem képes megfelelő gyorsasággal beavatkozni, és kivizsgálni a részleteket, ezzel veszélyeztetve a kaliforniaiak biztonságát. Ezért a DMV október 24-i határozata azonnali hatállyal felfüggesztette a Cruise engedélyét a közterületen folytatott működésre. A vállalat öt napon belül kérhet meghallgatást, amelynek időpontját 21 napon belül tűzik ki. A botrány nem jön jókor a GM-nek, hiszen a cég napokban publikált pénzügyi jelentése szerint a Cruise a harmadik negyedévben 700 milliós, idén eddig összesen 1,9 milliárdos veszteséget termelt, miközben a leányvállalat készpénzállománya a tavalyi 3,2-ről, 1,7 milliárd dollárra apadt, így fél éven belül újabb tőkeinjekcióra szorulhat. Horrorbaleset San Franciscóban: elgázolták, majd megállt rajta egy önvezető autó 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!