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
auto
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

Közzétette a márciusi újautó-eladások adatait a norvég Közúti Közlekedési Információs Rendszer (OFV). Ezek alapján az országban összesen értékesített 9750 darab nullkilométeres személyautóból 8709 volt tisztán elektromos. Ez a piac 89,3 százaléka. Amennyiben a mindössze 210 darab eladott konnektoros hibridet is hozzávesszük, már 91,5 százalékra emelkedik az arány.

Összességében persze szignifikáns visszaesést mutat a statisztika az előző év azonos időszakához képest: 2023 márciusában 19.366 új négykerekű talált gazdára, tehát közel kétszer ennyi, valamint az elmúlt 15 év márciusait megvizsgálva kijelenthető, hogy nem volt még ilyen gyenge hónap, mint a mostani. Igaz azonban, hogy tavaly még „csak” 86,8 százalékos piaci részesedést tudhattak magukénak a BEV (tisztán elektromos) autók, tehát arányaiban a nagyobb visszaesést a belső égésű motorral (is) hajtott járművek könyvelhettek el. A plug-in hibridek például közel 75%-kal bizonyultak kevésbé keresettnek a vásárlók körében.

Az elmúlt hónapban mindössze 76 benzines (0,8%) és 198 dízelmotorral (2%) hajtott, valamint 557 öntöltő hibrid (5,7%) került első gazdájához. Érdekesség, hogy a most eladott 9750 példány szén-dioxid-kibocsátási átlaga mindössze 12,1 gramm kilométerenként. Bár gyenge lett, 2024 márciusa még mindig jobb számokat hozott, mint a február, amikor 7380 új személygépkocsit – ebből 6647 elektromosat – értékesítettek, bár az a hónap pont jobban sikerült, mint az egy évvel korábbi.

Talán nem nagy meglepetés, de a legnépszerűbb típus a Tesla Model Y lett 1993 darabbal, ami a teljes piacot nézve 20,5 százalékos részesedést jelent, avagy minden ötödik eladott autó Norvégiában az amerikai crossover volt. Ehhez képest a második helyezett Toyota bZ4X már „csak” 800 értékesített modellel büszkélkedhet, a harmadik pedig a VW ID.4 lett 488 darabbal. A futottak még kategóriát a Volvo EX30 (384), a Volkswagen ID.3 (286), az Audi Q4 e-tron (281), illetve a Hyundai Kona (259) erősíti, de átlépte a kétszázas küszöböt az MG4, a Tesla Model 3 Highland, valamint a Nissan Leaf is.

Kőrössy Balázs

Összehasonlítás